• Una

Ni som bor i eller kring Sköndal, jag har frågor!

Svårt att välja ämne för denna tråd men jag chansar så här.
    Vi är eventuellt lite sugna på att flytta till Sköndal men vet inte så jättemycket om området.
    Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite synpunkter och inputs, tips och tankar om Sköndal och hur det är att bo där.
    Och min kanske största fråga just nu: GÅR det att GÅ till tunnelbanestationen Hökarängen eller är det alldeles för långt?
    Då menar jag inte sådär varjedagpåvägtilljobbet liksom utan bara överhuvudtaget.

Nu hoppas jag på att det finns någon FL:are som har tankar om Sköndal att dela med sig utav

• Svar på tråden Ni som bor i eller kring Sköndal, jag har frågor!
  • lightfish

Nja, jag vette sjutton om jag skulle vilja gå till Hökarängens t-bana från Sköndal i morgontrafiken; tänk på alla avgaser. Sen går det gott om bussar hela tiden från Sköndal både till Hökarängen och sen kan du ju alltid gå upp till Norra Sköndals busshållsplats och komma in till Gullmarsplans t-bane station.

Nu har jag inte bott i Sköndal men runtomkring; både i Skarpnäck och i Hökarängen.

• Helios

Hej Una!
    Jag bor i Sköndal och har gjort i 15 år. Trivs mycket bra. Man kan gå till tunnelbanan i Hökarängen, finns gångväg men tar ca 25 min. Jag väljer matarbussen nr:188 till gullmarsplan som tar endast 10 min och går hela dagarna från sköndalsvägen. I rusningstrafik med 10 min mellanrum annars 30 min. Man kan också promenera till farsta centrum och ta tunnelbanan, dit går man på 20 min, trevligare gångväg än till Hökis, eller tar buss 181 på 10 min.

För övrigt är sköndal naturnära, fina promenadstråk kring Drevviken. På vintern plogas det upp en skridskobana där. Litet centrum med trevligt café, bra mataffär, bibliotek, handelsbank, tobaksaffär, pizzeria (såklart ), frisör, videouthyrning....Sen ligger ju Farsta centrum nära med allt som behövs.

Har man barn finns många bra dagis, lekplatser och två skolor.
    Ja, jag har nog inget negativt att säga.
    Lycka till!

Svar på tråden Ni som bor i eller kring Sköndal, jag har frågor!