• Anonym (förvirrad)

Vilket skydd passar mig?

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med lite preventivmedelfunderingar? :)

Jag åt vanliga p-piller (harmonett, vet inte om de funnits i sverige) i typ 4 år, blev sedan plötsligt extremt torr och gynekologen menade att jag borde byta till ett märke med mer östrogen i (femodem, finns inte i sverige) vilket jag gjorde och torrheten försvann. Jag slutade sedan helt med piller och hade ett uppehåll på två år. För drygt ett år sedan började jag äta femodem igen men de tycks inte passa mig längre!  Visserligen blev min mens kortare (tidigare kunde den vara upp till 7 dagar), mina finnar försvann och min annars rätt svåra PMS blev mildare men jag gick också upp i vikt, fick galet mycket celluliter, jättemycket konstiga flytningar och svåra problem med eksem på händerna (jag har atopisk hud och har länge haft problem med händerna men det eskalerade när jag började med pillrena igen).

Just nu är min man bortrest så jag håller en liten paus, jag har nu inte tagit några piller på en månad och mår enormt mycket bättre. Eksemet, flytningarna och största delen av celluliterna försvann nästan direkt. Jag vill alltså absolut inte börja äta dem igen när maken kommer hem igen om ett par månader men vad är mina alternativ? Ska jag pröva ett annat märke? P-ring? Eller kommer de att ge liknande biverkningar som femodem? Är inte sugen på spiral. Hjälp!

Flört

• Svar på tråden Vilket skydd passar mig?
  • Lena

Jag rekomenderar hormonfritt som pessar eller kopparspiral.

• Anonym (förvirrad)

Tack :) Jag har just surfat runt och läst om femcap och det verkar definitivt vara intressant! Ska boka tid hos gyn imorgon för att diskutera.

• Siphra

Med tanke på att du nu vet att du mår bättre utan hormon är det självklart att du inte ska börja igen. Inte nån sort.
    Sterilisering,kondom, kvinnlig kondom, Billingsmetoden, p-dator ?
    Eller det jag anser bäst för mig hittills, FemCap. Fast din gynekolog vet nog inte så mycket, be att hon/han tar reda på mer redan när du bokar tid.
    Cervical caps har alltid varit mer vanliga i USA än här. 
    Finns ett pessar som heter Milex också.
    Men du ska absolut ha pessargel inte spermiedödande kräm.
    När kommer din man hem? Bra att hinna få in tekniken, tog några dagar för mig. 

• Anonym (förvirrad)
    Siphra skrev 2010-10-05 13:59:16 följande:
    Med tanke på att du nu vet att du mår bättre utan hormon är det självklart att du inte ska börja igen. Inte nån sort.
    Sterilisering,kondom, kvinnlig kondom, Billingsmetoden, p-dator ?
    Eller det jag anser bäst för mig hittills, FemCap. Fast din gynekolog vet nog inte så mycket, be att hon/han tar reda på mer redan när du bokar tid.
    Cervical caps har alltid varit mer vanliga i USA än här. 
    Finns ett pessar som heter Milex också.
    Men du ska absolut ha pessargel inte spermiedödande kräm.
    När kommer din man hem? Bra att hinna få in tekniken, tog några dagar för mig. 
    Tack för ditt svar :) Sterilisering känns inte så aktuellt då jag bara är 23 och kondomer är ju bara blä Drömmer

Men jag är definitivt intresserad av femcap! Tycker det låter alldeles fantastiskt och jag fattar inte att jag inte hört talas om det förut. Jag tror inte jag har någon väninna som mår bra av hormonella preventivmedel och de kör alltså antingen med bristfälligt skydd (typ avbrutet samlag) eller går omkring med jobbiga biverkningar, trots att det tydligen finns bra hormonfria alternativ! Helt galet.

Men jo, det jag undrar angående femcap är hur det blir med spontaniteten? Har jag förstått det rätt att man kan sätta i den på morgonen, ha den två dygn, ta ut och tvätta och sen sätta i den igen för ytterligare två dygn? Och alltså i princip vara skyddad hela cykeln?
  • Ellie86

Jag kör på P-dator! Funkar svinbra! Hade det i två år och tänker använda den igen när jag fått vår lilla bebis!

