jeeri74 skrev 2010-10-05 11:30:33 följande:
Det finns KY-utbildningar, komvux-utbildningar odyl för att bli löneadministratör.
Jag jobbar också på bemanningsföretag men inte som löneadministratör. Hos oss skulle du dock inte få jobb som löneadministratör utan utbildning eller erfarenhet. Kunderna vill gärna att den som kommer ska kunna jobbet, och just att jobba med löner är ganska viktigt med olika regler odyl. Men det är säkert olika hos olika bemanningsföretag.
Håller med dig. Det var kanske lätt att ta sig in på bemanningsföretag för några år sedan utan utbildning el erfarenhet inom ett specifikt område. De senaste åren (har haft min cv hos adecco, manpower , mfl i 2 års tid) är det tyvärr så att de helst vill ha någon som nyss arbetat med dessa saker och kanske varit arbetslös en tid och kan hoppa in direkt.
Som jag skrev tidigare är jag ju beredd att läsa kvällskurser med t.ex. löneadministration men dessa är sällsynta. Jag är inte beredd att studera på heltid eftersom jag redan har en examen (lärare) och 30 hp företagsekonomi. Dessa tjänster är som några nämnt ovan inte några avancerade uppdrag. Därför behöver jag ju "bara" få in en fot någonstans så är det klart. Är inte beredd att ta studielån igen utan att veta att det skulle ge mig en större chans att få dessa jobb.
Pratade nyss med rekryteringsansvarig på ett stort företag där jag sökt som chefsassistent. Hon sade att det kommit 25 ansökningar till tjänsten vilket känns hoppfullt eftersom jag är van vid att vara en av 100-200 sökande.