• underverket 06

Hur mycket pengar har ni lagt ner på IVF? Hur har ni råd?

Som sagt undrar hur alla har råd. Ett försök kostar ju nästan 30000, beroende på klinik. Vi har en son på 22 mån, som blev till genom IVF o då tog vi 3- pack som kostade 44000. Han blev till på andra försöket. Sedan har vi gjort ett misslyckat FET; 9000 o ett nytt IVF nu på 22000. Som tur har mina föräldrar bekostat allt, dvs störrre delen har de betalat o en mindre del får vi låna av dem o betala tillbaka senare. Just nu när vi varit föräldralediga i snart 2 år har vi inte de pengarna. Hur gör ni andra? Sparade pengar, lånade elelr för ni hjälp av föräldrar svårföräldrar?

• Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt ner på IVF? Hur har ni råd?
  • Lizz

Tar från våra "bygga ut huset" pengar. Men blir det inga barn behöver vi ändå inte större husTungan ute

• spattanjansson

Vi ska börja betala själv nu i höst..och än så länge så har vi sparade pengar plus att vi båda tjänar så pass mycket för tillfället så rent krasst klarar vi ett försök i månaden om så skulle behövas...

• kattennizze

Sparpengar som tur är. Hemskt att inte alla får tre betalda landstingsförsök och att inte syskonförsök betalas! Skulle löna sig många gånger om när det gäller samhällsekonomiskt.

• Bamboocha

Landstiget betalar allt utom medicin på 2000, ingen kö fick dock vänta till 23 års ålder bara, väntat sen 2008 men stod ej i kö från dess.

• KickiHH

Delvis lån men till större delen jobbat extra, extra, extra och levt så snålt jag kan, fick en dotter i sommras och vill gärna ha syskon men har tre 5 ägg frysta i två rör så det verkar sedan få bli de enda försöken till syskon då jag är ensamstående och får betala allt själv för ivf i danmark och det hittils har kostat strax över 200.000

• Bling1975

Om det bara var IVF:erna så skulle det inte vara några problem. Där har vi betalt ca 80.000 kr plus medicin (4 x 1.800 kr).

Men vi har tyvärr även problem med upprepade missfall som en expert i London hjälper oss med, men det kostar sjukt mycket pengar för prover och mediciner men också alla resor. Jag uppskattar att vi har lagt ner ca 200.000 på det än så länge. Vi har i dagsläget varit i Aten 3 gånger och London 5 gånger sedan i januari. Än så länge fungerar besparingarna och att ta av överskottet på lönen men det blir ju också mycket frånvaro från jobbet vilket kostar en hel del då vi båda är företagare.

Blir jag gravid måste jag dock ta en behandling var 3-4 vecka som kostar 25.000:- plus resa så då kanske vi måste låna lite på huset. Och blir jag inte gravid nu på vårt sista FET så blir hela IVF behandlingen i London för då har vi slut på spermier och då blir det riktigt dyrt.

Vi har valt bort landstinget av flera orsaker men framförallt väntetiderna och bemötandet.

Stitch längtar efter Lilo
  • Snösport

Vi har gjort IVF i Sverige, 4 st på distans och inklusive akupunktur och boende/transport på blir det ca 25 000:-/ försök ...dvs 100 000:- och jag ruvar.  Lyckas detta inte vet vi ännu inte huir vi gör då pengarna nu är slut och det verkar som äggen också är det.
    Vi har snott av alla reserver och givetvis sparat flera tusen varje varje månad så vi är ju skyldiga oss själva en hel del om buffertarna/reserven till huset ska fyllas ut igen.

• bustösen
    underverket 06 skrev 2010-10-06 08:27:46 följande:
    Som sagt undrar hur alla har råd. Ett försök kostar ju nästan 30000, beroende på klinik. Vi har en son på 22 mån, som blev till genom IVF o då tog vi 3- pack som kostade 44000. Han blev till på andra försöket. Sedan har vi gjort ett misslyckat FET; 9000 o ett nytt IVF nu på 22000. Som tur har mina föräldrar bekostat allt, dvs störrre delen har de betalat o en mindre del får vi låna av dem o betala tillbaka senare. Just nu när vi varit föräldralediga i snart 2 år har vi inte de pengarna. Hur gör ni andra? Sparade pengar, lånade elelr för ni hjälp av föräldrar svårföräldrar?
    men om du betalar privat för ett tre-pack, Har du inte ett ivf kvar där då? jag frågar för jag är inte alls insatt i hur det går till när man går privat.

Vår son är född på landstingsfinansierat försök, ivf nr 1, nu ska vi göra syskonförsök på två ägg, 11000kr/st tar sahlgrenska så då ryker våra sparpengar (bor i lägenhet därför har vi inte så stor buffert). Om vi inte lyckas på fet så har vi inte riktigt bestämt om vi ska göra privat försök (30 000kr) men om vi gör det så kommer vi nog ta ngt slags lån på banken... hade varit skönt att vara rik =)
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt ner på IVF? Hur har ni råd?