• brusett

Dubbelt efternamn?!

Hej!

Min älskling och jag är inte gifta, utan "bara" sambos. Vi har båda ovanliga efternamn, och vill ju att vår lilla telning ska hete efter oss båda.

Men jag har hört att barnet inte kan få dubbelefternamn (det är tydligen ändrat), utan att det ena efternamnet blir ett mellannamn.
    Det är väl iochförsig OK, men hur funkar det då i alla "myndighetsbrev", pass etc - syns då det efternamn som är mellannamn då?

Jag menar alltså att om jag heter Q och min man X, och barnet heter NNN Q X, där mitt namn är mellannamn, kommer det då i "officiella brev", pass osv bara att stå NN X eller står det NN Q X?

Förstår ni vad jag menar???!!! Någon som vet?

Kram

• Svar på tråden Dubbelt efternamn?!
  • millis71

min ena son heter pappas efternamn som mellannamn o mitt som efternamn. båda namnen visas i alla papper från ex skolan, tandläkaren osv.

• Mamma 80

Jag har mitt flicknamn som mellan namn och sen min makes namn som efternamn. Båda namnen står på alla offentliga dokument (pass) osv..men sen kan man ju välja att enbart använda vårt gemensamma efternamn om man ex ska boka något etc... Vårt barn kommer enbart ha vårt gemensamma efternamn

• Trikarn

va?? får man inte ha två efternamn numera??

Vi som hade bestämt att våran knodd ska heta Silva-Lindström

Var får man mera information om detta??

• alexis dennis

vi blev nekad då vi sökte efter dublet efternamn...
    fick ändra och lägga till ett mellannamn på sonen då hans pappas efternamn ej vart godkänt av skattemyndigheten eller vad de nu heter..
    har dock hört att man kan överklaga,vilket är lite sent nu....

• Dramaonline

Jag har ett mellannamn och båda namnen står med överallt.

• alexis dennis

när sonen får brev hem står det endast hans förnamn samt mitt efternamn...
    inget mellan namn!

• Nessii

Gå in på skatteverkets hemsida skatteverket.se/
    o sök på namn o namnändring så kan du läsa om vad som gäller..

Nessii

• dramaqueen

Jag gifte mig förra sommaren. Jag tog min mans namn som mellannamn och behöll mitt flicknamn som efternamn. Jag heter då "Dramaqueen X Y"

Mitt barn vill jag ska heta samma sak som mig "Bebisen X Y"

Min man heter "Mannen X"

På all post jag får står det "Dramaqueen X Y" så jag hoppas att det ska funka lika för bebisen.

• Dramaonline

Dramaqueen:
    Ja, det ska funka! Jag mailade och frågade när jag gifte mig.

Eftersom ni har olika efternamn får bäbisen ta det ena som efternamn och det andra som mellannamn.

Om du däremot hade tagit samma efternamn som mannen (och behållit ditt gamla som mellannamn) då hade bäbisen automatiskt fått ert gemensamma efternamn till efternamn och hade inte kunnat ansöka om att få nåt mellannamn eftersom den varken har en make eller en förälder som heter det namnet i efternamn.

• dramaqueen

Ah, tack för det svaret Dramaonline!

• sarcar

Hej!
    När jag gifte mig i somras tog jag min mans efternamn och behöll mitt gamla som mellannamn. På körkort etc står det båda efternamnen.

När det gäller barnet så kommer h*n att få mitt gamla som mellannamn och automatiskt vårt gemensamma efternamn. Man behöver bara fylla i en blankett hos skattemyndigheten för att barnet ska få mitt som mellannamn (namnändrign). Detta står på deras hemsida så jag antar att det stämmer.

• guldplutt

SOm de andra skriver så blir det ena namnet mellannamn och det andra efternamn, men det står ju alltid med båda i pass, id etc. Om man inte är gifta så får emellertid barnet automatiskt mammans efternamn om man inte aktivt ser till att det blir annorlunda.

• guldplutt

... glöm förresten inte att skaffa faderskapsintyg om ni inte är gifta... annars får inte barnet arvsrätt efter sin pappa, han får inte ta ut föräldraledighet, och han får inte heller vårdnanden om barnet om det skulle hända dig ngt...

• Dramaonline

Tyvärr inte sarcar. Ingen av er har kvar det som efternamn, bara som mellannamn, då får barnet inte ta det.

De skrev till mig att det inte gick.

För att det ska funka måste du först byta tillbaka, så ni har olika efternamn, sen barnet ta ett som efternamn och ett som mellannamn, och sen får du byta tillbaka igen.

"Mellannamn
    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn . Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn.
    ---

Mellannamn för barn
    Har föräldrarna olika efternamn och barnet har fått den enes efternamn så kan barnet ha den andres efternamn som mellannamn. Anmälan om mellannamn görs på blanketten SKV 7630. "

Svar på tråden Dubbelt efternamn?!