• hopee

Jobbar ni heltid?

Har blivit ensamstående och får står nu inte hur livspusslet ska gå ihop... känns fruktansvärt att lämna min son 8 1/2 på  dagis! har funderingar på att gå ner i tid.. hur gör ni?

• Svar på tråden Jobbar ni heltid?
  • mia maria

Är han 8½ månad???

Jag har varit ensammen med äldsta sonen i många år, o jag ahr under denna tid arbetat både 80%, heltid samt pluggat.
    Nu ska jag snart börja arbeta igen (är fortf ensamstående) efter att jag blev mamma igen för ett år sen, o jag tänker arbeta 50% de första två månaderna, o sen gå upp till 75%.

Men arbeta måste man ju, o tillåter inte ekonomin eller arbetsgivaren något annat än heltid så då finns det ju inte så många andra alternativ.

Hoppas det löser sig!

• Cazzie82
    mia maria skrev 2010-10-05 22:49:08 följande:
    Är han 8½ månad???

Jag har varit ensammen med äldsta sonen i många år, o jag ahr under denna tid arbetat både 80%, heltid samt pluggat.
    Nu ska jag snart börja arbeta igen (är fortf ensamstående) efter att jag blev mamma igen för ett år sen, o jag tänker arbeta 50% de första två månaderna, o sen gå upp till 75%.

Men arbeta måste man ju, o tillåter inte ekonomin eller arbetsgivaren något annat än heltid så då finns det ju inte så många andra alternativ.

Hoppas det löser sig!
    Nu är jag föräldraledig för första gången men som jag har förstått det så har man väl laglig rätt att gå ner och jobba 75 % så länge ens barn är litet.

8½ månad? får man lämna så små på dagis??
  • hopee

Nej han är 19mån. Jag menar att han får vara på dagis 8 1/2 timmar per dag.

• mia maria
    Cazzie82 skrev 2010-10-05 23:30:14 följande:
    Nu är jag föräldraledig för första gången men som jag har förstått det så har man väl laglig rätt att gå ner och jobba 75 % så länge ens barn är litet.

8½ månad? får man lämna så små på dagis??
    Jo man har laglig rätt att gå ned till 75%, men för detta krävs ju en tillsvidare-/fast anställning o det visste jag inte om TS hade.

TS: Jo visst känns 8½ h långt för en liten, men det är ju så livet ser ut för många!
    Man får lösa det till det bästa helt enkelt!

Men försök att gå ned i tid om du kan - dock behöver ju inte detta innebära kortare arbetsdagar utan likväl färre arbetsdagar per vecka. Det är ju upp till arbetsgivaren.
  • hopee

Har dessvärre ingen fast anställning men så fort jag får det kommer jag gå ner tid. Många säger att det klarar man inte som ensamstående men man får ju prioritiera

• Profeten

Jo har fast jobb, men har han aldrig när jag jobbar, då är han hos hans mamma, där har han dagmamma 15h i veckan eller mer när hon arbetar.

Han är 3år nu i nov.

• whitestar

Du har ingen som kan hjälpa med att hämta sonen lite tidigare några dar så det inte blir så långa dar?Du kan inte jobba hemifrån nån dag?Ta hem kvällsarbete?

• hopee
    whitestar skrev 2010-10-06 18:18:34 följande:
    Du har ingen som kan hjälpa med att hämta sonen lite tidigare några dar så det inte blir så långa dar?Du kan inte jobba hemifrån nån dag?Ta hem kvällsarbete?
    Jo ibland kan hans mormor hämta... men är väl lite egoistiskt där att jag inte kommer att få träffa honom så mycket.
  • mia maria
    hopee skrev 2010-10-06 16:21:57 följande:
    Har dessvärre ingen fast anställning men så fort jag får det kommer jag gå ner tid. Många säger att det klarar man inte som ensamstående men man får ju prioritiera
    Visst klarar du det - beroende på vad du tjänar kanske, men man får ju kanske dra ner på en del utgifter helt enkelt.

Jag kommer gott o väl att klara mig på en 75% lön, o då har jag bil, hyra på nästan 6000:- o andra div utgifter såklart. Men inget som är direkt onödigt i mina ögon.
    Men man får som sagt lära sig att bli lite mer ekonomisk bara

Hoppas att det löser sig, men enligt mig så klarar man sig definitivt på 75-80%!
Svar på tråden Jobbar ni heltid?