• Anonym (Hjälp..)

Sår i öronen, hjälp fort..

Det började med att det kliade lite i mina öron i somras ungefär. Tänkte inte så mycket mer på det då. Sen har det bara blivit värre och värre kan man väl säga.

Jag kliar inte i onödan, mycket eller hårt. Men nu har jag fått som sår i öronen, jag blöder inte utan det är mer som eksem sår känns det som. Som om huden är torr som det kan bli när man får eksem.

Det börjar bara svida mer och mer nu och det kliar mer och mer, men jag låter bli att klia.

Finns det något man kan göra UTAN att gå till läkaren?

Tänkte om det finns nån receptfri salva eller liknande man kan köpa på apoteket för att testa innan man kontaktar läkare?

Jag är inte hemma på min ort och kommer inte att vara på ett tag och detta börjar irritera mig mer och mer, därför täntke jag kolla om det finns något man kan göra utan att kontakta läkare och något som är receptfritt.

Snabba svar skulle vara toppen så jag kan ta itu med detta fort..

• Svar på tråden Sår i öronen, hjälp fort..
  • Anonym

Har samma problem, så jag undrar också! Puffar lite.

• mrs lundin

eksem i öronen är ganska vanligt, och det kliar! kan finnas många olika orsaker till det. Vet att du helst vill ha nått du själv kan göra just nu, men vill ändå rekomendera dig att söka läkare, då det kan va svårt att bli av med och kräver en bra behandling. Tror inte du kan få nått receptfritt på apoteket, utan du behöver få recept av läkare. Det kan även vara en infektion i yttre örat som isåfall behöver behandlas.

• Anonym (Hjälp..)

Läkarkontakt är alltid bäst helt klart.

Men det är ju som sagt så att jag är inte på min ort där jag bor utan på en annan och kommer vara ett tag till. Men mina öron håller på att ta kol på mig nu känns det som.

Kan jag gå till en vårdcentral på orten där jag är och mitt frikort gäller där samt att jag inte behöver betala nå extra för jag söker vård på annan ort än där jag är listad?

Jag är helt lost inom detta ämne..

• Hoppfull84
    Anonym (Hjälp..) skrev 2010-10-07 15:06:11 följande:

Men det är ju som sagt så att jag är inte på min ort där jag bor utan på en annan och kommer vara ett tag till. Men mina öron håller på att ta kol på mig nu känns det som.

Kan jag gå till en vårdcentral på orten där jag är och mitt frikort gäller där samt att jag inte behöver betala nå extra för jag söker vård på annan ort än där jag är listad?

Ring till närmaste VC, förklara att du är på resa men vill ha hjälp NU, ditt frikort tar du med dig, det gäller på alla VC i landet. har fått frikort i Linköping, som gällde utan trassel i örebro. har du inte frikortet med dig kan du ju kanske ringa din vanliga VC och be dom skicka dina uppgifetr till den VC du nu väljer att vända dig till
  • Anonym (lite osäker)
    Anonym (Hjälp..) skrev 2010-10-07 15:06:11 följande:

Jag har för mig att, iaf i det landsting jag bor, så får man betala 200 för läkarbesök istället för dom 100 som det normalt kostar om man besöker en annan vårdcentral än den där man är listad.
  • Anonym (Hjälp..)
    Anonym (lite osäker) skrev 2010-10-07 16:09:50 följande:
    Jag har för mig att, iaf i det landsting jag bor, så får man betala 200 för läkarbesök istället för dom 100 som det normalt kostar om man besöker en annan vårdcentral än den där man är listad.
    Även om man har frikort och har gratis vård i vanliga fall?
  • pluvdo

Jag har haft problem med något liknande sen i somras. Hade eksem i båda öronen under två månader eller så och på mig gjorde det SÅ ONT. Jag var först hos en läkare som gav mig örondroppar och nässpray för 300 kronor (suck) och sedan hos en annan som gav mig penicillin. Inget av det verkade hjälpa, dock, eftersom det hängde kvar säkert en månad efter penicillinkuren. Det enda som hjälpte var att jag lät bli helt att pilla, vilket var svårt eftersom det ju kliar helt groteskt mycket.

För ett par veckor sedan var jag dum nog att börja klia runt i mina öron med tops igen, så svullnaden (blev så svullen både denna och förra gången att det var som två bulor vid tinningarna) och värken kom tillbaks. Usch. Nu har den gått ner igen eftersom jag lade undan topsarna så de inte var lika lättåtkomliga. Innan låg de framme så man kunde plocka åt sig en när man hade vägarna förbi badrummet, typ. Haha.

Men ja, mitt bästa tips är alltså: Pilla inte. Alls. Eventuellt då bara kanske torka ur öronen lite ibland eftersom de kan rinna av öroneksem. Mina gjorde det och jag får för mig att det inte är bra om det är jätteblött och så när man har eksem.

• Anonym (Hjälp..)
    pluvdo skrev 2010-10-07 18:39:54 följande:
    Jag har haft problem med något liknande sen i somras. Hade eksem i båda öronen under två månader eller så och på mig gjorde det SÅ ONT. Jag var först hos en läkare som gav mig örondroppar och nässpray för 300 kronor (suck) och sedan hos en annan som gav mig penicillin. Inget av det verkade hjälpa, dock, eftersom det hängde kvar säkert en månad efter penicillinkuren. Det enda som hjälpte var att jag lät bli helt att pilla, vilket var svårt eftersom det ju kliar helt groteskt mycket.

