Recept på Din godaste äppelkaka/paj tack! Gärna lite "annorlunda"
Ska på äppelkakas-kalas och vill gärna ha spännande och goda recept på era äppelkakor/pajer!
Ska på äppelkakas-kalas och vill gärna ha spännande och goda recept på era äppelkakor/pajer!
Jag har ett recept på äppelpaj med knäckig topping som jag kan leta fram om det är nått sånt du letar efter.
Den här är min favorit sen jag var liten men vet inte om den är så ovanlig men god är den iallafall: http://www.kokaihop.se/recept/appelkaka-i-langpanna-3
Ok nu har jag rotat fram den i recept högen =)
6 äpplen
150 gram smör
3 del havregryn
2 dl socker
½ dl ljus sirap
1 ½ dl vetemjöl
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör ihop med alla andra ingredienser förutom äpplena.
Äpplena skalar du, kärnar ur opch skivar och lägger i en ugnssäker smörd form. Täck sedan äpplena med smeten och baka pajen i ugnen i 30 min.
Jag burkar dock ta lite mera sirap än vad det står då det blir mera "knäckigt" då.
Supergod paj som bara tar några få min att svänga ihop och super god =)
Servieras med vaniljvisp eller glass =)
Mitt favoritrecept är lite annorlunda och knäckigt. Det finns här:
Tycker att en rejäl smulpaj är godast.
Blanda riktigt smör med mjöl och socker till en så söt massa som du vill ha. Det ska vara stora klumpar (alltså mycket smör) och det ska räcka till ett TjOCKT lager.
Blanda äpple med kanel, socker och kardemummablandning och ställ in en stund i ugnen. Sen på med smuldegen.
Servera med vaniljsås (gärna egengjord).
Vi gör äppelpaj/kaka ibland så här:
Sockerkaksbotten längst ner i pajform
Lägg i äppelskivor och hallon (frysta fungerar utmärkt), ev lite kanel och/eller socker
Smuldeg på havregryn och vetemjöl överst, ska helst täcka helt.
ln i ugn tills det är klart. Njut!
Jag brukar göra mina pajer på:
3 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
175 gram smält smör
Och det bästa är att man bara rör ihop allt i grytan så det blir en deg..
och sen kan man ha vilken frukt eller vilka bär man vill.
Och så in i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter tills den fått lite fin färg :)
6 äpplen
150 gram smör
3 del havregryn
2 dl socker
½ dl ljus sirap
1 ½ dl vetemjöl
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör ihop med alla andra ingredienser förutom äpplena.
Äpplena skalar du, kärnar ur opch skivar och lägger i en ugnssäker smörd form. Täck sedan äpplena med smeten och baka pajen i ugnen i 30 min.
Jag burkar dock ta lite mera sirap än vad det står då det blir mera "knäckigt" då.
En "ny" variant för mig var ett recept jag fick av mamma till helgen som var.
Gör en sockerkaks-smet och häll i en tårtform (springform) och skiva 2-3 äpplen och stick i runt hela formen.
Grädda som vanligt. Ta ut och låt svalna.
Ta loss kakan och gör två av den, skär den alltså som två bottnar närm gör tårta.
Lägg upp undre botten på ett fat och sen MUMS!!!
Vispa 2 dl vispgrädde och blanda i 1 tsk kardemumma och fördela kardemummagrädden på botten och lägg på "locket"
Pudra florsocker på och sen...NJUT
Himla god blev den.
Kaksmeten:
4ägg
2dl farinsocker
2dl socker
3 rågade tsk vaniljsocker
Vispas pösigt
5 1/2 dl mjöl
3 rågade tsk bakpulver
En liten nypa salt
Siktas ner i äggblandningen
Rör i hop smeten tillsammans med
150g smält smör
2 dl hett vatten
Rör snabbt så inte luften försvinner ur smeten.
Skala 3 valfria äpplen (gott å blanda)
Riv 2 äpplen grovt tillsätt ca 2 msk kanel och några droppar citron, blanda ihop.
kärna ur det sista äpplet och skär det i smala klyftor, lägg klyftorna i en plastpåse, häll på ganska mycket kanel och skaka om så kanelen täcker äpplerna.
1 liten mandelmassa rives grovt.
Häll halva smeten i en form, strö över dom rivna äpplerna och mandelmassan men lämna nån matsked mandelmassa.
Täck med resten av smeten, strö över mer resten av mandelmassan , tryck ner äppelskivorna och strö över lite pärlsocker..
Gräddas i 175'C i ca 50min -1 1/3h beroende på ugn. Efter halva tiden kan det behövas läggas på folie så att kakan inte bränns. Ta ut å låt svalna. Servera tillsammans med vaniljsås, glass, grädde eller den är perfekt göra i en större sats i långpanna/ungsbläck å äta den som den är. :)
Smörj en form lägg i äppelklyftor
socker och kanel över
smält 200 g smör i kastrull
blanda i 5 dl vetemjöl
och 4 dl socker i kastrullen
blanda i 1 dl sirap
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
lägg smeten över äppelklyftorna
strö över hackad mandel och stek i ugn 225 grader tills den blivit gyllenbrun, serveras med likadelar vispad grädde och vaniljsås.
6 äpplen
150 gram smör
3 del havregryn
2 dl socker
½ dl ljus sirap
1 ½ dl vetemjöl
Hittade ett superenkelt recept på knäckig äppelpaj på ett paket Marsánsås för flera år sedan, har inte kvar receptet utan gör lite på måfå, ungefär så här:
Skala & dela äpplena i bitar, lägg i smord form
Blanda 1 dl mjöl, 1-1 1/2 dl socker & 1 tsk vanlijsocker - strö ovanpå äpplen
Hyvla smör med osthyvel & lägg ovanpå mjölblandningen i formen (behöver inte täcka all yta i formen)
In i ugnen. 200 grader - jag tar ut när den fått härlig färg på ytan
Superknäckigt god med vaniljglass till =)
Selina: kul att ni gillade det