• mithrandil

ni som matar på flaska..

och har bebisar som är runt 3mån.

Hur mycket äter era små per gång?
    Hur lång tid går det mellan målen?
    hur många mål blir det per dag?

Äter de på natten?
    Om ja,Hur matar ni på natten?
    Ligger ni i sängen eller kliver ni upp och sätter er?
    Rapar ni bebisarna nån gång i målet eller bara efter allt är uppätet?

Skulle vara jättesnällt om ni ville svara.
    tack!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Svar på tråden ni som matar på flaska..
  • SilverEmma

I den åldern åt hon ca 120 ml/måltid. Ibland gick det 2 timmar mellan målen, ibland 5. Mellan 5-10 mål per dag. Ibland åt hon upp allt, ibland inte. Alltså var det olika från dag till dag & hon fick käk när hon var hungrig. Stora tjejen var precis likadan.

Åldsta slutade äta på nätterna när hon var 1 månad, yngsta 2 månader. Vi lät dem ligga kvar i sängen och oftast somnade de till flaskan utan att behöva rapa.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • mithrandil

Tack för ditt svar!

Ingen mer?

Vår lilla tjej åt inte på nätterna från hon var 1mån tills hon blev 2, eller kanske strax däröver och sen började hon igen. Förstår inte varför hon plötsligt började igen, men så är det väl ibland.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • sahara sahara

Min dotter var aldrig så regelbunden i maten. Ibland gick det två timmar emellan, någon gång fem eller till och med sex timmar om hon sov mycket.

När hon var tre månader väckte vi henne för mat innan vi gick och lade oss, och sen vaknade hon för mat en gång på natten, oftast runt fem. Vi gick alltid upp och satt i soffan. Bekvämare så, helt enkelt (och mindre störning för den förälder som låg kvar och sov).

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Modgun

Lilleman är 1,5 månader nu och han får 160 ersättning var gång han äter. ibland äter han upp och ibland inte. han kan sova allt ifrån 2-5timmar i sträck på natten, men det brukar oftast bara bli en till två matningar på natten.
    Han äter var tredje timma på dagen.

• Alcarinque

Jag har en dotter som äter som en häst Hon är 2 månader. 

Hon käkar var 3:e timme på dagen (165-200ml) och sover sedan mellan 21 och 07. Blir 5 mål per dag alltså.

När hon åt på natten hade jag vatten i termos och pulver i doserare. Hon låg kvar i sin säng och jag matade henne där i. Tände inte lampan men bytte blöjan innan maten. Ingen rapning alls, behövdes inte då.  

(Äldsta dottern hade samma mönster) 

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Shyme

Vår 3-månaders äter oftast runt 160 ml per mål ibland  mindre och ibland mer, jag jar precis slutat pumpa och vi är på sluttampen på att vänja henne vid ersättningen (vi har fått blanda och trappa ner bröstmjölken) så just nu gör vi 160 ml ersättning med en skvätt bröstmjölk i = ca 170-180ml och ibland äter hon upp det med. Hon har ökat kraftigt från max 120 ml för bara ca 2 veckor sedan...

Hur många mål det blir beror på när hon vaknar och när hon äter sista målet för dagen. Om hon inte sover ett långpass så äter hon ungefär var 3:e timme, sover hon kan det bli var 4:e-5:e timme men det sker itne varje dag. Hon äter sista målet innan natten mellan 21-00 och sedan sover hon till 6-8, oftast runt 7 utan att äta...

• kokos
    mithrandil skrev 2010-10-05 21:44:14 följande:

Äter de på natten?

tack!
    Nu är ju min 4 månader....

Han äter ca 130 ml varje gång och har gjort i typ 2 månader.
    Går ca 3-4 timmar
    5-6 mål 

Äter på natten ca 150 ml i min famn på sängkanten Rapar honom alltid men bara efter!
  • Kazeer

På sin 3-månadersdag åt yngste sonen så här:

kl 3.30      80 ml
    kl 7.30    100 ml
    kl 10 00  100 ml
    kl 14.30  110 ml
    kl 16.30  100 ml
    kl 18.30    90 ml
    kl 21.15  100 ml

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lovisa09
    mithrandil skrev 2010-10-05 21:44:14 följande:

Äter de på natten?

tack!
    Min flicka är fyra månader om en vecka men hon äter lika mycket nu som vid tre månader. Hon äter ca 150-160 ml per gång. På kvällen kan hon äta 200ml. Men sällan. Hon äter vanligtvis fem ggr per dygn,(dagtid var fjärde timme, somnar vid 20 och vaknar runt två tiden, sover sen till sju-halvåtta) vaknar en gång per natt och får mat. Jag tar upp henne i famnen och matar henne i min säng, tänder bara en liten lampa i fönstret och byter blöjan i sängen med,. allt för att hon inte ska bli för vaken och ha svårt att somna om.
    rapar henne efter måltid, dock inte så ofta på natten då hon vanligtvis somnar direkt efter hon har ätit. Ibland släpper hon flaskan och skriker mitt i måltiden, brukar då vara magknip, då rapar jag henne och sen fortsätter hon äta.
    Detta är normal scenariot. har de senaste tre veckorna fått mata henne 6-7 ggr per dygn då hon bara velat äta 100ml per gång. har haft svårt att få i henne men denna veckan har det börjat bli som vanligt igen.. TACK och LOV! =) jobbigt när maten krånglar men nu hoppas jag att det fortsätter så här.

Lycka till!
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2010-10-06 15:53:21 följande:
    På sin 3-månadersdag åt yngste sonen så här:

kl 3.30      80 ml
    kl 7.30    100 ml
    kl 10 00  100 ml
    kl 14.30  110 ml
    kl 16.30  100 ml
    kl 18.30    90 ml
    kl 21.15  100 ml
    Och så läste jag TS dåligt... Här kommer resten av mina svar:

När jag matade på natten, så gick jag upp och satte mig i soffan i vardagsrummet. Ersättningen stod färdigblandad i kylskåpet och jag hällde upp så mycket som behövdes och värmde. Ofta rapade jag sonen endast efter att han hade ätit klart. Men ibland så märktes det behövdes även mitt i målet.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden ni som matar på flaska..