• hnnie

Delad vårdnad om 5-månaders bebis

Min sambo och jag har separerat nyligen. Nu kräver han att han ska få ha våran 5-månaders lika mycket som jag. Min f-penning tar slut i december. Han säger att han ska ta ut den då och att barnet ska bo hos han då på veckorna.

Jag förklarar för han att han är för liten att bo på 2 stället, och det är först nu då vi separerat som han vill börja ta ansvar, han har knappt brytt sig tidigare. Han tycker att barnet ska få in rutiner redan nu genom att bo på två ställen.

Och hur ska jag göra med f-penningen då han vägrar skriva över den på mig? Jag kan ju inte söka jobb då han ska bo hos mig?

• Svar på tråden Delad vårdnad om 5-månaders bebis
  • kutiom

Låter helgalet. Jag tycker att du bör kontakta familjerätten och be dom om hjälp.

• Bambusa

begär ensam vårdnad? då får väl du alla dagarna? om du ammar är de helt uteslutet att nån kan tvinga dig att lmna en sån liten mer än några timmar.. 

• hnnie

Jag ammar inte och jag har ingen lust att begära ensam vårdnad för det lär bli en tvist om det då han inte går med på det.

• Syllen

Kontakta familjerätten för samtal. Han kommer aldrig få igenom att få ha en sådan liten hos sig som växelvis boende. 
    Dom kommer vara på din sida.  

• Bambusa

okej, ja då vet ja inte..   prata med familjerätten som sagt.. eller tom bvc kanske kan komma med råd?

• Majblomman05

När det gäller umgänge för de mindre barnen, under cirka tre år, kan allmänt sägas att de behöver rutiner, lugn och stabilitet. Små barn är vanemänniskor och behöver långsamt vänjas vid de nya rutiner som en separation eller umgänge med en förälder de inte bor hos innebär. Generellt kan sägas att umgänge med de mindre barnen bör ske ofta men under korta tider.

Barn upp till tre år bör i princip bo på ett ställe och sedan träffa den förälder de inte bor med på dagtid. Om umgänget innebär boende hos umgängesföräldern bör det vara under en eller två nätter, till exempel en helg.

Längre tids boende, som ett par veckor under semestrar bör beslutas med försiktighet. När det gäller de allra minsta barnen, upp till 1 - 1,5 år, bör de helst inte alls bo växelvis och umgänge endast ske på dagtid. Om barnet ammas måste detta vägas in.

detta står på familjerättens hemsida!!

Lycka till!!

• Jojjanna

Jag förstår din oro helt och fullt och kan hålla med om att en så liten borde vara hos sin mamma så mycket som möjligt. Men jag kan också förstå ditt ex... Han har kanske insett nu att det är hans barn och att han tycker att det är viktigt att inte tappa kontakten... det kan ta ett tag innan de känslorna kommer för ett barn och jag hoppas verkligen att det inte bara är pengarna som styr?

Jag hoppas också att du står fast vid beslutet om att ha delad vårdnad, inte för att du är rädd för en tvist utan för att du vill ha ett delat ansvar tillsammans med barnets pappa...

Hur ser hans umgänge ut fram till december? Det är ju ett tag kvar tills dess och ni kanske kan göra upp en bra övergång redan nu?

• mia maria

Jobbig o trist sits

Jag tycker också att du ska be familjerätten om hjälp o råd hur du ska bete dig.
    Men i slutändan så är det dock inte mycket de kan göra heller, utan de kan ge dig/er just råd.
    De kan inte tvinga ditt ex att skriva över f-dagar på dig, hur gärna du än vill.

Kanske kan det trots allt vara en bra lösning att exet är föräldraledig med barnet efter dig? Så får de möjligheten att knyta an till varandra.
    Dock skulle ju jag tycka att det met optimala då var att barnet var hos pappan på dagarna o sen kom hem o sov hos dig. Så att barnet inte är borta från dig alltför långa stunder i taget, om nu barnet är van vid att vara hemma med dig o mstadelen vara omhändertaget av dig.

Så kan ni utöka med tiden, att barnet är borat från den ena föräldern längre o längre tid i taget.
    Så skulle jag tippa att familjerätten rekommenderar också, för jag har aldrig hört nå't annat än att små barn bör träffa båda föräldrarna (framför allt umgängesföräldern som inte bor med barnet) ofta, då de annars hinner glömma.

Hoppas det löser sig, framför allt med föräldradagarna.

• hnnie
    mia maria skrev 2010-10-11 20:01:24 följande:

Jobbig o trist sits

Jag tycker också att du ska be familjerätten om hjälp o råd hur du ska bete dig.
    Men i slutändan så är det dock inte mycket de kan göra heller, utan de kan ge dig/er just råd.
    De kan inte tvinga ditt ex att skriva över f-dagar på dig, hur gärna du än vill.

Kanske kan det trots allt vara en bra lösning att exet är föräldraledig med barnet efter dig? Så får de möjligheten att knyta an till varandra.
    Dock skulle ju jag tycka att det met optimala då var att barnet var hos pappan på dagarna o sen kom hem o sov hos dig. Så att barnet inte är borta från dig alltför långa stunder i taget, om nu barnet är van vid att vara hemma med dig o mstadelen vara omhändertaget av dig.

Så kan ni utöka med tiden, att barnet är borat från den ena föräldern längre o längre tid i taget.
    Så skulle jag tippa att familjerätten rekommenderar också, för jag har aldrig hört nå't annat än att små barn bör träffa båda föräldrarna (framför allt umgängesföräldern som inte bor med barnet) ofta, då de annars hinner glömma.

Hoppas det löser sig, framför allt med föräldradagarna.

Ja det är precis så jag har diskuterat med honom om han nu skulle ta ut dagarna, att han ska sova hos mig.
    Men han vägrar för att han tycker det blir så mycket körning...
Svar på tråden Delad vårdnad om 5-månaders bebis