• siasia

tvättarn ni era händer efter att ni har klappat er katt

tvättar ni era händer efter ni har klappat er katt.finns det någon risk att bli smitad med toxmoplasmos av att inte tvätta händerna efter att ha klappat katten.
    efter som katten slickar än på händerna när man gosar med den...sen kan det finnas bajs rester kvar på gumpen ...

• Svar på tråden tvättarn ni era händer efter att ni har klappat er katt
  • Kottarnasmamma

Jag gör det inte men givetvis som jag gör rent lådan är jag extra noga med att tvätta händerna samt spritar dem efteråt.  Det är mitt fjärde barn jag väntar och vi har alltid haft katt/katter i dagsläget har vi fem vuxna katter och tre små kattungar på 3 veckor.

• Fru U

Nej, det gjorde jag inte.

Även om man rensar lådan så måste man mer eller mindre äta bajset för att riskera att bli sjuk (förutom att bajset måste ha legat i minst 24h (vissa källor säger upp till 36h))

Svaren bor i hjärtat
  • siasia

....man läser så mycket i tidningar och böcker vad som e faligit för fostret.
    man e så himla rädd att man ska skada fostret på något sett.
    vill bara göra så rätt....följer ni alla kost råd och vad man inte får göra under en gravidtet

• Dumlekolan

Nej verkligen inte! M får ta hand om lådan (men det gör han nästan jämt även i vanlig fall). Det sägs att man har immuniserats mot de katter man har men att man inte ska skaffa ny katt under graviditeten. Rent teoretiskt skulle ju kissen kunna ha lite prutt i rumpan kvar, sätta sig på en yta exvis på bordet (mina katter är ouppfostrade jag vet...) där jag sedan lägger mackan och att det därigenom skulle smitta men sannolikheten är så oändligt liten så det är något jag struntar helt och fullt i.

• Fru U
    siasia skrev 2010-10-06 14:28:58 följande:
    ....man läser så mycket i tidningar och böcker vad som e faligit för fostret.
    man e så himla rädd att man ska skada fostret på något sett.
    vill bara göra så rätt....följer ni alla kost råd och vad man inte får göra under en gravidtet
    Nej, det gjorde jag inte. Självklart lät jag bli uppenbart skadliga saker (alkohol (eftersom man inte vet vilken mängd som kan skada)).

Fast nu var jag iofs inte gravid så länge.

Kostråd är just råd. Jag säger inte att du inte ska följa dem men jag rekommenderar att du läser på (vissa saker är tex helt okej om man lagar dem själv eller fryser dem först och då blir det ju helt fel om man går och tror att det var nåt man inte alls borde ätit)
    Svaren bor i hjärtat
  • siasia

jag fick min kattunge igår...jag har haft katt inan i många år...
    det finns ju sådant test man kan ta för att se om amn e immun mot toxmoplasmos.
    så jag ska se om jag kan göra det...jag är kanske kanske redan imun mot det

• pluvdo

Eftersom jag hörde mycket prat om toxoplasmos i början av graviditeten så läste jag en del på internet och där stod det att en person utan katt har lika stor risk för att råka ut för toxoplasmos som en med katt. Så jag tror inte man ökar risken för att få det genom att klappa en katt utan att tvätta händerna, men självklart bör man tvätta händerna om man byter i lådan eller plockar ur skit eller så, eller helst be någon annan göra det om man är gravid.

Förresten är det nog inte så stor risk för toxoplasmos i Sverige ändå, inte synnerhet inte denna årstiden. Parasiterna som orsakar det trivs bäst i varma, fuktiga miljöer och inte i vinter-Sverige.

Sedan vill jag inte oroa dig, men man kan få parasiten från bär, frukt, grönsaker, kött och så vidare också. Och eftersom det finns såpass många källor man kan få toxoplasmos från och åtminstone jag aldrig hört talas om någon bebis som fått någon hjärnskada pga toxoplasmos hos mamman så gissar jag på att det inte är sådär jättevanligt att det är något man behöver oroa sig överdrivet myckt för.

• siasia

varje år så ändrar dom på dessa kost råd, ett tag var det förbjudet med shusi och mozarella .
    men nu plötsligt e det okej att äta det-

Svar på tråden tvättarn ni era händer efter att ni har klappat er katt