• Birmatjejen

Tjänstledighet, studier och FP + HP

Hej!

Jag plussade igår. Min senaste mens första dag var 100901, jag är altså i vecka 5 = strax över 1 månad gravid. Antar att man räknar 9 månaders graviditet från 100901 då? I mitt jobb brukar folk få 60 dagars havandeskapspenning, då är där 9-2= 7 månader till jag ska sluta jobba. Jag är redan gravid i 1 månad, där är då 9-2-1= 6 månader kvar till jag slutar jobba. Sen 100901 har jag tjänstledigt 30% av min heltidstjänst för att plugga kurser. Har inte CSN (tjänar troligen för mycket för att vara berättigad). Jag tänkte att vid evt. graviditet kunde jag avbryta min tjänstledighet (vilket man har rätt att göra med bara 2 veckors förvarning) och få FP och HP utifrån min heltidsinkomst. Nu säger Försäkringskassan att för att få ersättning utifrån heltidsinkomsten måste jag ha jobbat heltid i 6 månader innan havandeskapspenningen börjar. Det är då 6+2=8 månader innan förlossningen, och man kan ju inte veta man är gravid förrän 14 dagar efter ägglösning vilket får 1 månad att försvinna och därvid har man ju inte en chans att ändra sin inkomst tillbaka och därmed få högre ersättning. Kan detta stämma?

• Svar på tråden Tjänstledighet, studier och FP + HP
  • CeeJay

Helt ärligt så hänger jag inte med alls i din uträkning, en massa siffor och månader hit och dit

För att en SGI ska gälla är det minst 6 månader stadigvarande som är kravet.  HP är ju planerad ledighet precis som FP och kan inte räknas med i anställningstid. Om man däremot blir sjukskriven är det ingenting som planeras och påverkar inte SGIn eller FPn.

Nu är jag inte säker på vad du frågar men jag hoppas att du fått svar

Svar på tråden Tjänstledighet, studier och FP + HP