• MammaMutti

    Studera distans vid sjukskrivning med sjukpenning?

    Får man plugga på distans UTAN studiemedel när man är sjukskriven med sjukpenning?

  • Svar på tråden Studera distans vid sjukskrivning med sjukpenning?
  • Fiyali

    Har jag svårt att tänka mig. Är man sjuk så är man ju sjuk. Kan man plugga är man friskt = CSN?


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Lincon

    Tror inte det, jag hade inte godkänt det om jag varit försäkringstant. Men om du inte läser på heltid så borde du kunna behålla en del av din sjukersättning och dryga ut resten med lån/bidrag från CSN.


    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Llimen

    jag tror inte att det är godkänt att göra det, vet iaf att det INTE är okej att studera då man har havandeskapspenning även om man tidigare gjort det parrallellt (trots att det är arbetet som ställer till det och inte arbetsförmågan).

  • ominte

    Nope, plugga är likställt som arbete och sjukpenning ska således inte utgå om man pluggar.
    Studiestöd är det man får försörja sig med då.

    Man kan heller inte uppbära csn på tex halv eller deltid och vara sjukskriven på resteerande del. Csn och sjukpenning är helt enkelt inte kompatibelt.

  • Michisen

    Spännande att se era svar.

    Jag ringde helt enkelt försäkringskassan och frågade ifall det var möjligt att studera på distans och halvfart under tiden jag satt hemma med sjukskrivning och sedermera havandeskapspenning eftersom jag höll på att bli tokig av att bara sitta och glo.

    Svaret?

    "Du ska inte ta ut CSN?"
    "Nej, jag tänkte mest läsa kursen för skojs skull för att ha något att göra, eftersom jag inte kan gå eller stå. Jag är ju sjukskriven för att jag inte klarar av min tillsvidareanställnings arbetskrav och det är ju samma sak med havandeskapspenningen - den får jag ju för att det är farligt för mig att jobba, men jag kan ju sitta vid datorn och läsa en kurs via internet."

    "Jag ska fråga min kollega."

    ...

    "Det är helt okej att du läser en distanskurs under tiden du är sjukskriven, har havandeskapspenning och är föräldraledig."

    "Okej, tack."

    Så TS - ring Försäkringskassan imorgon istället och fråga dem.


  • Fiyali
    Michisen skrev 2010-10-05 19:44:28 följande:
    Spännande att se era svar.

    Jag ringde helt enkelt försäkringskassan och frågade ifall det var möjligt att studera på distans och halvfart under tiden jag satt hemma med sjukskrivning och sedermera havandeskapspenning eftersom jag höll på att bli tokig av att bara sitta och glo.

    Svaret?

    "Du ska inte ta ut CSN?"
    "Nej, jag tänkte mest läsa kursen för skojs skull för att ha något att göra, eftersom jag inte kan gå eller stå. Jag är ju sjukskriven för att jag inte klarar av min tillsvidareanställnings arbetskrav och det är ju samma sak med havandeskapspenningen - den får jag ju för att det är farligt för mig att jobba, men jag kan ju sitta vid datorn och läsa en kurs via internet."

    "Jag ska fråga min kollega."

    ...

    "Det är helt okej att du läser en distanskurs under tiden du är sjukskriven, har havandeskapspenning och är föräldraledig."

    "Okej, tack."

    Så TS - ring Försäkringskassan imorgon istället och fråga dem.
    Föräldrapenning vet jag att det är okej, för jag tar tre dagar föräldraledigt per vecka.
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Llimen
    Michisen skrev 2010-10-05 19:44:28 följande:
    Spännande att se era svar.

    Jag ringde helt enkelt försäkringskassan och frågade ifall det var möjligt att studera på distans och halvfart under tiden jag satt hemma med sjukskrivning och sedermera havandeskapspenning eftersom jag höll på att bli tokig av att bara sitta och glo.

    Svaret?

    "Du ska inte ta ut CSN?"
    "Nej, jag tänkte mest läsa kursen för skojs skull för att ha något att göra, eftersom jag inte kan gå eller stå. Jag är ju sjukskriven för att jag inte klarar av min tillsvidareanställnings arbetskrav och det är ju samma sak med havandeskapspenningen - den får jag ju för att det är farligt för mig att jobba, men jag kan ju sitta vid datorn och läsa en kurs via internet."

    "Jag ska fråga min kollega."

    ...

    "Det är helt okej att du läser en distanskurs under tiden du är sjukskriven, har havandeskapspenning och är föräldraledig."

    "Okej, tack."

