• Missy E

Hur i hela friden blir man löneassistent/-administratör

Jag har sökt jobb ett tag inom administration men det går himla trögt. Jag har 30 hp företagsekonomi och undrar hur jag skulle kunna gå vidare om jag vill bli något inom löneadministration. Jag har googlat efter kurser och program, helst på deltid, men det verkar inte finnas annat än inom privata utbildningsföretag. Men jag är inte sugen på att lägga 12000:- för en 4 dagars grundkurs...

Är du löneadministratör? Hur utbildade du dig?

• Svar på tråden Hur i hela friden blir man löneassistent/-administratör
  • sihn

Jag är lön- och personaladministratör. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte har någon direkt utbildning i grunden. Är gymnasieekonom och fick jobbet pga kontakter.
    Letar efter annat jobb närmre hemmet och vad jag kan se i annonserna så är det främsta kravet att man är gymnasieekonom, och som vanligt erfarenhet.
    Mitt tips, sök jobb och skriv tydligt att du gillar att arbeta med siffor, lätt för att lära, och gillar att arbeta med människor.

Hon som fick mitt mammavik hon hade heller aldrig arbetat med löner men med ekonomi och hon som ska ha mitt vik nu när jag går på mammledighet igen har bara arbetat med rekrytering.....

Vad jag vill säga är att för att bli löneadministratör så handliar det mycket om kontakter och en ekonomisk bakgrund

• Missy E

Suck... precis vad jag misstänkte. Jag har en kontakt på kommunen (jag är lärare) som skall hjälpa mig att hitta nytt jobb. Men då skall jag helt enkelt ligga på lite extra när det kommer ut sådana tjänster inom kommunen. Det är lite jobbigt när jag är beredd att läsa kvällskurser osv men de som rekryterar hellre tar någon som nyligen haft en sådan tjänst och liksom lärt sig "på vägen". Orättvist

• sihn

Håller med dig att det är orättvist även om jag fick jobbet efter att ha "lärt mig på vägen" men tyvärr så handlar många jobb idag om kontakter.
    Jag fick mitt förra jobb som sekreterare/administratör efter att min handbollstränare frågade mig om jag var intresserad av tjänsten, för hans pappa sökte någon tjej i 25-årsåldern som var arbetslös och som kunde tänka sig att börja arbeta där. Sagt och gjort, jag åkte dit och fick jobbet.
    Sen när jag var där så ringde telefonen en vacker dag, då var det en fd kollega som undrade om jag var intresserad av ett jobb som löneadministratör. Ja, sa jag eftersom jag bara hade en projektanställning. Och här är jag nu sen 4 år tillbaka.

Men jag håller tummarna för dig! Det är ett väldigt roligt arbete och man lär sig något nytt varje dag!!!!

• FruFilur

jag har ingen som helst utbildning som löneadministratör, men har jobbat som det under många år. Receptet heter nog bemanningsföretag, jag är inget stort fan av dem, har upplevt det som otroligt otryggt och osäkert, och ingenting jag egentligen rekommenderar, men jag har hela tiden gått från det ena uppdraget till det andra inom administration och löneadministration och på så sätt fått grym erfarenhet. Så kan du tänka dig bemaninnigsföretag ring manpower el dyl!

• jeeri74

Det finns KY-utbildningar, komvux-utbildningar odyl för att bli löneadministratör.

Jag jobbar också på bemanningsföretag men inte som löneadministratör. Hos oss skulle du dock inte få jobb som löneadministratör utan utbildning eller erfarenhet. Kunderna vill gärna att den som kommer ska kunna jobbet, och just att jobba med löner är ganska viktigt med olika regler odyl. Men det är säkert olika hos olika bemanningsföretag.

• Missy E
    jeeri74 skrev 2010-10-05 11:30:33 följande:
    Det finns KY-utbildningar, komvux-utbildningar odyl för att bli löneadministratör.

