• Plumpen

Vegetarisk barnmat

HEJ!

Tänkte att vi kunde ge varandra lite tips å ideér på vegetariska recept till våra små goingar (och oss själva :)

Hur ser en vanlig dagmatsedel ut för ert barn som äter lakto-ovo-vegetariskt? ( runt 8 månaders)

//

• Svar på tråden Vegetarisk barnmat
  • Veganmamma

Hej plumpen, hoppas du inte har gett upp tråden!

Jag vill också ha tips och idéer angående vegetarisk barnmat! Och jag delar gärna med mig av mina erfarenheterGlad

Jag och sambon har en son på 7 ½ månad som vi vill uppfostra som vegetarian. Det är vårt första barn och det är mycket som är nytt. Det här med maten är ganska svårt tycker jag, särskilt som vår son inte är jätteförtjust i mina hemlagade mål... Gröt och välling går bra, men rotfrukter och linser t ex; inte lika kul. Så här kan en dag se ut för oss:

08.00 frukost: välling
    12.00 lunch: t ex rotfrukter och pumpa med linsmos, äppelmos till efterrätt
    17.00 kvällsmål: t ex hirsgröt med aprikospuré
    19.00 inför läggning: modersmjölkersättning

Däremellan ammar jag, och det kan eventuellt bli lite ersättning om jag tycker att det behövs. Vi har inte börjat med något riktigt andra mål mat ännu, men det börjar väl bli dags.

Vi har framförallt  testat ägg och silkestofu, mungbönor och röda linser som proteinkällor än så länge. Ofta går maten ner, men under rätt mycket protest och miner. Lillkillen är också ganska oförutsägbar; det som var gott ena dagen kan vara jätteäckligt den andra. Så det här med mat är lite kämpigt hos oss.

Jag funderar mycket över när man kan börja prova sådant som sojakorv, veganskinka, och sojagranulat. Det är ju svårt det där med saltet, men lite sojakorv i någon rätt, någon gång ibland kan väl inte skada? Eller vad tror du?

Hur ser en dag ut för er? Och har du några vinnande recept? Skrattande

• Plumpen
    Veganmamma skrev 2010-10-19 13:31:59 följande:
    Hej plumpen, hoppas du inte har gett upp tråden!

Jag vill också ha tips och idéer angående vegetarisk barnmat! Och jag delar gärna med mig av mina erfarenheterGlad

Jag och sambon har en son på 7 ½ månad som vi vill uppfostra som vegetarian. Det är vårt första barn och det är mycket som är nytt. Det här med maten är ganska svårt tycker jag, särskilt som vår son inte är jätteförtjust i mina hemlagade mål... Gröt och välling går bra, men rotfrukter och linser t ex; inte lika kul. Så här kan en dag se ut för oss:

08.00 frukost: välling
    12.00 lunch: t ex rotfrukter och pumpa med linsmos, äppelmos till efterrätt
    17.00 kvällsmål: t ex hirsgröt med aprikospuré
    19.00 inför läggning: modersmjölkersättning

Däremellan ammar jag, och det kan eventuellt bli lite ersättning om jag tycker att det behövs. Vi har inte börjat med något riktigt andra mål mat ännu, men det börjar väl bli dags.

Vi har framförallt  testat ägg och silkestofu, mungbönor och röda linser som proteinkällor än så länge. Ofta går maten ner, men under rätt mycket protest och miner. Lillkillen är också ganska oförutsägbar; det som var gott ena dagen kan vara jätteäckligt den andra. Så det här med mat är lite kämpigt hos oss.

Jag funderar mycket över när man kan börja prova sådant som sojakorv, veganskinka, och sojagranulat. Det är ju svårt det där med saltet, men lite sojakorv i någon rätt, någon gång ibland kan väl inte skada? Eller vad tror du?

Hur ser en dag ut för er? Och har du några vinnande recept? Skrattande
    hallå där :)

har hittat massor med bra sidor på nätet  med vegetariskarecept :) bla http://vegofamiljen.blogspot.com/ har beställt hem böcker bla Elsa Laurell.

Tycker också att det är svårt med maten, så att den får en bra sammansättning.(också första barnet)  

våran dag:

kl 7.30-8.30 gröt med frukt

kl 11-12 lunch tex linsgryta med potatis

kl 15.30-16.30 middag tex mungböngryta med ris

kl 18-19.30 gröt med frukt (beroende på hur trött han är)

ammar lite då å då under dagen

Vi har mest provat röda linser, mungbönor, adzukibönor, rotfrukter, ris m.m. Han har tyckt att det mesta har varit gott, röda linser med sötpotatis är en favorit :)

Har också funderat på sådant som sojakorv, qourn m.m. har inte vågat prova de än..men tror att de är folk som ger de till sina barn som är över 6 månader(?)

hoppas att någon mer vill vara med å prata med oss :)
    ha en bra helg
  • Plumpen

tack :) den skall jag följa :)

Svar på tråden Vegetarisk barnmat