• lyckans jag

tips på isolerade upphöjda rymliga utebur till kanin

Hej,

jag hade tänkt att ha våran kanin inomhus (har ej köpt någon ännu) men har nog ändrat mig lite grann när jag har fått många kommentarer om att kanin väldigt lätt kan lukta.
    Okej men då vill jag i alla fall att kaninen ska ha det jätte bra om den ska vara utomhus.
    Vi har många katter springades här runtomkring hade en kanin som liten som dog av just detta med katter, den blev väldigt uppjagad och stressad av katter så den dog till slut.
    Men min fråga är kan man få tag på en stor, rymlig isolerad utebur gärna med trapp på nätet för en rimlig peng..
    Tips önskas
    Tack på förhand

• Svar på tråden tips på isolerade upphöjda rymliga utebur till kanin
  • dezibel

Enklast är nog att bygga en själv, då kan du isolera ordentligt och göra den så stor som du vill ha den. Tänk bara på att du gräver ner nät under jord även i "rasthagen" så inte vilt kan gräva sig in underifrån. Men hur gör du med det sociala umgänget på vintern? Sitter i thermooverall och gosar med kaninen i 20 minusgrader Flört

• lyckans jag
    dezibel skrev 2010-10-06 16:40:39 följande:
    Enklast är nog att bygga en själv, då kan du isolera ordentligt och göra den så stor som du vill ha den. Tänk bara på att du gräver ner nät under jord även i "rasthagen" så inte vilt kan gräva sig in underifrån. Men hur gör du med det sociala umgänget på vintern? Sitter i thermooverall och gosar med kaninen i 20 minusgrader Flört
    Vi har alternativet att ha kaninen i en spilta på vintern men måste naturligtvis skydda kaninen även där för katter och andra djur får väll göra en jätte bur där och sen släppa den fri när vi är där och gosar och umgås med kaninen.
    då har vi ju koll på andra djur.
    Jag är också för det där med innekaniner men jag har blivit lite övertalat måste jag medge..
    vi bor på landet och har stor trädgård så det finns möjligheter goda för kaninen att ha en stor bur.
  • dezibel

Jag har absolut inget emot utekaniner, det verkar bara så mycket enklare att umgås vintertid med en innekanin. Att ha kaninen i stallet är väl kanon på vintern och i trädgården på sommaren. Kolla på nåt kaninforum, där brukar finnas mycket tips och ritningar på burar mm.

• Lathundarna

Min pappa byggde av såna här amminutionslådor när jag var liten. Mycket tätare lådor än såna kan man nog inte hitta (dvs om de är hela och inte ser ut som på bilden), och vill man kan man isolera dem.

Han satte ihop 3 st så att varje kanin hade 1 bur där de kunde sitta och titta ut (lådan var vänd så att locket öppnades neråt så att kaninen kunde sitta där medan man städade/gosade och det var utsågat ett "fönster" där han satt för en bit kompostgaller. Var det skitväder hade vi en bit tjockare plast att sätta för "fönstret" med så att det inte skulle blåsa rätt in), en bur som en slags "mellangång", och en bur där det var fullt av halm för dem att bädda med som ett slags "sovrum". Vi fixade ett tak över burarna samt ett "fönster" mellan så att de kunde se varann.

Svårt att förklara riktigt hur de såg ut (det låter mest konstigt), men jag har aldrig haft så bra burar nånsin och ångrar att vi sålde dem när jag la av med kaninerna - man vet ju aldrig om man tar upp där man slutade Glad
  • Gnista

Det går ju banne mig inte att klippa in bilder men här kommer en länk:

www.zooovaruhus.se/utebur.htm

Tänker på de två nedersta burarna.

Fast kaniner luktar inte mycket. Om man städar buren tillräckligt ofta. Två gånger i veckan minimum, och ställ gärna in en kattlåda eller annan plastlåda i det hörn kaninen föredrar att göra sina behov i så kan ni ju byta den oftare.

