fler 4-5 åringar med magkatarr???
E de några fler som har barn med magkatarr? och hur har symtomen varit isåfall?,
vilken behandling fick barnet?
E de några fler som har barn med magkatarr? och hur har symtomen varit isåfall?,
vilken behandling fick barnet?
Menar du med magkatarr att barnet har sura uppstötningar och halsbränna? Min dotter lider av en sjukdom som heter gastroesofagal reflux och yttrar sig just på detta vis. Hon medicineras med losec plus specialkost.
hon har vaknat på nätterna å grinar å säger att hon har jätte ont i magen, sen kan hon även spy luft och typ slem
men de släpper efter en 1-2timmar, sen är hon som vanligt.
Ok. Nätterna var min tjejs största problem också. Jag kunde höra hur vätska åkte upp och ner i halsen på henne och hon satte i halsen och började hosta. Och så grät hon och hade väldigt ont uppe precis mellan revbenen, inte nere i själva magen.
Har du provat att höja upp huvudänden på flickans säng rejält, det brukar underlätta något. Likaså kan man undvika att äta och framförallt dricka sent på kvällen, gärna inte närmare sänggående än två timmar. Då finns det inte så mycket mat i magen som kan åka tillbaka upp i matstrupen när man lägger sig ner sen. Kostmässigt brukar man ska undvika fet mat, stark/kryddig mat, sura/syrliga frukter. Min dotter äter även komjölksproteinfri kost då detta kan ge effekt på reflux men det ska man inte prova på eget bevåg.
Om problemen fortsätter så tycker jag absolut att du ska söka vård för flickan för att få ett ordentligt utlåtande om vad problemen beror på och också för att eventuellt kunna få fungerande medicinering. Det finns mycket att göra om det är reflux som är problemet, och säkert även om det skulle vara något annat.
Svar till cajsacool:
Eftersom hon kräks slem bör du om du inte redan gjort det, kontakta en barnläkare så snart som möjligt. Det har inget med magkatarr att göra utan handlar snarare om någon infektion.
vi var till läkaren idag, å hon trodde de var magkatarr eftersom de kom på nätterna å sen efter att hon haft ont kräcktes. så gick de över å hon ville ha mat. sen e de ju inte varja natt hon har så heller. de är 3 gången på 5 veckor hon haft så här.
sen tog dom blodprover som alla var oki......
Casjacool: Vad skulle de då göra åt problemet? Fick ni någon medicin?
ja hon fick novaluzid som hon skulle ta i 7 dagar, hjälpte inte de skulle vi höra av oss. Pratade med dagis tydligen va de ganska vanligt med magkatarr.....men tycker personligen
inte att en 4 åring ska ha magkatarr.....