• lisen11

Yoghurt till 10 månaders?

Jag undrar om jag kan börja ge yoghurt till min 10 månaders, typ turkisk yoghurt?

Hur försiktig bör man vara med mjölk-produkter?

• Svar på tråden Yoghurt till 10 månaders?
  • PruttPottan

BVC sa till oss att det var ok att börja med lite naturell youghurt runt denna åldern. Vi har i lite efterrätt så blir det lite godare =)

• 071001

Absolut kan du det. Vi började tidigare än så utan att  nån höjde på ögonbrynen.

• La Lola

Javisst.

Det man fämst ska undvika är ju mjölk som måltidsdryck.
    Men som mellis o i mat är det ju ok lång innan 10 mån.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • PruttPottan
    La Lola skrev 2010-10-05 13:02:20 följande:
    Javisst.

Det man fämst ska undvika är ju mjölk som måltidsdryck.
    Men som mellis o i mat är det ju ok lång innan 10 mån.....
    När kan man börja med mjölk då? Och vilken är att föredra? Lätt eller den röda?
    Frågar gärna de som seriöst vet saker =)
  • La Lola
    RadarQueen skrev 2010-10-05 17:14:28 följande:
    När kan man börja med mjölk då? Och vilken är att föredra? Lätt eller den röda?
    "Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

Man ska alltid ge barn fullfeta produkter. Inget light o lätt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Yoghurt till 10 månaders?