• lillblobb

    Någon som döpt sitt barn?

    Vi har börjat diskutera om vi ska döpa vår dotter eller bara ha en namncermoni... Hur har ni andra regnbågsfamiljer gjort?
    Om ni döpt, har ni gjort det i kyrkan eller "lurat ut" en präst för att ha dopet på annan plats, typ hemma eller så?

  • Svar på tråden Någon som döpt sitt barn?
  • the W family

    Vi hade dop för våran guldgosse 28augusti.
    Som vilket dop som helst, i kyrkan, med klänning, o allt det där :)

    När jag ringde för att boka tid för dop sa jag precis som det var, att vi är två kvinnor, jag frågade honom hur han ställde sig till samkönade par, o förklarade att jag bara ville kolla var han står i den frågan, hade inte varit roligt att ha en präst som döper våran son, men sen egentligen inte tycker att det är okej med samkönade familjer.

    Han svarade att han hade inga som helst problem med detta, ska väl tillägga att vi bor i Jönköping oxå Skrattande

    så gjorde jag!

  • master of disaster

    Vi döpte vår pojke i kyrkan. Eftersom min fru är präst hade vi full koll på var vi ville ha dopet (i vår hemkyrka) och vem som skulle döpa (en kompis till oss som också är präst). Om ni känner att dop är rätt men är oroliga för bemötandet så vill jag gärna lugna er, det går jättebra på de allra flesta håll i Sverige idag.

  • ABs C

    Vi lät döpa vår dotter, i kyrkan med klänning och allt. I högkoret på Uppsala domkyrka, till och med. Prästen höll i vår välsignelsecermoni när vi gifte oss (innan det gick att gifta sig "på riktigt") så det hade vi liksom redan kollat, hon var jättebra och det var inga konstigheter alls.

Svar på tråden Någon som döpt sitt barn?