Vegetarisk barnmat
HEJ!
Tänkte att vi kunde ge varandra lite tips å ideér på vegetariska recept till våra små goingar (och oss själva :)
Hur ser en vanlig dagmatsedel ut för ert barn som äter lakto-ovo-vegetariskt? ( runt 8 månaders)
//
HEJ!
Tänkte att vi kunde ge varandra lite tips å ideér på vegetariska recept till våra små goingar (och oss själva :)
Hur ser en vanlig dagmatsedel ut för ert barn som äter lakto-ovo-vegetariskt? ( runt 8 månaders)
//
Hej plumpen, hoppas du inte har gett upp tråden!
Jag vill också ha tips och idéer angående vegetarisk barnmat! Och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.
Jag och sambon har en son på 7 ½ månad som vi vill uppfostra som vegetarian. Det är vårt första barn och det är mycket som är nytt. Det här med maten är ganska svårt tycker jag, särskilt som vår son inte är jätteförtjust i mina hemlagade mål... Gröt och välling går bra, men rotfrukter och linser t ex; inte lika kul. Så här kan en dag se ut för oss:
08.00 frukost: välling
12.00 lunch: t ex rotfrukter och pumpa med linsmos, äppelmos till efterrätt
17.00 kvällsmål: t ex hirsgröt med aprikospuré
19.00 inför läggning: modersmjölkersättning
Däremellan ammar jag, och det kan eventuellt bli lite ersättning om jag tycker att det behövs. Vi har inte börjat med något riktigt andra mål mat ännu, men det börjar väl bli dags.
Vi har framförallt testat ägg och silkestofu, mungbönor och röda linser som proteinkällor än så länge. Ofta går maten ner, men under rätt mycket protest och miner. Lillkillen är också ganska oförutsägbar; det som var gott ena dagen kan vara jätteäckligt den andra. Så det här med mat är lite kämpigt hos oss.
Jag funderar mycket över när man kan börja prova sådant som sojakorv, veganskinka, och sojagranulat. Det är ju svårt det där med saltet, men lite sojakorv i någon rätt, någon gång ibland kan väl inte skada? Eller vad tror du?
Hur ser en dag ut för er? Och har du några vinnande recept?
Hej, har startat en blogg med vegetariska bebis-/barnrecept som kanske kan inspirera? http://vegobebis.wordpress.com
tack :) den skall jag följa :)