• HaltaLotta

Smidigast att växla pengar inför resa?

Vi åker till Kreta på fredag, åker från Landvetter och först tänkte vi att vi fixar att med pengarna där  - på landvetter..

Nu börjar jag fundera, antar att det är resefebern som äntrar min kropp, är det bättre att ha allt sånt fixat innan vi kommer til lLandvetter? Kanske det strular med att at ut pengar? Tar man ut i en vanlig automat o växlar sen eller fixar Forex allt sånt?  Dom är en vanlig bank?

Dumma frågor, men det känns som jag glömt allt som har med resor att göra just nu

Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Svar på tråden Smidigast att växla pengar inför resa?
  • Linda1976

Forex på Landvetter har rätt kassa öppettider har jag för mig, jag hade nog växlat på Forex innan faktiskt.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    http://www.forex.se/sv/Om-FOREX/Bankbutiker/

Nu ser tiderna bättre ut, i våras flög jag till London en söndag och då var där inte öppet alls

Nåja, jag hade nog ändå växlat innan. 
  • mm m

Jag hade valt forex alt en bank. Om du ska växla på flygplatsen så se till att ringa och beställ  så de lägger undan pengarna till dig. Ibland kan vissa valutor ta slut

Trevlig resa

• Linda1976
    mm m skrev 2010-10-04 17:36:16 följande:
    Jag hade valt forex alt en bank. Om du ska växla på flygplatsen så se till att ringa och beställ  så de lägger undan pengarna till dig. Ibland kan vissa valutor ta slut

Trevlig resa
    Men Grekland har väl euro? Det tar nog inte slut
  • Ramborg

På Arlanda finns en vanlig bankomat utanför Forex där man kan ta ut Euro. Sen brukar det ju finnas utomlands också, skönt att kunna ta ut lite i taget och slippa ha hela reskassan med sig på en gång.

• HaltaLotta

Ja det är Euro.... kanske bästa att fixa de tinnan trots allt.... iaf att ta ut pengarna, så det inte strular sen. Växla kan man ju om inte annat göra på Kreta också förmodar jag. 

Vi ska va på Ladvetter rund 07 på fredag och det öppnar redan 05 så det borde ju inte vara några problem.  Ta slut borde det ju inte gör, är ju inte en miljon vi ska växla (tyvärr).

Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • evaoregon
    HaltaLotta skrev 2010-10-04 17:41:31 följande:

Ja det är Euro.... kanske bästa att fixa de tinnan trots allt.... iaf att ta ut pengarna, så det inte strular sen. Växla kan man ju om inte annat göra på Kreta också förmodar jag. 

Vi ska va på Ladvetter rund 07 på fredag och det öppnar redan 05 så det borde ju inte vara några problem.  Ta slut borde det ju inte gör, är ju inte en miljon vi ska växla (tyvärr).

Jag håller med Ramborg om att det är skönt att ta ut lite i taget och att inte ha hela reskassa med sig i kontanter.  Jag brukar ta ut kontanter på resemålet och så betalar jag oftast med kort för att slippa ha med mig en massa kontanter.

Att pengarna ska ta slut tror jag heller inte alls är troligt (jag har varit på Forex många ggr och aldrig haft det problemet). 
  • alskdldskjf

Vi brukar växla innan på Forex, några tusenlappar, så att man vet att man har kontanter ifall ifall. Sedan plockar vi pengar på vanliga bankomater alternativt betalar med kort om det verkar vara ett "säkert" ställe.

♥♥ Molly 040605 ♥♥ Max 060510 ♥♥ Wilmer 100901 ♥♥
  • mm m

haha ja läste inte så noga, utan tänkte på senast jag reste då var det ett himla strul innan jag fick tag i pengar, det var inte euro dock

• HaltaLotta
    alskdldskjf skrev 2010-10-04 18:42:18 följande:
    Vi brukar växla innan på Forex, några tusenlappar, så att man vet att man har kontanter ifall ifall. Sedan plockar vi pengar på vanliga bankomater alternativt betalar med kort om det verkar vara ett "säkert" ställe.
    Om man tar ut i vanliga automater på tex Kreta, tillkommer det då massa avgifter och sådant också eller är det bara att ta ut liksom? Som man gör här hemma i Sverige? Har aldrig tagit ut så utomlands nämligen....
  • evaoregon
    HaltaLotta skrev 2010-10-04 21:27:26 följande:
    Om man tar ut i vanliga automater på tex Kreta, tillkommer det då massa avgifter och sådant också eller är det bara att ta ut liksom? Som man gör här hemma i Sverige? Har aldrig tagit ut så utomlands nämligen....
    Inte en massa avgifter, men ibland får man betala en mindre avgift för att ta ut pengar.  Att växla på t ex Forex är ju inte heller gratis för de går ju med vinst.  Flört  Även om inte Forex tar ut en växlingsavgift så tjänar de pengar genom att sälja pengarna till en kurs och köpa in till en annan.

Nu senast när vi var på Island så använde vi bara kort hela tiden och det var supersmidigt.  De enda isländska kronor som vi hade var några som vår son hittade på trottoaren... 
  • HaltaLotta
    evaoregon skrev 2010-10-04 22:26:31 följande:
    Inte en massa avgifter, men ibland får man betala en mindre avgift för att ta ut pengar.  Att växla på t ex Forex är ju inte heller gratis för de går ju med vinst.  Flört  Även om inte Forex tar ut en växlingsavgift så tjänar de pengar genom att sälja pengarna till en kurs och köpa in till en annan.

Nu senast när vi var på Island så använde vi bara kort hela tiden och det var supersmidigt.  De enda isländska kronor som vi hade var några som vår son hittade på trottoaren... 
    Nä det har du ju rätt i.... inget är ju gratis oavsett !
  • evaoregon
    HaltaLotta skrev 2010-10-05 07:25:09 följande:
    Nä det har du ju rätt i.... inget är ju gratis oavsett !
    Jag gillar inte att ha för mycket kontanter så jag tar ut pengar på resemålet eller använder kort.  När jag har släktingar på besök här i USA så blir jag alltid lika förvånad över att de har hela reskassan i kontanter och i butikerna här så blir de minst lika förvånade över att de vill betala kontant då de t ex köper en massa kläder.
  • Bergling

Som sagt, det finns ju bankomater på Landvetter där man kan ta ut Euro. Känns som det enklaste alternativet, och sedan ta ut pö om pö på Kreta. I Euroländer skall det inte tillkomma någon avgift, men banken ger ju en samre växelkurs (2% påslag), men det kan ju vara värt det av bekvämlighetsskäl.

• Gurkburken

Vi brukar ta ut Euro från automat på flygplatsen (Arlanda i vårt fall) eller på plats i landet dit vi skall åka.

Svar på tråden Smidigast att växla pengar inför resa?