För ett par veckor sedan var jag dum nog att börja klia runt i mina öron med tops igen, så svullnaden (blev så svullen både denna och förra gången att det var som två bulor vid tinningarna) och värken kom tillbaks. Usch. Nu har den gått ner igen eftersom jag lade undan topsarna så de inte var lika lättåtkomliga. Innan låg de framme så man kunde plocka åt sig en när man hade vägarna förbi badrummet, typ. Haha.

Men ja, mitt bästa tips är alltså: Pilla inte. Alls. Eventuellt då bara kanske torka ur öronen lite ibland eftersom de kan rinna av öroneksem. Mina gjorde det och jag får för mig att det inte är bra om det är jätteblött och så när man har eksem.
    Usch så jobbigt.

Saken är den att min mamma har samma sak och hon fick nån salva som hon ska smörja in med så att säga, med hjälp av en tops självklart. Och det hjälpte henne.

Men jag pillar inte alls även om det tok kliar till och från. Men jag ska söka läkarhjälp ändå för detta blir jag tokig på..
  • temmaL

Sådär är typ mina öron också. Har haft problem i flera år, men det känns så löjligt att gå till en läkare för "lite problem med öronen". Men det kliar, rinner nåt äckligt, gör ont och är allmänt förjävligt.

En gång kliade det så mycket att jag klappade till mitt öra, vilket slutade med ett vackert brottaröra.

Jag ska gå till en läkare...sen.

• Anonym (Hjälp..)
    temmaL skrev 2010-10-07 18:45:17 följande:
    Sådär är typ mina öron också. Har haft problem i flera år, men det känns så löjligt att gå till en läkare för "lite problem med öronen". Men det kliar, rinner nåt äckligt, gör ont och är allmänt förjävligt.

En gång kliade det så mycket att jag klappade till mitt öra, vilket slutade med ett vackert brottaröra.

Jag ska gå till en läkare...sen.
    Visst är det jobbigt att gå till läkaren, det är det alltid. Men är det inte så att man kan få lite värre problem också? Jag har tex nu börjat höra lite sämre pga detta..
  • pluvdo
    Anonym (Hjälp..) skrev 2010-10-07 18:43:36 följande:
    Usch så jobbigt.

Saken är den att min mamma har samma sak och hon fick nån salva som hon ska smörja in med så att säga, med hjälp av en tops självklart. Och det hjälpte henne.

Men jag pillar inte alls även om det tok kliar till och från. Men jag ska söka läkarhjälp ändå för detta blir jag tokig på..
    Jag fick också en salva, eller ja - örondroppar, men jag hade så ont i öronen att det var terror att hälla ner vätskor i dem. Så det funkade inte med de dropparna.
    Anonym (Hjälp..) skrev 2010-10-07 18:46:21 följande:
    Visst är det jobbigt att gå till läkaren, det är det alltid. Men är det inte så att man kan få lite värre problem också? Jag har tex nu börjat höra lite sämre pga detta..
    Jag hade totallock för båda öronen i nästan en månad. Sedan släppte det i ena, men hängde kvar i andra ett par veckor till. Skitjobbigt. Tycker du skall gå till doktorn. Men akta dig. När jag gick till vårdcentral för andra gången pga öronbesvären i somras så tog läkaren en tops och grävde runt brutalt i öronen för att visa att jag var svullen. Jag fick så ont att jag blev tårögd. Så be läkaren vara försiktig om du har ont. :)
  • temmaL
    Jag med. Skriker jämt "Vaaaa?" Jag har faktiskt ingen aning, men det kan ju knappast bli bättre ju längre man väntar...
    Jag hatar att man är så dum att man tror att man är självläkande vad gäller allting.

Brytit benet? Äh, det gör inget? Det läker av sig själv!
    Svinkoppor? Äh, det försvinner nog snart.
    Lunginflammation? Äh, gå ut och gå så går det över.
  • Anonym (Hjälp..)
    pluvdo skrev 2010-10-07 19:16:11 följande:
    Jag fick också en salva, eller ja - örondroppar, men jag hade så ont i öronen att det var terror att hälla ner vätskor i dem. Så det funkade inte med de dropparna.
    Jag hade totallock för båda öronen i nästan en månad. Sedan släppte det i ena, men hängde kvar i andra ett par veckor till. Skitjobbigt. Tycker du skall gå till doktorn. Men akta dig. När jag gick till vårdcentral för andra gången pga öronbesvären i somras så tog läkaren en tops och grävde runt brutalt i öronen för att visa att jag var svullen. Jag fick så ont att jag blev tårögd. Så be läkaren vara försiktig om du har ont. :)
    Usch, låter hemskt att läkaren bara grävde runt sådär. Men alla läkare är väl inte likadana. Jag kommer säga till det första jag kommer göra då jag har så otroligt känsliga öron och jag gillar inte att folk petar på dom, oavsett om det bara är öronsnibben typ. Så det kommer jag se till att läkaren tar det försiktigt med.

Självklart måste han ju kolla i örat, och pilla lite och så. Men usch, jag bara ryser av tanken egentligen...
  • JGMC1

Du kan köpa VAXOL på apoteket receptfritt.

Det "smörjer" liksom.

Mvh

• Anonym (Svar till dig)

Vaxol receptfritt till örat.

Mvh

Svar på tråden Sår i öronen, hjälp fort..