Hormonfritt å bra! Bara å göka på när lampan lyser grönt, när den lyser rött får  man köra med kondom! :) Toppen för mig och min man! Vi slipper mina fruktansvärda humörsvängningar som kom med Minipiller (får inte äta p-piller) vägrar spiral å P-stav är samma skit som minipillren!

• Anonym (förvirrad)
    Ellie86 skrev 2010-10-06 12:36:55 följande:
    Jag kör på P-dator! Funkar svinbra! Hade det i två år och tänker använda den igen när jag fått vår lilla bebis!

Hormonfritt å bra! Bara å göka på när lampan lyser grönt, när den lyser rött får  man köra med kondom! :) Toppen för mig och min man! Vi slipper mina fruktansvärda humörsvängningar som kom med Minipiller (får inte äta p-piller) vägrar spiral å P-stav är samma skit som minipillren!
    Vad bra att du hittat något som funkar för dej! Det är inte så lätt om man inte tål hormoner... Men jag vet inte riktigt om p-dator är nåt för mej. Man måste ju liksom ändå skydda sej med något de röda dagarna, alternativt köra med avhållsamhet och det vet man ju hur det brukar sluta Skrattande

Grattis till bebisen förresten {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym

Jag rekomenderar kopparspiralen jag:)
    Satt in min i februari, och är supernöjd! Tycker det är skönt att veta att man inte tillsätter en massa konstiga hormoner och grejer i kroppen lixom! Däremot känns det ju lite sådär att ha ett främmande föremål i sin kropp, menmen, det kommer man kanske inte undan:P

Dom säger ju att man oftast blöder mer utav kopparspiralen, men för mig har det blivit tvärtom. Jag blöder knappt något alls 2-3 dagar var 5:e-6e vecka!
    Kan ju såklart vara olika för alla!

Men, det är underbart skönt att slippa tänka på massa piller hit och dit osv iallafall:)

• Anonym (förvirrad)
    Anonym skrev 2010-10-06 12:59:55 följande:
    Jag rekomenderar kopparspiralen jag:)
    Satt in min i februari, och är supernöjd! Tycker det är skönt att veta att man inte tillsätter en massa konstiga hormoner och grejer i kroppen lixom! Däremot känns det ju lite sådär att ha ett främmande föremål i sin kropp, menmen, det kommer man kanske inte undan:P

Dom säger ju att man oftast blöder mer utav kopparspiralen, men för mig har det blivit tvärtom. Jag blöder knappt något alls 2-3 dagar var 5:e-6e vecka!
    Kan ju såklart vara olika för alla!

Men, det är underbart skönt att slippa tänka på massa piller hit och dit osv iallafall:)
    Jo det är verkligen olika för alla, just kopparspiralen tycks passa perfekt för vissa medan den för andra är en mardröm. Men jag måste säga att jag är lite rädd för spiral, mesig som jag är Obestämd Det tar ju ont att sätta in den... Och just för att jag blöder så länge normalt så känns det lite riskabelt eftersom väldigt många ju faktiskt får rikligare mens. Dessutom vill vi förhoppningsvis har barn om sisådär två år och spiralen är väl tänkt att sitta i längre än så?
  • Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-10-06 13:14:02 följande:
    Jo det är verkligen olika för alla, just kopparspiralen tycks passa perfekt för vissa medan den för andra är en mardröm. Men jag måste säga att jag är lite rädd för spiral, mesig som jag är Obestämd Det tar ju ont att sätta in den... Och just för att jag blöder så länge normalt så känns det lite riskabelt eftersom väldigt många ju faktiskt får rikligare mens. Dessutom vill vi förhoppningsvis har barn om sisådär två år och spiralen är väl tänkt att sitta i längre än så?
    Det gjorde inte ont att sätta in den, kändes lite obehagligt, men det var ju inte själva insättningen utan det innan, kändes som en vanlig gynundersökning typ, och det är ju ioförsig inte så himla trevligt alla gånger det heller:P Men, ont gjorde det inte! Hade ltie mensvärk efteråt bara!

