• sagostund

När låter ni era barn gå till tandläkaren själv?

Började bråka med min tretton åring idag när jag tyckte att han skulle gå till tandläkaren själv..... Jag tycker att det är en självklarhet att dom kan gå till tandläkaren själv när dom e så gamla.... Men de tyckte inte han.. Vad tycker ni? snälla hjälp.

• Svar på tråden När låter ni era barn gå till tandläkaren själv?
  • amina22

Ja han ar stor nog att ga sjalv jag gick sjalv nar jag var 10 redan

• Philippa

Från högstadiet har han fått gått själv, men om sonen vill ha med dig förstår jag inte varför du inte följer med..? Han kankse tycker det är otäckt?

• hymafr

Jag följer fortfarande med min snart 17-åriga dotter.
    Jag anser att de även i den åldern kan behöva stöd från en förälder.
    Många gånger känner man sig även som vuxen extra utsatt i en tandläkarstol och är man då fortfarande tonåring så är det svårt att göra sin röst hörd vad gäller t ex bedövning.

Men även tandläkare är ju olika och känner man att man går hos en som man verkligen kan lita på så finns det säkert även 10-åringar som skulle kunna gå själva.

• Kazeer

Jag gick till tandläkaren på egen hand, från det jag var 9-10 år. Fast då låg tandläkarmottagningen i samma byggnad som min skola. När jag fick tandställning, när jag var 12 år, följde min pappa med mig till första besöket på Tandläkarhögskolan. Därefter gick jag även på de besöken själv.

TS, har du pratat med din son om varför han inte vill gå själv?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lättare

Varför bråka om det? Han sa han vill ha dig med, vad är då problemet?

• Linda1976

Jag gick själv från 10 år ungefär.

Tycker det är intressantare VARFÖR han vill, än ATT. Ta reda på det, sen kan jag tycka nåt i frågan. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • viseversa

Kanske han VILL ha med sig någon då han tycker det r lite obehagligt att gå till tandis. Varför bråkar du o det? Skulle itne du vilja ha med dig någon på ett läkarbesök som du tycker är obehagligt?

• mammatalman

välj dina fajter. Det är väll BRA att han vill ha med dig. att han berättar för dig när han känner sig osäker. Alla barn o tonåringar är olika en del kan kanske gå själva när de är 10 medans andra aldrig kan gå själva. de kanske vill ha nån m,ed  hela livet. följ med o så kan han (inte du) bestämma på plats om du ska med in i rummet eller inte

Svar på tråden När låter ni era barn gå till tandläkaren själv?