• Jysse

Får man skälla på andras barn?

Jag och min ettåriga guddotter var idag på lekplatsen när en annan unge helt plötsligt tar upp en spade med stenig sand och kastar över oss, mamman sitter längre bort och ser inte vad som hände. Normalt sett säger jag aldrig till andras barn eftersom jag inte tycker att jag har rätt att göra det och denna gång så blev jag så chockad att jag bara började borsta av mig och tjejen demonstrativt och sa väl något som "nej men så får man inte göra". Dock så gjorde det mig väldigt irriterad eftersom lilltjejen fick en massa sand in i overallen och på ansiktet, ungen gick bara därifrån flinandes. Vad tycker ni, hade jag haft rätt att ryta ifrån till ungen även fast jag inte kände honom? Får man ibland skälla på andras barn?

• Svar på tråden Får man skälla på andras barn?
  • ecco87

Varför skulle man inte få de?

Skulle min son göra något sådant och jag inte ser skulle jag bara vara tacksam om någon sa till honom eller sa till mig så jag fick tillrättavisa honom och få honom till att be om ursäkt (det beror väl på ålder).

Men sen beror de självklart på hur man säger de. de finns de som skriker åt andra barn om de gör något vilket är helt fel väg att gå. Men självklart säga till " Sådär får man inte göra, nu fick X och jag sand överallt vilket inte är okej att göra". Sedan gå och prata med mamman/pappan så får dom fortsätta ta det med barnet.

• Jysse

Jag förstår absolut hur du menar, jag är nog lite för "soft" i min syn på barnuppfostran (tycker helt enkelt inte om att skälla/tillrättavisa/ryta ifrån). Men att säga till föräldern så att den får hantera det låter som en alldeles utmärkt idé. I detta fall så var ungen typ högst tre år gammal och eftersom min tjej är en liten ängel så gnällde hon inte ens utan såg bara smått irriterad ut så han förstod väl antagligen inte att det var något fel med det...

• elefantmamman

jag kan tycka att det är ens skylldighet att säga till.
    Jag tror att oviljan att säga till andras barn har stor del i varför många barn idag håller på som dom gör.
    Ja, barnets huvudsakliga uppfostran ligger på föräldrarnas ansvar men jag tycker också är samhällets ansvar att se till att våra barn följer dom stora reglerna, man förstör inte saker, man gör inte illa andra och man tar inte andras saker.

• cicci85

Självklart ska man säga åt andras barn! Är man på lekplatsen med flera barn kan man inte titta på alla sina ungar hela tiden, jag förväntar mig att min son får sig en tillsägelse av någon annan om han kastar sand på någon och jag inte ser det! Jättebra om man sen pratar med föräldern och beättar vad som hänt Själv har jag oxå lite svårt att säga åt andras barn, men man behöver ju inte "ryta i", det räcker ju med att man säger att man inte gör så.

• Jysse

Vad skönt att höra er skriva det, jag har ju inte själv några barn (bara två underbara, gulliga gudbarn att umgås med) och av de mammor jag träffar då jag passar dom så är det många som blir galet arga bara man skulle antyda att deras barn skulle gjort något fel. Nu är ju förhoppningsvis dom inte så många, det är ju inte som att jag ser ner på barnet bara för att dom gör något dumt, det är ju inte som att de menar att vara elaka eller skada någon.

• Pirum

Säga till - ja. Bestämt om så behövs.
    Skälla - nej.

• ingénieux
    ecco87 skrev 2010-10-04 19:12:28 följande:
    Varför skulle man inte få de?

Skulle min son göra något sådant och jag inte ser skulle jag bara vara tacksam om någon sa till honom eller sa till mig så jag fick tillrättavisa honom och få honom till att be om ursäkt (det beror väl på ålder).

Men sen beror de självklart på hur man säger de. de finns de som skriker åt andra barn om de gör något vilket är helt fel väg att gå. Men självklart säga till " Sådär får man inte göra, nu fick X och jag sand överallt vilket inte är okej att göra". Sedan gå och prata med mamman/pappan så får dom fortsätta ta det med barnet.
    Jag håller helt och hållet med!
  • Miss Lau

Skälla tycker jag inte man ska göra på någon, allra minst på barn.  Säga åt på ett trevligt sätt anpassat till barnets ålder tycker jag däremot är helt okej.

• Pyris

Jag hade bara blivit tacksam om någon annan sagt till mitt barn om jag nu inte såg. Om du däremot hade ställt dig och börjat vråla och skrika på mitt barn hade jag blivit arg.

• fruis
    Pirum skrev 2010-10-05 00:47:59 följande:
    Säga till - ja. Bestämt om så behövs.
    Skälla - nej.
    Håller helt med.
Svar på tråden Får man skälla på andras barn?