Kaninhanar ( som ju är att föredra om man bara ska ha en eftersom de är lättast att få tama och trevliga) som är könsmogna urinerar mycket, men då kan man med fördel kastrera. Kaniner blir i allmänhet mycket tamare om man har dom inomhus. Ute har dom ju inte alls lika mycket mänsklig kontakt. Även om man ägnar dom en timme per dag (inte många gör ens det) så är det ändå 23 timmar själv...

• Gnista

Gah, länken verkar inte funka. Men kolla in på zoovaruhusets hemsida och sen uteburar

• Erase
    Lathundarna skrev 2010-10-07 10:03:58 följande:

Min pappa byggde av såna här amminutionslådor när jag var liten. Mycket tätare lådor än såna kan man nog inte hitta (dvs om de är hela och inte ser ut som på bilden), och vill man kan man isolera dem.

Han satte ihop 3 st så att varje kanin hade 1 bur där de kunde sitta och titta ut (lådan var vänd så att locket öppnades neråt så att kaninen kunde sitta där medan man städade/gosade och det var utsågat ett "fönster" där han satt för en bit kompostgaller. Var det skitväder hade vi en bit tjockare plast att sätta för "fönstret" med så att det inte skulle blåsa rätt in), en bur som en slags "mellangång", och en bur där det var fullt av halm för dem att bädda med som ett slags "sovrum". Vi fixade ett tak över burarna samt ett "fönster" mellan så att de kunde se varann.

Svårt att förklara riktigt hur de såg ut (det låter mest konstigt), men jag har aldrig haft så bra burar nånsin och ångrar att vi sålde dem när jag la av med kaninerna - man vet ju aldrig om man tar upp där man slutade Glad
    Hoppas verkligen att burarna var större än det ser ut på bilden och låter på din förklaring... Till att börja med måste buren vara så pass hög att kaninen iallafall kan stå på bakbenen utan att slå i taket... Men jag kanske fattar din förklaring helt fel... Tungan ute
  • Erase
    Gnista skrev 2010-10-08 22:23:47 följande:
    Det går ju banne mig inte att klippa in bilder men här kommer en länk:

www.zooovaruhus.se/utebur.htm

Tänker på de två nedersta burarna.

Fast kaniner luktar inte mycket. Om man städar buren tillräckligt ofta. Två gånger i veckan minimum, och ställ gärna in en kattlåda eller annan plastlåda i det hörn kaninen föredrar att göra sina behov i så kan ni ju byta den oftare.

Kaninhanar ( som ju är att föredra om man bara ska ha en eftersom de är lättast att få tama och trevliga) som är könsmogna urinerar mycket, men då kan man med fördel kastrera. Kaniner blir i allmänhet mycket tamare om man har dom inomhus. Ute har dom ju inte alls lika mycket mänsklig kontakt. Även om man ägnar dom en timme per dag (inte många gör ens det) så är det ändå 23 timmar själv...
    Dessa burar är jättesnygga, svindyra och alldeles för små !!  Dessutom är det INTE att rekommendera att kaninen har möjlighet att gå på marken när det är snö ute... De fattar inte att de kan bli sjuka, men de sitter gärna ute i snön !
  • Lathundarna
    Erase skrev 2010-10-08 22:41:51 följande:
    Hoppas verkligen att burarna var större än det ser ut på bilden och låter på din förklaring... Till att börja med måste buren vara så pass hög att kaninen iallafall kan stå på bakbenen utan att slå i taket... Men jag kanske fattar din förklaring helt fel... Tungan ute
    Tro mig, de var inte så fjuttiga som lådan på bilden, la in den för att visa ungefär hur lådorna ser ut (lådan på bilden är bland de allra minsta modellerna). Och eftersom det var ett hemmasnick som gjordes för ungefär 20 år sen så är det svårt att förklara exakt hur min pappa gjort - jag minns helt enkelt inte detalj.
Svar på tråden tips på isolerade upphöjda rymliga utebur till kanin