• Princess84

Vid vilken ålder får/fick era barn en mobil?

Min son började förskoleklassen nu i augusti och redan i hans klass finns det flera barn med mobiler. Ni kan ju gissa vem som tjatar... Har även sett flera andra barn på fritids med I-phones (?, såna där med touch-screen). De står på skolgården och jämför mobilerna med varandra, tar kort, spelar musik osv.

Så nu är jag nyfiken!
    Hur gamla var era när de fick sin första mobil? Eller hur gamla kommer de vara när de får sin första mobil?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder får/fick era barn en mobil?
  • iggelpiggel

12 år tycker jag är en bra ålder.... har också en son i förskole klass och visst han tjatar men här får man inte en mobil i den åldern..... nej han får allt vänta...

• Wonder of wonders

Mitt barn är inte där än, går fortfarande på dagis.

Men jag tror nog att jag skulle ge henne en mobil när hon börjar skolan. Bara för att kunna hålla kontakten med henne, om det skulle vara något. Man vet aldrig känner jag. Men hon skulle inte få en dyr mobil. Bara så att hon kan ringa/ta emot samtal/sms.

• carbe

9 år var vår dotter, men det är för att hon går själv en bra bit till och från skolan.

• SilverEmma

Döttrarna får mobiler när det passar. Alltså när de börjar ha behov av en. Om det är när de är 6 eller 12 märker vi med tiden.   

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Gyllan

Min dotter är visserligen bara 1 år, men maken och jag resonerar lite som att hon kan få det när hon slutar på fritids och själv kommer gå hem från skolan. Vi har ingen hemtelefon, så då känns lagom. Så, ungefär vid 12års ålder.

Vi har bekanta som gav sin dotter en mobil i 4års present, känns helt tokigt för våran del.

• HelenaK

Sonen var 10 och dottern 8 när de fick mobiltelefoner.
    Då började de åka skolskjuts själva till och från skolan.
    De fick absolut inga nya telefoner utan våra gamla med ett kontantkort i.

Jag hade nog önskat att det gick att vänta lite till men nu bor vi på landet och skolskjutsarna fungerar sådär.
    Dottern ringer ett par tre gånger i veckan och säger att taxin inte kommit än, inget ovanligt att hon får vänta 45 min.

• lillamye

min tjejj fick en nu och hon är 7år bara för att hon ska kunna nå mig under skoltid samt att jag inte orka springa runt i kvarteret i alla hus och leta henne.

• Fimpen72

Vår tjej som är åtta har haft mobil sen hon var fem.
    Enbart för att slippa lämna eller släpa ut två-åriga tvillingar bara för att hon inte hör när jag ropar från balkongen. Vi har helt bilfritt och hon har sedan hon var fem fått leka på gården med kompisar.

Jag programerade den så att när jag ringde så var ringsignalen "Dax att gå hem" så då gick hon hem.

Nu är hon åtta och har en ngt bättre modell och har fått ringa ifrån den sedan förra året.
    Men bara till oss föräldrar och mormor.
    Tex om hon är i lekparken och vill gå och ringa på hos en kompis, så ringer hon och frågar ist för att springa hem flera ggr.

Önskat att fler föräldrar skaffade det till sina barn så inte de hela tiden ska ringa till MIG och fråga om jag kan ringa dottern och fråga om hon leker med den eller den.

För mig är det ingen big-deal med mobil. Vi har en som har väldigt lågt sar-värde och hon ringer ju inte och snackar med kompisar hit och dit utan kanske 10sekunders samtal då och då

• Matillin
    lillamye skrev 2010-10-06 10:47:03 följande:
    min tjejj fick en nu och hon är 7år bara för att hon ska kunna nå mig under skoltid samt att jag inte orka springa runt i kvarteret i alla hus och leta henne.
    Finns det ingen telefon i skolan eller hemma hos ditt barns kompisars föräldrar?
    Får barn ens ha mobiler med sig i klassrummet förresten?

Jag minns att jag knappt kunde hålla koll på nycklar eller klockor på den tiden så jag tror inte att vi kommer e våra barn en egen privat mobil i den åldern.
    Kanske att vi har en mobil som dom kan ha med sig om det skulle vara något speciellt.
    Aldrig att dom skulle få ta med sig telefoner till skolan!
    Nu är den äldsta bara 3½ än så länge så det är svårt att veta hur det kommer bli.
    Men antagligen kommer dom få en helt egen när dom är mogna för det och har ett behov för en, runt 10-12 år kanske och börjar vara borta själva.
  • Princess84

Jag hade tänkt mig att börja fundera över mobil när sonen börjar på mellanstadiet, om det nu finns behov av det. Allra helst vid högstadiet men det känns som om  jag kommer få ge med mig på den punkten. Men just nu finns det inget behov av det.

Svar på tråden Vid vilken ålder får/fick era barn en mobil?