-
Jag öppnade ett mobilabonnemang med Tele2 (mobilt bredband) i juni i år. Eftersom jag var osäker på hur hårt jag skulle surfa bestämde vi oss för medium paketet och signade upp på 12 månader. Efter bara tre veckor upptäckte jag att vår familj surfade ganska hårt (särskilt som jag jobbade hemifrån) och vi ringde och ville uppgradera till large paketet (obegränsad surf). Vi hade betalat 199 kronor i månaden och med det nya paketet skulle det kosta 299 i månaden. Helt ok.Då säger killen i kundtjänst att jag måste förlänga mitt abonnemang med ytterligare en period, alltså 12 månader till. Kändes inte så där jättekul att binda upp sig på 24 månader men ok då, jag var väldigt nöjd med internetet så jag gick med på det. Dessutom skulle det tillkomma nån slags administrativ kostnad (kommer inte ihåg hur mycket). Fair enough. Det kan jag leva med.Nu har jag fått min första räkning (efter uppgraderingen) och upptäcker till min förtvivlan att jag betalar 299 kronor i månaden för internetet PLUS 200 kronor i månaden "straffavgift" för att jag uppgraderat/förlängt mitt abonnemang och och dessa 200 kronor ska betalas varje månad tills bindningstiden gått ut, alltså närmare 24 månader!!!Får dom göra så här?! Ska jag straffas och behöva böta över 4500 kronor (över två år) för att jag vill ha uppgradera mitt abonnemang? Som dom ändå tjänar på i och med att jag betalar en hundring mer i månaden. Och på köpet fick jag ett mobilabonnemang gratis året ut, som jag alltså ska börja betala i januari. Så från och med 1 januari kommer jag få en mobilräkning på nästan 600 spänn, och det ens innan samtalsavgifterna lagts på.Vad kan jag göra? Kan jag göra nåt överhuvudtaget eller är det bara att vackert böja sig fram och ta straffet?
-
Svar på tråden Straffas av Tele2 för att ha uppgraderat abonnemang
-
Har man bundit ett abb så får man alltid betala bindningstiden ut om man ändrar det eller säger upp det om det inte står något annat i kontraktet.
Men det skulle dom ju ha upplyst dig om anser jag när du ringde.
Är alltid dumt att binda abb då det kan bli sånna här saker o det kan bli dyrt. -
det låter ju onekligen som att något har gått väldigt fel hos Tele2. Har du testat att ringa upp dem och fråga vad de håller på med?
-
Verkar konstigt.
När jag var hos Telia sist så sa de att du kan alltid byta upp dig utan problem, men att gå nedåt kostar.
-
Jag har inte ringt dom ännu eftersom abonnemanget står på min mamma (jag flyttade nyligen tillbaka till Sverige, behövde ett abonnemang samma dag som jag landade men fick inte öppna nåt från utlandet så öppnade det åt mig) men jag tänker absolut ringa nästa gång jag är hemma hos henne.
Ville se vad folk tyckte, om nån upplevt nåt liknande och gjort något åt det. Så jag har lite kött på benen när jag ringer alltså. -
..."HON öppnade det åt mig" ska det stå
-
Var inne på tele2s hemsida och fick ingen information alls, hade jag varit i dina skor hade jag ringt upp och frågat vad i de håller på med, jag hade även stått på mig såpass att de hade fått "ta bort" den 200kr räkningen eftersom du inte har blivit upplyst av säljaren om att det skulle bli "två" abbonemang att betalaMagnetica skrev 2010-10-04 16:03:41 följande:..."HON öppnade det åt mig" ska det stå
-
Troligen har det blivit något fel. Har själv jobbat på telebolag och det finns nog ingen som skulle ta ut en straffavgift för att man uppgraderar.
Jag gissar att det är något automatiskt i systemet som handläggare glömt att fixa till.
Jag är 99% säker på att det är ett misstag, så ring du och prata med dem.
-
men är det en straffavg då ? Kan det inte vara så att det är avg för det första bundna abb hon tog då bindningstiden inte gått ut helt enkelt ?
-
Jag hoppas du har rätt!Faile skrev 2010-10-04 16:14:08 följande:Troligen har det blivit något fel. Har själv jobbat på telebolag och det finns nog ingen som skulle ta ut en straffavgift för att man uppgraderar.
Jag gissar att det är något automatiskt i systemet som handläggare glömt att fixa till.
Jag är 99% säker på att det är ett misstag, så ring du och prata med dem. -
Det står inte "straffavgift" på fakturan, det är jag som kallar det straffavgift (för att det är så det känns). Men om det är det första abonnemanget jag betalar för så förstår jag inte varför det inte står 199 kronor på fakturan. Och varför jag var tvungen att förlänga abonnemanget med ytterligare 12 månader.Jenny Hä skrev 2010-10-04 16:20:42 följande:men är det en straffavg då ? Kan det inte vara så att det är avg för det första bundna abb hon tog då bindningstiden inte gått ut helt enkelt ?