    Så TS - ring Försäkringskassan imorgon istället och fråga dem.
    Spännande. Jag går nämligen hemma på havandeskapspenningoch studerar i vanliga fall parrallellt med mitt arbete. Frågade FK och fick till svar att det inte är okej. därför har jag fått ta studieuppehåll hela denna termin..
    TS: tala gärna om vad du får för svar från FK.
  • LyckligaGatan

    Jag fick hoppa av min kurs när jag blev sjukskriven. Tog inte heller ngt från CSN. FK tyckte då att jag skulle låna fullt för att försörja oss. Tyckte inte riktigt att det var värt det. Det var också en kurs som jag ville läsa "lite på skoj" bara för att använda huvudet. Fick samma svar som Michisen när jag frågade innan, men när väl sjukskrivningen kom in lät det heeelt annorlunda.

  • maddde

    vad surt att jag har 300´000 i studielån när jag är klar om jag kunde fått ut fk-pengar istället för att ta lån...
    mycket märkligt system!

  • Michisen

    ...än så länge har jag inte haft några som helst problem med FK kring det hela i vart fall.
    Och nej, tanken är inte att man ska kunna ta ut FK istället för studielån, men de flesta sitter väl inte och pluggar halvfartskurser på distans under tre månaders tid och lyckas därigenom få 300K i studielån?


  • LyckligaGatan
    maddde skrev 2010-10-06 09:47:56 följande:

    vad surt att jag har 300´000 i studielån när jag är klar om jag kunde fått ut fk-pengar istället för att ta lån...
    mycket märkligt system!


    Nej jag har inte sagt att systemet är märkligt. Jag tycker tom att det är rätt. Men iom att jag oavsett jag pluggar eller inte är heltidssjukskriven så tyckte jag inte att det nöjet, som inte hade hjälpt mitt jobb på ngt sätt eller annat jobb för den delen, var värt att ta lån för. Det var ENBART för nöjes skull jag skulle läsa kursen.
  • LyckligtSlut

    Nej, man måste ta studiemedel. Kanske finns ett kryphål! Värt att kolla upp en extra gång! Jag har t o m fått nej till att komplettera så jag kunnat ta ut min examen eftersom jag var sjukskriven.


    PMS året runt :(
  • ominte

    Alltså det är enskilda bedömning i enskilda fall vad jag förstått, det är därför man får olika svar. Handlar det om någon kortare kurs som riktar in sig på någon form av hälsofrämjande grej kan man få det beviljat som rehab.

  • LyckligaGatan
    ominte skrev 2010-10-06 12:37:33 följande:
    Alltså det är enskilda bedömning i enskilda fall vad jag förstått, det är därför man får olika svar. Handlar det om någon kortare kurs som riktar in sig på någon form av hälsofrämjande grej kan man få det beviljat som rehab.
    Min var en distanskurs på 15 p som jag hade velat läsa när jag ändå ligger hemma m foglossning. Tanken jag hade var att försöka aktivera hjärnan lite, vilket jag i ärlighetens namn hade mått mkt bättre av. Kan säga att min handläggare tyckte det var vansinne att behöva säga åt mig att hoppa av alt ta lån. Men som sagt, jag kan förstå varför de har de reglerna. Om jag skulle gissa på hur FK kommer svara så är det nog nekande. Det med tanke på vad min handläggare sa och vad andra har för liknande upplevelser. Sen är det bara den personen på FK som vet innan TS, så vi andra kan ju bara gissa.
  • Michisen
    ominte skrev 2010-10-06 12:37:33 följande:
    Alltså det är enskilda bedömning i enskilda fall vad jag förstått, det är därför man får olika svar. Handlar det om någon kortare kurs som riktar in sig på någon form av hälsofrämjande grej kan man få det beviljat som rehab.
    Ja, jag vet inte.
    Jag vet bara att jag ringde och frågade FK - berättade hur läget var och hur lång kursen var och vad den innebar (inga fysiska sammankomster) och att det svar jag fick var att jag fick läsa kursen.
    Hade jag fått ett "Nej, du får inte läsa den här distanskursen om du inte tar tjänstledigt under tiden och söker CSN." så hade jag inte pluggat någon distanskurs.

    Det är därför jag säger att det bästa är att fråga FK direkt.

    Vi andra kan köra "Snillen spekulerar" hur mycket vi vill, men det är bara handläggaren på FK som kan bedöma ifall det är okej eller inte och ge det beskedet till TS.
Svar på tråden Studera distans vid sjukskrivning med sjukpenning?