• Tildas o Skrutts mamma

Behöver ni jobba in röda dagar???

Vi har på mitt arbete tidigare haft något som kallas för dag arbetsfri och då fått räkna in timmar i schemat för röda dagar. tex jag som jobbar 30 timmar/vecka har fått räkna 5 timmars "arbetstid" en röd dag som tex midsommarafton, 3.30 timmar midsommardagen.
    Nu har vi nytt avtal vilket då innebär att jag måste jobba in dom timmarna.
    Alltså julveckan där vi har stängt fredag o lördag måste jag ändå arbeta 30 timmar de dagar vi har öppet.. Får mig går det ju ihop schema mässigt, lite värre för dom som jobbar 40 timmar.

Hur har ni andra det?
    Är det samma överallt?
    Har jag haft det bra förut och det nu blir "normalt"?

Skriv gärna hur ni har det och vad ni jobbar med, jag jobbar på Apotek.

• Svar på tråden Behöver ni jobba in röda dagar???
  • Cailyn

nej vi är lediga röda dagar, vi får lön som vanligt och behöver inte jobba in nåt...

• SailorGirl

Midsommarafton och trettondagsafton är halvdagar av tradition. Inte röda, utan snarare att betrakta som lördagar. På många företag jobbar man in dessa två dagar (ibland även lillejulafton som är en vanlig vardag) genom att lägga på några minuter varje dag resten av arbetsåret. Inget onormalt alls och regleras vanligen i arbetsplatsens avtal med facket.

• Menhir

Kolla vilket avtal ni har och läs på, där står tydligt vilka regler som gäller och vad som gäller  skiljer sig åt mellan de olika avtalen.

• Tildas o Skrutts mamma

Avtalet säger att vi ska jobba in de dagar vi är lediga.
    Min undran är väl mer hur andra har det, om vi har haft det bra innan och det nu blir som "alla andra" har det.

• Cia o krabaten

Vi har en årsarbetstid som de räknar ut för hela året och sedan planeras schemat efter det.

• Menhir
    Tildas o Skrutts mamma skrev 2010-10-05 18:51:37 följande:
    Min undran är väl mer hur andra har det, om vi har haft det bra innan och det nu blir som "alla andra" har det.
    Ok. Jag har aldrig jobbat in lediga röda dagar. Om 1:a maj infaller på en måndag är jag ledig, oavsett om jag normalt skulle ha jobbat 5 eller 10 timmar den måndagen. Och inte påverkas resten av veckans schema heller.

Jag har (när jag varit anställd) haft 40-timmarsvecka, punkt.

För några år sedan jobbade jag i 4-veckorschema med 2 korta fredagar, var 4:e lång och var 4:e ledig. Den våren var det långfredag, kristi himmelsfärd etc etc på massor av mina långa fredagar. Lyx! Mer synd var det om kollegan som hade motsvarande fredagar ledigt ändå (det var alltså helg på hans lediga fredagar). Men någon kompensation eller "straff" fick ingen av oss.
  • Cia o krabaten
    Tildas o Skrutts mamma skrev 2010-10-05 18:51:37 följande:
    Det får ju vi också göra indirekt.
    Det finns någon som räknar ut årsarbetstid för en heltidstjänst inom vår sektor, handel.
    Sedan lägger man schemat och ev kvällsmöten osv och ser då hur väl det antalet timmar stämmer.
    Såklart jobbar man ju inte om 1a maj är på en tisdag, men de timmarna tas ju igen någon annan stans-enligt årsarbetstiden, inte just den veckan bara. 
  • Stormorsan

I många kollektivavtal finns reglerat vad som gäller för "röda" dagar. Röda inom citationstecken eftersom varken midsommarafton, julafton eller nyårsafton m fl är röda i almanackan.

I såväl Unionens som metall står det:

Röda dagar är fridagar samt påskafton, pingstafton, midsommarafton, julafton och nyårsdagen är också fridagar.

• Birgitta2

Jobbar inom handels kan det vara lite knepigt - likaså om man jobbar inom vården... Båda mina barn jobbar röda dagar om schemat säger så. Där finns inga röda dagar. Dock får dom kvalificerad övertid på storhelger. Samt övertid på röda dagar.

Svar på tråden Behöver ni jobba in röda dagar???