• SilverEmma

Hur knyter man en sjal om huvudet?

Någon som har en enkel beskrivning, kanske t o m en i bilder? Niqab är väl mer täckande över ansiktet om jag förstått det rätt? Vad kallas en "vanlig" sjal då?

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Svar på tråden Hur knyter man en sjal om huvudet?
  • La Lola

Här i jämtland säger vi "huckle" men det är ju påskkärringstuket o det är väl inte så du menar?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • SilverEmma
    La Lola skrev 2010-10-04 14:18:47 följande:
    Här i jämtland säger vi "huckle" men det är ju påskkärringstuket o det är väl inte så du menar?
    Hahahaha!! Nej, den varianten kan jag redan!  

Googlar man "knyta sjal" så får man ju bara upp bärsjalar, och det är inte en sån som ska vara på hövvet ju!
  • La Lola
    SilverEmma skrev 2010-10-04 14:22:40 följande:
    Hahahaha!! Nej, den varianten kan jag redan!  

Googlar man "knyta sjal" så får man ju bara upp bärsjalar, och det är inte en sån som ska vara på hövvet ju!

Menar du mera...."bond-stuket" eller är det som invandrare har du menar? Alltså slöja?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rockan

Menar du Hijab?

Då drar man den runt huvudet/halsen och fäster ex.vis med en säkerhetsnål under hakan.

• SilverEmma
    La Lola skrev 2010-10-04 14:25:38 följande:

Menar du mera...."bond-stuket" eller är det som invandrare har du menar? Alltså slöja?
    Ja...slöja...heter det ju givetvis. *pucko*
  • SilverEmma
    Rockan skrev 2010-10-04 14:30:11 följande:
    Menar du Hijab?

Då drar man den runt huvudet/halsen och fäster ex.vis med en säkerhetsnål under hakan.
    Bara runt? Inte på något speciellt sätt? Kan man använda vilken slags sjal som helst som är stor nog eller måste den ha en speciell form?
  • SilverEmma

Nu när jag har annat än "sjal" att googla på så hittar jag enkla beskrivningar och bilder! Tack för er hjälp!

• Mariamx

Googla "how to wear a hijab" och liknande, om det är det du söker. Finns en massa youtube-videos.

• SilverEmma
    Mariamx skrev 2010-10-04 18:34:54 följande:
    Googla "how to wear a hijab" och liknande, om det är det du söker. Finns en massa youtube-videos.
    Tack, där ska jag nog hitta precis vad jag letar efter!
Svar på tråden Hur knyter man en sjal om huvudet?