Olja till bänkskiva, vad ska man välja?
Nu har vi bytt bänkskiva och köpt oss en fin i ek på Ikea. Jag har hört att Ikeas olja inte är bra, någon som kan rekomendera en superbra olja??
Nu har vi bytt bänkskiva och köpt oss en fin i ek på Ikea. Jag har hört att Ikeas olja inte är bra, någon som kan rekomendera en superbra olja??
Jag använder parrafin olja som jag köpt på coop, tycker den är bra.
Vi lackade våra ekbänkskivor med båtlack istället. Blir inga fläckar efter vatten och det är lätt att torka av dem.
Vi har använt både paraffinolja och Herdins. Herdins var bättre, den höll längre och var snyggare på skivan.
Var hittar jag Herdins olja?? Pris??
IKEAs olja funkar hur bra som helst, men du behöver mycket.
Om eken inte är oljad alls så kan du behöva stryka typ varannan dag i 3veckor(gärna från båda sidor) sedan en gång i veckan i typ tre månader, sedan en mång/månad i upp till ett år innan den är helt mättad. sen när du fått upp en bra yta räcker det med kanske två tre gånger per år fylla på med ny olja.
sen får man torka bort överflöd samt slipa ner ojämnheter som reser sig då oljan tränger in. att få skivan helt mättad tar tid och det är viktigt att mätta den för annars blir det fläckar i skivan från vatten och dylikt. du kan lätt testa om skivan vill ha mer olja genom att låta en droppe vatten ligga på i några minuter, blir det en mörk fläck så har lite av vattnet trängt in i skivan, det är ett tecken på att den inte är helt mättat för är den det så blir det inga fläckar. varför är det så viktigt att det inte kommer in vatten i skivan då? jo dels av hygienskäl, dels av kosmetiska skäl(det blir fula fläckar), dels så kan du få sprickor i skivan.
Kan tycka det är lite omständigt med oljade skivor, vet att vissa vaxar, eller lackar istället. det som är lite drygt med det är att om det blir skador i lacken måste man slipa bort allt från hela skivan och börja om för att det inte ska bli ojämnt och så får du en helt annan look på skovorna.
men du får välja den metod du gillar bäst. oljat är fint,skivan bli mycket tålig(om man oljat på rätt sätt) men mycket jobb. själv skulle jag välja laminat eller sten om jag byggde nytt för jag vet att jag inte är en sån som gillar att pyssla och dona med hemmet så för mig får det praktiska gå före skönheten.
Googla på Herdins köksbänksolja. Där kan du hitta fram till vilken butik i din närhet som har den genom att skriva in ditt postnummer. Sedan har jag aldrig hört att man ska behöva olja in så många gånger som Hoppfull84 beskriver. Inte med Herdins olja i alla fall. Vi lade på så att hela ytan mättades. Den fick härda 24 tim. Under den tiden ska den inte utsättas för fukt. Detta upprepades nästa dag. Därefter brukar ma olja in 2-3 gånger per år.