• muggebigge

Erfarenhet av födelsevikt under 2500g?

Vår lilla dotter föddes i vecka 38+2 och vägde bara 2475 g (47 cm), hon är så liten och jag längtar så efter att hon ska gå upp i vikt ordentligt och lägga på sig det där mysiga bebishullet. Hon ser så liten och ömtålig ut nu och då blir jag så klart orolig :(  På BVC säger de att jag inte ska oroa mig så länge hon går upp, men nu senaste veckan har hon bara gått upp i snitt 10 gram om dagen. Det är ju ingenting!

Idag är hon drygt 3 veckor och väger 2700 g. Någon som har erfarenhet av små (men fullgångna) bebisar här? Hur lång tid tog det innan de gick upp i vikt ordentligt?

/Nybliven, lätt orolig, förstagångsmamma

• Svar på tråden Erfarenhet av födelsevikt under 2500g?
  • kmn2

Min lilla dotter vägde 2340g när hon föddes v40+2, och var 45 cm lång.
    Hon var inte underviktig, utan helt proportionerligt liten. Jag själv förstod nog aldrig riktigt hur liten hon var eftersom jag var ovan med barn, utan det var snarast alla andra som reagerade.

Eftersom hon var så liten var vi på lite tätare kontroller, men vi fick höra samma som du att så länge hon ökar är det ingenting att oroa sig för. 
    Fundera inte så mycket, du får sätta viktökningen i relation till vikten, 225 gr i relation till 2475 g är väl inte så liten ökning? Jag lovar dig att snart har du hull på din bebis.

Nu fyller min dotter två.
    Hon är ingen jättetjej, men hon växer som hon skall, och hon är så liten och söt.
    Inte så liten så man reagerar, men ändå liten. Jag brukar tänka att barn är så väldigt olika. Man träffar ju faktiskt på barn /bebisar som är mycket större än snittet också, eller hur?

• muggebigge

Tack för ditt svar kmn2. Jag reagerade inte på att hon var liten när hon kom ut, eftersom jag inte heller har hade någon erfarenhet av bebisar innan. Men när jag fick veta vikten insåg jag att hon var mycket mindre än vanligt. Och speciellt när vi jämförde henne med de andra bebisarna på BB, då var det många som reagerade på att hon var liten som en docka.

Det är väl bara till att fortsätta amma antar jag, men skönt att höra att det finns fler därute som fått minibebisar. 

• Jessica C S

Vår dotter vägde 2490 gram när hon föddes och var 46 cm lång. Hon gick ner till 2300 ungefär och var så liten!

I början gick hon inte upp så mycket. Kanske för att hon var så trött och hela tiden somnade vid bröstet, kanske för att hon var liten och då fick mindre tag och då är det ju svårt att tömma brösten. Jag började med att väcka henne när hon somnat vid bröstet, bytte blöja eller så för att hon skulle vakna ordentligt. Sen ammade jag henne på samma bröst igen, så hon skulle tömma ordentligt. Plus att jag ammade hela tiden, minst varannan timma. Och det gav resultat, nu vid drygt en månad väger hon 3300!

Nu känns hon piggare och och inte lika liten och ömtålig.

Grattis förresten

Svar på tråden Erfarenhet av födelsevikt under 2500g?