• elvira78

Massa viktökning redan v.23

Hej.

Skummat lite på andra trådar här och blir rätt skraj då jag ser att nästan alla bara verkat gå upp ca 2 kg i v 23. Jag går in i v 23 idag och har redan gått upp 7 kg!!!

Vad tror ni, kommer detta sluta på typ + 30 kg innan BF?

Det värsta är att jag inte direkt kan göra ngt åt det - måste äta hela tiden för att inte må störtilla- och det funkar inte med frukt och grönsaker om jag säger så. och är för trött för att röra på mig.

Ni som varit gravida förut - vad tror ni slutvikten blir om man redan gått upp så här mkt. Vill veta vad jag måste ställa in mig på.

TAcksam för svar. 

• Svar på tråden Massa viktökning redan v.23
  • Malin 72

Mår precis som du skitilla hela tiden :( och kan inte äta frukt eller grönt! SUCK! äter ändå Postafen mot illamåendet och de hjälper lite, men magkatarren är grym! Är precis som du livrädd för att bli stor som ett hus, men är i vecka 17 nu och håller mig fortfarande! Har dock läst någonstans att man mellan v 21-26 (ungefärligt) går upp mkt för att sedan stanna upp! Sen lägger man på sig i slutet igen! Så kanske du bara slutar runt 10-15 kg, ge eller ta lite =)

• Caranlachiel

Det där är jätteolika, vissa går upp mycket i början - andra går upp mycket i slutet. Bara för att du gått upp 7 kg nu behöver inte betyda att du kommer gå upp jättemycket mer. Dessutom är du ju redan halvvägs. Jag tror jag hade gått upp betydligt mer än 7 kg när jag var i vecka 23. Jag vägde 53 kg innan graviditeten, så min kropp kände nog att den behövde lite extra hull. Gick totalt upp 25 kg.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Beeri

hehe oroa dej inte! jag är i vecka 23 nästan 24 och jag började  graviditeten med 57 kilo för nu väga 69. Jag var smal och kropppen kände att jag behövde lite här och där då jag gick upp 6 kilo i trejde månaden. Jag är mycket intresserad av kost och motion, jag promenerar 3-4 gånger i veckan och rör på mej men det hjälper inte, ibland försöker jag drar ner på maten det går bra men inte alltid.

• merenwen

Det går nog inte att förutspå eller ställa in sig på vare sig det ena eller det andra.
    Jag lade på mig ett antal kilon ganska snabbt utan att ens ha fått mage; 2-3 kg i v.13. Men sen gick det långsammare.
    I v.23, som du är nu, hade jag gått upp ca 4-5 kg. Och sen har det segat sig fram väldigt långsamt med vikten. Nu i v.38 så ligger jag på 7-8 kg extra. Det pendlar dessutom lite fram och tillbaka. Efter v.25 har det gått väldigt långsamt med vikten, fastän bebisen och magen växer!

• Sofia8504

När jag var gravid förra gången hade jag gått upp 19kg när jag var i vecka 24-25! Det berodde på att jag hade slutat röka och att jag var ganska nedbantad innan (på fel sätt) så att min förbränning var jättedålig och så var jag helt plötsligt tvungen att äta massor hela tiden för att slippa illamåendet. Sen gick jag "bara" upp 8kg till efter det, så jag tog den största delen i början.
    Var dock inte jättekul att behöva gå ner 27 kg efteråt, så den här gången VÄGRAR jag gå upp så mycket.
    Är bara i 13+5 nu, men har inte gått upp nåt och har börjat träna 4 gånger i veckan, så jag skulle nog bli förvånad om det inte går lite bättre den här gången.

Försök att röra på dig i den mån det går och att inte ge efter för ALLA frestelser så kan du säkert hålla den totala viktuppgången på typ 13-15 kg, vilket är helt normalt.

• Raderi

Du är inte ensam. Var hos BM i måndags och var då i vecka 24+4 och har gått upp ca 8,3 kg sen inskrivningen i vecka 11 :P Hej och hå kan man säga. Och på många gravid-hemsidor står det att man kan ha gått upp 5-7 kg i vecka 24. Så va fan :)

• elvira78

Hm. Grejen är att jag var inte direkt smal från början. Började på 64 kg till min längd på 167 cm. 
    Impad av er som kan träna. Här är jag glad om jag kan gå en 20 min promenad. Har dock blivit svårt med det också på sista tiden. Får ont. Typ som ordentligt håll fast längre ner - typ vid äggstocken. Någon som känner igen detta och vet vad det kan bero på? 

• Kävlingetjej

jag gick upp totalt 28 kilo med vår dotter o jag hade redan gått upp 10 kilo när jag va på inskrivning v 12-13!!!så jag gick upp mycket i börjar, gick bara upp vätska i slutet....så jag tror inte att man kan förutspå hur mycket man går upp o när o så, det är helt olika...denne graviditeten har jag "bara" gått upp 2 kilo o är i v 16 nu....

• Helle89

Det är helt normalt att gå ha gått upp 7-10 kg i v23. (själv gick jag in i v23 idag och har gått upp 8,5).. Förra graviditeten hande jag gått up 18 kg (!!!!) i v 22 å den graviditeten gick jag upp 30kg sammanlagt.. Så du behöver inte oroa dig!

• ebbebulan

gick in i vecka 23 igår o jag har gått upp ca 3 kg. det är ju troligt individuellt hur mycket man går upp. förra graviditeten gick jag upp 11 kg sammanlagt. kan ju vara så att jag redan har lite extra att ta utav...

♥ mamma till ebbe -08 o mini i magen bf 20110210 ♥ www.frujansson.wordpress.com
Svar på tråden Massa viktökning redan v.23