• Elfva

Önskar tips och råd inför resa till Spanien/Nerja

Hejsan

I början på nästa år ska vi åka till södra Spanien i en månad (vi ska till Nerja). Vår dotter kommer då vara 10-11 månader och jag önskar nu få lite tips och goda råd från er...
    Jag har massor av frågor och jag hoppas att någon av er kan svara på dem.

1. Någon som vet hur det är när man hyr bil om det finns bakåtvända bilbarnstolar att hyra, eller om det bara är framåtvända som går att få tag på? Finns inte bakåtvända kanske vi måste släpa med vår egen bilbarnstol...

2. Känner någon till någon barnaffär i Nerja där man säljer barnstol (matstol) och spjälsäng/resesäng? Och i så fall, någon som vet något om hur dyrt såna saker är i Spanien?

3. Finns det någon spansktalande här på FL som kan berätta för mig vad div saker heter på spanska? Jag vet att många talar engelska där nere, och t o m svenska, men ändå... vad heter t ex bilbarnstol, blöjor, barnmat, micro, nappflaska...

4. Finns det någon som har koll på barnmaten där nere som t ex kan tipsa om bra barnmatsmärke... Finns Nestlé där? Det är ju ett internationellt märke...

5. Någon som har tips på blöjmärke? Vi kör med pampers (oftast) idag och är nöjda med dem, finns de i Spanien?

6. Sen vill jag förstås gärna få tips och råd på utflykter i Nerja trakten, vad är det man absolut inte ska missa när man är där nere... Vad finns det för trevligt att ägna sina dagar åt...

7. Alla tips på trevliga restauranger mottags gärna... Undrar också om det finns någon bra affär att storhandla mat i?

8. Någon som bor där nere förresten?

Det var nog allt tror jag...

• Svar på tråden Önskar tips och råd inför resa till Spanien/Nerja
  • Tabby

1. I Spanien är det lag på att ha bilbarnstolarna framåtvända. När vi hyrde bil var den det och vi frågade om det.

2. Vet ej

3: De flesta pratar engelska då det är så mycket turister i Nerja. Köp med ett ordlexiokon om du vill.

4. Det finns barnmat bl a Nestle. Vet dock inte hur det är i Nerja men där borde det vara lättare att få tag på barnmat i stora affärer just för att det är så pass mycket turister.

5. När vi var i Spanien (dock ej Nerja) såg jag ej pampers. Men det finns andra bra blöjor där. Kolla bara så att de är parfymfria.

• Elfva

Tusen tack Tabby!
    Någon mer som kan svara på frågorna... ?

• Natta

Hej, vi var 2 familjer i Nerja i somras med våra då 9mån och 8 månaders bebisar.

1. Vi hade bokat hyrbil hemmifrån med bilbarnstolar (bakåtvända), som vi hämtade ut på flygplatsen. Inga som helst konstigheter.

2.Vet ej, vi hade med stol på bord för att ha i lägenheten och en resesäng. barnstolar finns på alla restauranger. (i alla fall dom vi var på.)

3. Kan tyvärr ingen spanska och det var ett litet problem i Nerja för där pratas det väldigt lite engelska tyvärr.

4.Vi hade med oss barnmatsburkar från sverige, hysteriskt kanske men vår lilla dotter är ganska kräsen på mat så vi vågade inte chansa. Men Nestlé finns där nere fast dock anpassat till spanska barn förståss ex paella mm. Men äter ert barn det mesta skulle jag absolut köpa maten där nere.

5. vågar knappt säga det men vi hade med oss blöjer också. vi var ju bara där i 2 veckor och första resan med bebis... Men det var helt onödigt för dom har massa bra blöjor där dock såg jag nog inte pampers vad jag kan minnas.

6. Vi låg mest på beatchen faktiskt, men gjorde en resa in till malaga en dag och sen är det nästan ett måste att åka till mabella och gå och kolla i lyxiga hamnen Porto banoss(eller hur det nu stavas). I nerja ska ni se balkong europa, det är en vacker plats. Vi fick också tips om några grottor som skulle vara sevärda men det blev aldrig av.

