• Brunette

Kan pappan ta ut pappaledighet med kort varsel??

jag är ensamstående, har nu fått jobb idag, börjar på måndag och min dotter får inte dagisplats förrän om 4 v...
    Min fd(hennes pappa) har inte tagit ut någon pappaledighet, någon som vet om han kan/får komma till jobbet imorgon och begära att han ska vara pappaledig nu på måndag? har han rätt till det?
    eller kan arbetsgivaren neka?
    tror iofs inte han kommer vilja :/
    men behöver verkligen det här jobbet!!
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan pappan ta ut pappaledighet med kort varsel??
  • Ejin

2 månader innan måste man säga till.. annars kan arbetsgivaren neka..

• Busbellan

Ja, de har rätt att neka honom, man måste begära minst 2 mån i förväg i så fall kan de inte neka.
    men han kan ju alltid försöka, kanske är de snälla

Mamma till Nora, August och Ella
  • Cia o krabaten

Som sagt är det upp till arbetsgivaren.
    Förhoppningsvis är de (och pappan) schyssta! 

• mia maria
    Brunette skrev 2010-10-05 21:33:17 följande:
    Gäller det även om han har sagt upp sig?
    tack för svaren :)
    Ja det antar jag.
    Anledningen till att gränsen 2 månader finns är ju för att arbetsgivaren ska ha en chans att hitta en ersättare.
    Detsamma är ju anledningen till att du har en uppsägningstid på 1-2 månader, eller vad det brukar vara.

Men har du tur, o om pappan nu vill vara f-ledig, så kanske hans arbetsgivare är flexibel - det kan ju vara lite olika.
  • IdaTörnrosa

men om du har ensam vårdnad så har han inga dagar att ta ut. Utan då har du alla dagar.

• mia maria
    IdaTörnrosa skrev 2010-10-07 19:26:26 följande:
    men om du har ensam vårdnad så har han inga dagar att ta ut. Utan då har du alla dagar.
    Men hon kan ju föra över dagar till honom, om det nu är så att hon har ensam vårdnad 
  • SaramedM
    mia maria skrev 2010-10-09 11:41:15 följande:
    Men hon kan ju föra över dagar till honom, om det nu är så att hon har ensam vårdnad 
    fast kan man det även om det är till någon som inet har vårdnaden? jag tror inte det

TS; de flesta arbetsgivare skulle säga tvärnej
  • IdaTörnrosa
    SaramedM skrev 2010-10-09 15:23:37 följande:
    fast kan man det även om det är till någon som inet har vårdnaden? jag tror inte detTS; de flesta arbetsgivare skulle säga tvärnej

ja jag funderar över det med om man verkligen kan göra det till en person som inte har vårdnaden för då skulle du ju kunna överföra dom till vem som helst och det funkar ju inte. men det kanske går om han står som fader bara att han inte har vårdnaden... 
  • mia maria
    SaramedM skrev 2010-10-09 15:23:37 följande:
    fast kan man det även om det är till någon som inet har vårdnaden? jag tror inte det

TS; de flesta arbetsgivare skulle säga tvärnej
    Ja vad jag vet så kan man det. När jag fick ensam vårdnad om min äldsta så fick jag frågan om jag ville ge tillbaka de föräldradagar till pappan som då tillföll mig.

Konstigt vore det ju annars, om den förälder som inte har vårdnaden inte heller har möjlighet att vara föräldraledig med barnet?
    Såvida det inte har ändrats de senaste åren, men ring FK o kolla!
  • hymafr

Men har han sagt upp sig? Då finns det nog bara en enda chans att han ska få pappaledighet beviljad och det är om arbetsgivaren vill bli av med honom, men det hade å andra sidan varit mer troligt om han hade blivit uppsagd.

• Brunette

det gick!! så börjar jobba imorgon. telemarketing så får väl se hur länge man blir kvar hihi.
    sen har jag en till fråga om någon kanske vet?:)
    Har nämligen planer på att flytta till annan stad,rätt så långt bort. och pappan till min dotter
    har inte varit spec engagerad i hennes liv..osv. men antar ändå att han kommer sätta sig emot oavsett.
    Måste han skriva på några papper och godkänna detta isf?
    kram påer

• mia maria
    Brunette skrev 2010-10-11 21:07:25 följande:
    det gick!! så börjar jobba imorgon. telemarketing så får väl se hur länge man blir kvar hihi.
    sen har jag en till fråga om någon kanske vet?:)
    Har nämligen planer på att flytta till annan stad,rätt så långt bort. och pappan till min dotter
    har inte varit spec engagerad i hennes liv..osv. men antar ändå att han kommer sätta sig emot oavsett.
    Måste han skriva på några papper och godkänna detta isf?
    kram påer
    Ja om ni har gemensam vårdnad så måste han skriva under flyttanmälan.
    Visst kan du flytta ändå, o då gör skatteverket isf en utredning på var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila o var barnet går på dagis/skola osv, o sen skriver de barnet där.

Men det är inte något som jag varken rekommenderar eller avråder dig ifrån, utan det får du avgöra själv hur du ska göra.
Svar på tråden Kan pappan ta ut pappaledighet med kort varsel??