Jackie85 skrev 2010-10-08 11:23:17 följande:
Jag har inte fått eda, men de tog ryggmärgsprov på mig i feb 2010. De fick sticka 3 gånger innan de lyckades och de råkade sticka hål på någon hinna så jag fick EXTREM huvudvärk i 2 veckor (låg även inlagd pga detta efterssom den var så handikappande). Efter de två veckorna tog det ca 4-5 månader innan smärtorna försvann från ryggen, gick precis som en stöt ner i ena skinkan några ggr per dag. Nu är jag däremot "återställd" och jag tänker trots mina extremt dåliga erfarenheter ge mig på att ta EDA nu i Januari när jag skall föda ändå. Det var fruktansvärt, men jag vill ändå tro att jag hade otur.
Ja, du hade otur! Jag fick också den där hemska huvudvärken efter lumbalpunktion (ryggmärgsprov alltså) och var sängliggande i två veckor. Den är ju helt galen! Ryggvärken försvann efter någon månad, och efter den erfarenheten så var jag årsäger på om jag ville ha EDA under förlossningen. Men när narkosläkaren kom berättade jag om vad som hände efter lp:n, och hon lugnade mig genom att berätta att de inte är inne på samma ställe när de lägger EDA:n som när man tar prov på ryggmärgsvätskan.
De fick sticka tre gånger innan de fick in slangen, men jag fick ingen huvudvärk, och jag kände bara av stickstället i några dagar efteråt. Det gjorde inte ens ont, bara ömmade lite vid beröring.
Så våga EDA! Men berätta gärna hur du haft det tidigare, så kan de vara extra noga med att berätta exakt vad de gör och sådär. :)