7. vi grillade mycket hemma då våra kompisar hade hyrt ett litet poolhus med egen trädgård, å de få gångerna som vi åt på restaurang har jag tyvärr glömt namnen på. Minns bara att den bästa var en engelsk restaurang och när man tittade in genom dörren när man gick förbi ute på gatan hängde det en stor buddha där. vet inte om det hjälper dej något men, men.

Det var jättemysigt i Nerja och inte ett dugg jobbigt eller oroligt att vara där med sitt barn.
    Hoppas ni får riktigt mysigt och att du fått lite användbara tips.

Lycka till!

• Elfva

Tack tack, någon mer?
    Alla tips och råd är välkomna.

• nobodyputsbabyinacorner

Elfva,

Vi funderar också på en resa till Nerja i juni, vi blir nio (!) vuxna och två 14-månaders bebisar, vet du var man kan hitta bra boende? Gärna hus eller större lägenheter? Vore toppen om du har några tips!

• Annikamed2barn

Det finns Pampers men de heter Dodot i Spanien, precis lika bra som hemma.
    Barnmat finns ju inte alls lika mycket som hemma så ta med! Det finns en del men inte lika stort utbud som sagt, däremot finns fruktpuréer och drycker i massor.
    Vi hyrde bil på flygplatsen i alicante med bakåtvänd bilbarnstol.

• bebben Elias mamma

Hej, jag bor i Málaga och kan spanska:)

2. Jag vet ingen affär i nerja men det finns säkert babyaffärer där eller nâgot större varuhus som Eroski, Carefour eller Corte Inglés som säljer.
    Resesáng kostar ca 50 euro och barnmatstol lika mycket. Bilbarnstol kostar ca 80 euro.

3.Cuna - spjälsäng
    Cuna de viaje - Resesäng
    Pañales - blöjor ( Bra märken Dodot och Huggies)
    Biberon - Nappflaska
    Tarritos para bébes - burkmat
    Silla de coche - bilbarnstol
    Micro - Mikrougn

4. Barnmatsburkarna är pure fram till 12 mànader, efter det med smâ bitar.
    Det finns mycket att välja pà, märken: Hero, Nestle.
    Pâ dem stâr det pâ spanska t.ex. pollo con verduras- kyckling med grönsaker fast det är blid ocksà.

vad jag hört att nerja är kánt för är grottorna (cuevas) som man kan besöka.

• Elfva

Tusen tack för era svar. Fortsätt gärna att ge tips ni som vill...

Nobodyputsbabyinacorner
    Vi har bokat vårt boende med suncyber, kika på sidan som MSI tipsade om, vi flyger med Sterling.

• Tjinge

Mer? (Planerar en vecka i spanien med en 4 månaders...)

• Elfva

*puffar lite*
    Fler som vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper om resa i Spanien/Nerja?

• Elfva

puffar
    Nu är det snart dags för oss att resa iväg, någon som har några erfarenheter från Spanien att dela med sig...?

• nattinattio

lexin.nada.kth.se/sve-spa.shtml

svensk.spansk.svensk lexikon på nätet (finns även andra språk)

vi har varit många svängar till canarieöarna, dottern är tom döp där i svenska kyrkan.

pampers finns som sagt men är ca dubbelt så dyra som i sverige...
    annars börjar spanien ha nästan samma priser som sverige tycker jag, de mesta har gått upp efter euron i alla euro länder, (bor vid finska gränsen å har bara 1 km dit så man är ofta till finland å handlar så man ser verkligen hur prisern har höjts även där)

när vi varit 4-5 v så har vi tagit med oss allt, det blir inte så mycket ändå då det inte behövs så mycket kläder de går ju lika bra att tvätta där.

• Elfva

tusen tack!

Vilken bra länk förresten.

Svar på tråden Önskar tips och råd inför resa till Spanien/Nerja