• mosterYster

Syrran gravid - kan hon äta ost...?

Min syster kommer hit på födelsedagsfest och jag hade tänkt göra ädelost och broccolipajer till förrätt (vi blir totalt 9 personer). Men så kom jag på att ädelost visst är förbjudet för gravida. Gäller det även om den är i en paj (och alltså gräddad i ugnen)? Och finns det ngt annat hon inte får äta? Säkert vet hon själv vad hon ska undvika (hoppas jag!) men tänk om jag "lurar på henne" något som inte är synligt, utan att jag vet att det är farligt! *orolig*

Tänkte ha kycklingklubbor (ugnsgrillade), oliver, fransk potatissallad, cole slaw, vanlig sallad, bröd, grönsaker, dippsåser (gräddfil/crème fraîche kryddat med vitlök & ingefära eller blandat med pesto)ädelost/broccolipaj, japansk snacksmix, jordgubbstårta med grädde och maräng och vaniljsås. Kan ngt av detta bli problem? Var hittar jag listor över vad hon inte får äta?

• Svar på tråden Syrran gravid - kan hon äta ost...?
  • Fru B

Bakterierna i osten dör efter ca 72 grader så det är inga problem. På livmedelsverkets hemsida finns listor på vad gravida inte får äta!

• Mumu

Det kan hon äta, men alla vill inte äta ädelost ens om den är uppvärmd. Men det är inte farligt, så då kan det ju få vara hennes val, eller hur?

www.slv.se

Där har du all info du behöver! Jag kan då inte se att något av det andra du skulle bjuda på skulle kunna bli problem.

• ÅsaE

Tiita på livsmedelsverkets hemsida. Där finns en jättebra lista över lämplig och olämplig mat för gravida.

Förövrigt säger min barnmorska, ät alla hårda ostar + feta ost. De är ofarliga för gravida.

Undvik mjuka ostar såsom ex. grönmögleost och kittost. Däremot är det helt ok om man låtit mögelosten koka i någon sås eller så. Då dör bakterierna vid upphettningen.

• Zocute

Värm bara pajen ordentligt, men det ska den väl göra ändå lixom ;)

• Snöret

Guud vad gott det låter, vattnas i munnen, lyllos din syster!! Vad gulligt av dig att vara så omtänksam! Allt låter riktigt gravid-vänligt. Hoppas nu att hon äter allt annars får du bjuda över mig ;o)

KRAM/S

• mosterYster

Tack igen! Apropå gravidvänligt - finns det något som är väldigt vanligt att gravida får sug efter? Så kan jag kanske fixa något som får hennes ögon att tindra lite extra...

• Tossan79

Nja, jag tror det kan variera väldigt från person till person. Det som endel blir jättesugna på kan få andras magar att vända sig! Men frukter brukar vara ett säkert kort.

Svar på tråden Syrran gravid - kan hon äta ost...?