Ditt barn blir smartare av fasta sovtider!
www.aftonbladet.se/kropphalsa/somnklubb/article7341351.ab
Intressant artikel.
Men det har man på något vis vetat ändå.
www.aftonbladet.se/kropphalsa/somnklubb/article7341351.ab
Intressant artikel.
Men det har man på något vis vetat ändå.
Kanske därför jag har så extremt smarka kids!? !
Hmm.. jag tror jag också blir smartare av att sova ordentligt. Mindre tendens att ha otur när jag tänker.
Tror jag hört någonstans att sömn är ett sätt för hjärnan att återhämta sig. Ganska logiskt att det gynnar hjärnfunktionerna då. Men det är ju bra att de bevisar självklara saker för alla fattar ju inte annars.
Funderade över en saker i artikeln. Små barn kan ju sova 2 h på dagen också. Undrar om dom då behöver sova 11 h på natten med? Min yngsta sover ungefär 11 h varje natt men också 1 h på dagen. Vi läser för övrigt alltid godnattsaga och våra barn somnar nu sällan efter kl 21. Måste bli smarta då
Jag trodde det var mängden sömn på ett dygn som räknades och inte när de sover. Borde inte ett barn vara lika utvilat om det lägger sig 21.30 och vaknar 9.30 som om det lägger sig 19.00 och vaknar 7.00?
Vi gör visst alla rätt enligt artikelnBarnen lägger sig vid 19.00 och sover 12-13 timmar.
Sedan tänker jag att barn är olika och alla barn har inte exakt samma sömnbehov. Ett barn kanske mår bra av att sova 10 timmar natt medan ett annat behöver 13 timmar. Sen är en del barn kvällströtta, andra sover hellre längre på morgonen. De är olika helt enkelt. Det viktigaste är väl att man som förälder ser till att barnen får sova ordentligt och inte när eller hur. Det är en intressant artikel men den väcker frågor.
jag trodde att begåvning och intelligens var något medfött, något som kom med generna. Men sedan behövs sömnen för att återhämta sig.
Jag skulle nog vilja vända på det hela
Sömstörningar fördummar oss, Barn som vuxna.