Jag jobbar också på bemanningsföretag men inte som löneadministratör. Hos oss skulle du dock inte få jobb som löneadministratör utan utbildning eller erfarenhet. Kunderna vill gärna att den som kommer ska kunna jobbet, och just att jobba med löner är ganska viktigt med olika regler odyl. Men det är säkert olika hos olika bemanningsföretag.
    Håller med dig. Det var kanske lätt att ta sig in på bemanningsföretag för några år sedan utan utbildning el erfarenhet inom ett specifikt område. De senaste åren (har haft min cv hos adecco, manpower , mfl i 2 års tid) är det tyvärr så att de helst vill ha någon som nyss arbetat med dessa saker och kanske varit arbetslös en tid och kan hoppa in direkt.

Som jag skrev tidigare är jag ju beredd att läsa kvällskurser med t.ex. löneadministration men dessa är sällsynta. Jag är inte beredd att studera på heltid eftersom jag redan har en examen (lärare) och 30 hp företagsekonomi. Dessa tjänster är som några nämnt ovan inte några avancerade uppdrag. Därför behöver jag ju "bara" få in en fot någonstans så är det klart. Är inte beredd att ta studielån igen utan att veta att det skulle ge mig en större chans att få dessa jobb. 

Pratade nyss med rekryteringsansvarig på ett stort företag där jag sökt som chefsassistent. Hon sade att det kommit 25 ansökningar till tjänsten vilket känns hoppfullt eftersom jag är van vid att vara en av 100-200 sökande.
  • annthos

Som löneadministratör krävs inte heller någon specifik utbildning. Räcker att vara gymnasieekonom eller liknande.
     Själv är jag beteendevetare och arbetar som löneadministratör...

• gavagai

Det beror ju på var man vill jobba. Jag jobbar på universitet, och jag tror inte att vi tar in administratörer som inte har åtminstone en kandidatexamen i botten. Men en lärarexamen och 30 hp företagsekonomi skulle nog kunna funka. Det handlar ju mycket om hur man skriver ansökan också. Jag tror att vi hade ca 150-200 sökande till tre tjänster sist vi utannonserade något.

• Maraj

Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan två YH utbildningar: internationell redovisningsekonom och lönekonsult och jag lutar i nuläget mer åt det sistnämda. Dock så skulle jag hemskt gärna vilja jobba utomlands och då blir det nog svårt när man antagligen endast kommer läsa svenska regler och lagar på den utbildningen..

Finns det någon som jobbat med payroll utomlands och vad har ni  isf läst för att få dem jobben? 

• Aurora1979

Du kan inte tänka dig läsa distanskurser då? Då skulle du kunna jobba samtidigt och slippa mer studielån? YH är ju bra annars eftersom du får massor av praktik och nästan är garanterad ett jobb efter färdig utbildning. 

• Gladskit
    Maraj skrev 2013-05-26 13:52:30 följande:
    Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan två YH utbildningar: internationell redovisningsekonom och lönekonsult och jag lutar i nuläget mer åt det sistnämda. Dock så skulle jag hemskt gärna vilja jobba utomlands och då blir det nog svårt när man antagligen endast kommer läsa svenska regler och lagar på den utbildningen..

Finns det någon som jobbat med payroll utomlands och vad har ni  isf läst för att få dem jobben? 

De utbildningar som finns i Sverige lär vara riktade mot svenska lagar och avtal, svar ja. Men det skadar inte att du får en bra grund att bygga vidare på sedan? Det finns ju företag i Sverige där man även får ansvar för tex. löner inom de nordiska länderna, och på så vis får man erfarenhet av de ländernas system, förmåner och lagar. Eller så kanske man får jobb på ett svenskt företag utomlands och på så vis får man lära sig hur det fungerar i just det landet. Så du får nog svårt att lära dig mer om hur det är att jobba inom payroll utomlands om du läser en utbildning här. Internationell redovisningsekonom låter bättre ur den aspekten.
    Annars får du nog lära dig det på plats om det är så att du vill arbeta med löner utomlands. Men jag tror inte att det skadar om du då har en ekonomiutbildning i grunden.
Svar på tråden Hur i hela friden blir man löneassistent/-administratör