• Anonym (vad?)

Mens varannan vecka?

Jag har sedan två år tillbaka haft väldigt oregelbunden mens. Ibland har jag haft i princip hela tiden och ibland har det hoppat över ett halvår. Har även haft p-spruta ett halvår men det halvåret räknar jag inte med här.

Nu har jag sedan i juni haft mens varannan vecka, om inte lite oftare. Inte lite heller utan "riktiga" menstruationer varje gång.

Jag vet att det är svårt att spekulera och att jag borde kolla upp det, men jag vill vara förberedd och veta vad det kan röra sig om. Blodprover tagna för ett år sedan var normala. Vad kan det vara som är fel? Jag vill veta. 

• Svar på tråden Mens varannan vecka?
  • Anonym

Oregelbunden mens behöver inte betyda något, men kan ställa till det den dag man bestämmer sig för att skaffa barn. Mest pga att det är svårare att ha koll på ägglossningen tror jag.

• Anonym (vad?)
    Anonym skrev 2010-10-04 19:57:49 följande:
    Oregelbunden mens behöver inte betyda något, men kan ställa till det den dag man bestämmer sig för att skaffa barn. Mest pga att det är svårare att ha koll på ägglossningen tror jag.
    Det är inget problem för tillfället då jag inte planerar barn. Kan det verkligen vara normalt att blöda upp till tre gånger i månaden?
  • IsDimma

Kolla upp så att du inte har järnbrist om du blöder så mycket så ofta.

• Anonym
    Anonym (vad?) skrev 2010-10-04 20:00:03 följande:
    Det är inget problem för tillfället då jag inte planerar barn. Kan det verkligen vara normalt att blöda upp till tre gånger i månaden?
    För mig låter det mycket. Tror också att det är viktigt att man gör cellprovtagning, men det är nog det första de gör när du går hos gyn eller barnmorska om inte du gjort det nyligen.
  • Anonym (vad?)
    Anonym skrev 2010-10-04 20:09:28 följande:
    För mig låter det mycket. Tror också att det är viktigt att man gör cellprovtagning, men det är nog det första de gör när du går hos gyn eller barnmorska om inte du gjort det nyligen.
    När jag sökte för det när det började sa barnmorskan bara att det inte var normalt och bad läkaren skriva ut p-spruta utan att veta vad som var felet. Så nej, de har inte kollat upp något... Jag är bara 18 så jag har inte gjort några sådana provtagningar förut.
  • Anonym
    Anonym (vad?) skrev 2010-10-04 20:27:47 följande:
    När jag sökte för det när det började sa barnmorskan bara att det inte var normalt och bad läkaren skriva ut p-spruta utan att veta vad som var felet. Så nej, de har inte kollat upp något... Jag är bara 18 så jag har inte gjort några sådana provtagningar förut.
    OK om du är 18 år så måste jag fråga hur länge har du haft din mens? Jag tänker så här, kanske är det så att den inte stabiliserat sig än. Det kan ta år innan man får regelbunden mens.
  • Anonym (lanc)

Man kan ju ha blödningar om man är gravid.

Ring din barnmorskemottagning o be om en undersökning!

• Anonym (vad?)
    Anonym skrev 2010-10-04 20:31:42 följande:
    OK om du är 18 år så måste jag fråga hur länge har du haft din mens? Jag tänker så här, kanske är det så att den inte stabiliserat sig än. Det kan ta år innan man får regelbunden mens.
    Sen jag var 14. Fast det blev stabilt väldigt fort, jag hade ganska exakt en gång i månaden i över ett år. Det var lite därför jag började undra.
  • Anonym (vad?)
    Anonym (lanc) skrev 2010-10-04 20:36:53 följande:
    Man kan ju ha blödningar om man är gravid.

Ring din barnmorskemottagning o be om en undersökning!
    Jag är inte gravid.
  • Anonym
    Anonym (vad?) skrev 2010-10-04 20:43:37 följande:
    Sen jag var 14. Fast det blev stabilt väldigt fort, jag hade ganska exakt en gång i månaden i över ett år. Det var lite därför jag började undra.
    Boka tid hos en gyenkolog för undersökning.
Svar på tråden Mens varannan vecka?