Man får ju såklart ta ur spiralen när man vill! Dessutom är kopparspialen gratis! Hormonspiralen kostar ju, men kanske är bättre att satsa på isåfall med tanke på att du blöder mycket i vanliga fall!
    Jag blöder visserligen väldigt mycket i vanliga fall oxå. Inte så länge, en vecka ungefär men det forssar om mig när jag blöder annars!
    När jag precis hade satt in spiralen blödde jag mycket, flera gånger i månaden, men sen blev det mer och mer sällan och nu blöder jag somsagt nästan ignenting!
  • Ellie86
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-10-06 12:54:59 följande:
    Vad bra att du hittat något som funkar för dej! Det är inte så lätt om man inte tål hormoner... Men jag vet inte riktigt om p-dator är nåt för mej. Man måste ju liksom ändå skydda sej med något de röda dagarna, alternativt köra med avhållsamhet och det vet man ju hur det brukar sluta Skrattande

Grattis till bebisen förresten {#emotions_dlg.flower}
    Tack så mycket! :)

Ja precis, det är ju det som är viktigt. Det finns ju så mycket mer än man tror på P-medels fronten, allt behöver ju inte vara hormonellt. Jag har blitt lite anti mot att vi kvinnor ska stoppa i oss massa skit som gör oss galna (kan ju dock bara tala för mig själv, men vet att många av mina vänner också blir monster av minipillren) och sen får vi skit för att vi har PMS liksom.

P-dator funkar svinbra för oss, men jag är ju gift och har regelbunden mens etc. Det senare är ju en klar fördel med p-dator, annars är det risky.

Lycka till med att hitta din p-metod!
  • Siphra

Inga problem med spontaniteten. Man kan ha den insatt jämnt, fast man tar ut och tvättar av/sätter in varannan dag.
    Är man så ung som du kan man ju vara lite extra försiktig vid ägglossningen. Eftersom pessaret inte är lika säkert som p-piller. Men det är lätt att se när man har ägglossning när man har FemCap. Ni kan ju ha kondom eller köra avbrutet de två tre dar, när du är som mest fertil.

• Anonym

jag äter neovletta, de funkar perfekt

• Anonym (förvirrad)
    Ellie86 skrev 2010-10-07 10:05:52 följande:
    Tack så mycket! :)

Ja precis, det är ju det som är viktigt. Det finns ju så mycket mer än man tror på P-medels fronten, allt behöver ju inte vara hormonellt. Jag har blitt lite anti mot att vi kvinnor ska stoppa i oss massa skit som gör oss galna (kan ju dock bara tala för mig själv, men vet att många av mina vänner också blir monster av minipillren) och sen får vi skit för att vi har PMS liksom.

P-dator funkar svinbra för oss, men jag är ju gift och har regelbunden mens etc. Det senare är ju en klar fördel med p-dator, annars är det risky.

Lycka till med att hitta din p-metod!
    Tack! Jo jag har också tröttnat helt på alla dessa hormoner, tror inte jag känner någon kvinna som ätit p-piller och varit helt nöjd med dem, men det är ju nästan det enda skyddet man informeras om så man ifrågasätter inte varför man ska gå omkring och må dåligt utan att tror att det måste vara så! Nej no more hormoner för mig.
    Siphra skrev 2010-10-07 10:51:20 följande:
    Inga problem med spontaniteten. Man kan ha den insatt jämnt, fast man tar ut och tvättar av/sätter in varannan dag.
    Är man så ung som du kan man ju vara lite extra försiktig vid ägglossningen. Eftersom pessaret inte är lika säkert som p-piller. Men det är lätt att se när man har ägglossning när man har FemCap. Ni kan ju ha kondom eller köra avbrutet de två tre dar, när du är som mest fertil.
    Det låter ju jättebra! Blir nog allt mer sugen på en femcap. Jag har väldigt regelbunden mens så det borde ju gå att vara lite extra försiktig vid ägglossning som du säger, och skulle det nu ta sig ändå så är det faktiskt ingen större fara Glad
Svar på tråden Vilket skydd passar mig?