• Anonym (Sjuk)

Lunginflammation? Vad är fel!??

Var förkyld för några veckor sedan.. Och det bröt väl aldrig riktigt ut. Hade lite ont i halsen och frös i ett par tre dagar, sen var det bra igen.

Men nu för någon vecka sedan började jag hosta torrhosta helt plötsligt. Gör ont när jag hostar, och det börjar komma mer och mer slem. Minsta ansträgning gör mig helt SLUT. Och hostan tar kål på mig.

Nu har jag lite feber och ont i huvudet, men jag känner mig så SVAG. Känns som jag hade 40 graders feber och detta har eskalerat. Är iofs gravid någonstans i början, men det känns mer som att det är hostan som gör mig orkeslös..

Börjar fundera på om det är lunginflammation? Men man blir väl sjukare av det och orkar väl knappt stå?? Och då borde jag väl inte blivit frisk och sen nu sjuk igen?

Grejen är att jag har inga andra förkylningnsymptom än hostan. Ingen snuva eller så.. ja nu lite feber men inte mycket..

Hatar att springa hos läkaren, och dem kommer säkert bara säga att det är förkylning.. Men en del av mig säger att det är något fel.

NI som haft det hur yttrade sig..? Och hur "Ont" får man i lungorna om det är inflammation? För just nu gör det ont i typ mellangärdet och ryggen då jag andas in.. och när jag hostar känns det som något går sönder typ..

Jättetacksam för svar...

• Svar på tråden Lunginflammation? Vad är fel!??
  • Anonym (ssk)

Skulle kunna vara lunginflammation men för att ställa den diagnosen (eller iaf ha ett bättre hum) så behöver jag lyssna på dina lungor med stetoskop och det är lite svårt över nätet!
    Tror nog att du får ta och slå en pling till vc iaf imorgon. Är det "bara" förkylning så kanske de kan skriva ut lite hostmedicin till dig iaf så du slipper ha så jobbigt med hostan. (Har dock inte koll på vilken man får ta som gravid).
    Krya på dig!

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (ssk) skrev 2010-10-05 20:46:03 följande:
    Skulle kunna vara lunginflammation men för att ställa den diagnosen (eller iaf ha ett bättre hum) så behöver jag lyssna på dina lungor med stetoskop och det är lite svårt över nätet!
    Tror nog att du får ta och slå en pling till vc iaf imorgon. Är det "bara" förkylning så kanske de kan skriva ut lite hostmedicin till dig iaf så du slipper ha så jobbigt med hostan. (Har dock inte koll på vilken man får ta som gravid).
    Krya på dig!
    Okej Tack! Ja det kan bli lite svårt.. haha Nej, jag känner mig jättekonstig, får inte åt mig andan och är helt snurrig i bollen. Får nog ringa imorgon..
  • Themis

Alltså, det finns ju nåt som heter BÖRJAN till lunginflammation också, man kanske inte behöver vänta tills man knappt kan stå upp innan man söker läkare?

Det  är liksom ingen av-påknapp det där att nu är jag förkyld-förkyld-förkyld och nu DÄR kom lunginflammationen fullt utbruten... Flört

Gå nu till doktorn med dig och det på studs!

• Anonym (Sjuk)
    Themis skrev 2010-10-05 20:53:54 följande:
    Alltså, det finns ju nåt som heter BÖRJAN till lunginflammation också, man kanske inte behöver vänta tills man knappt kan stå upp innan man söker läkare?

Det  är liksom ingen av-påknapp det där att nu är jag förkyld-förkyld-förkyld och nu DÄR kom lunginflammationen fullt utbruten... Flört

Gå nu till doktorn med dig och det på studs!
    Hehe, nej det är klart. Men svårt att skilja på förkyld och något värre tycker jag.. Men just eftersom dem flesta förkylningsymptomen försvann för några veckor sedan tänkte jag att jag blivit förkyld igen.. fast jag aldrig är sjuk nästan.

Men ja får nog bli läkare ändå! Tack för svaret!
  • Jezamine

Jag hade nte några andra förkylningssymtom än hosta.Jag blev liggande isolerad på infektionsavd i 14 dagar.hade bakteriell lungsäcksinflamamtion i bägge lungorna.

Jag är INTE avstängd
  • Anonym (Sjuk)
    Jezamine skrev 2010-10-05 21:35:05 följande:
    Jag hade nte några andra förkylningssymtom än hosta.Jag blev liggande isolerad på infektionsavd i 14 dagar.hade bakteriell lungsäcksinflamamtion i bägge lungorna.
    Oj..fy. Lät inte kul!! Hur kom det sig att du åkte til läkaren?
  • Anonym (ssk)

Pratat med vc ännu? Berätta gärna hur det gick!

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (ssk) skrev 2010-10-06 09:07:42 följande:
    Pratat med vc ännu? Berätta gärna hur det gick!
    Inte än, lämnade tjejerna på förskolan nyss, det var en helvetesfärd med andnöd :S Ska försöka ringa nu! Uppdaterar.
  • Jezamine
    Anonym (Sjuk) skrev 2010-10-06 08:06:20 följande:
    Oj..fy. Lät inte kul!! Hur kom det sig att du åkte til läkaren?
    Kraftig torrhosta hugg i sidan.
    Jag är INTE avstängd
  • Anonym (Sjuk)
    Jezamine skrev 2010-10-06 10:21:21 följande:
    Kraftig torrhosta hugg i sidan.
    OKej.. usch. Har också börjat få världens hugg i sidan typ under revbenen.. känns som knivar när jag hostar..Men får inte tag i Vc..som vanligt..

Vad kan hända OM man har det och väntar för länge med att gå till läkare??
Svar på tråden Lunginflammation? Vad är fel!??