• Samsmamma

Hur skrämma bort grannkatt, vill inte ha bråk mellan katterna

Hej!
    Har bott i vårat hus i 2,5 år och haft besök av lite olika katter från området, men under det senaste året har mina tre katter haft vår tomt som revir och inga andra katter har försökt ta över. Eller, de kanske har försökt men mina katter har löst det själva. Nu har en "ny" katt börjat komma hit, och de har skrikit på varandra lite då och då den senaste veckan. Den verkar tuffare än tidigare grannkatter. Jag har inget emot att katten är på våran tomt egentligen, men är rädd att det ska bli bråk och att någon av katterna (mina eller den andra) ska skadas.

Tips på hur jag kan skrämma bort katten eller på annat sätt få den att inte vilja vara här, utan att mina egna katter påverkas? Jag kan ju tex inte sätta upp en sån där ljudmojäng som skrämmer bort vissa djur, för det påverkar ju mina egna... Jag vet inte var katten bor, vet inte vilka ägarna är.

och snälla, vill ni diskutera utekatters vara eller icke vara, gör det någon annanstans, inte i denna tråd.

• Svar på tråden Hur skrämma bort grannkatt, vill inte ha bråk mellan katterna
  • SunnyBunny

Jag hade en katt som kom in till mig varje gång jag hade altandörren öppen, visste inte vems katt det var och en dag tröttna jag. Jag slängde helt enkelt vatten på den och sen såg jag den inte mer..

• Samsmamma
    SunnyBunny skrev 2010-10-07 08:07:33 följande:
    Jag hade en katt som kom in till mig varje gång jag hade altandörren öppen, visste inte vems katt det var och en dag tröttna jag. Jag slängde helt enkelt vatten på den och sen såg jag den inte mer..
    Ja man ska ju hinna det bara.... Jag har rusat ut några gånger och viftat med armarna (oftast dyker den upp när lilleman sover ute i vagnen, givetvis....) och då har den rusat iväg fortare än fortast. Men den kommer tillbaka.

Kanske får ha en kanna vatten redo vid dörren
  • SunnyBunny
    Samsmamma skrev 2010-10-07 08:10:03 följande:
    Ja man ska ju hinna det bara.... Jag har rusat ut några gånger och viftat med armarna (oftast dyker den upp när lilleman sover ute i vagnen, givetvis....) och då har den rusat iväg fortare än fortast. Men den kommer tillbaka.

Kanske får ha en kanna vatten redo vid dörren
    Ja eller en vattenslang, men ja man ska ju hinna sätta på den oxå;)
  • Samsmamma
    SunnyBunny skrev 2010-10-07 08:11:41 följande:
    Ja eller en vattenslang, men ja man ska ju hinna sätta på den oxå;)
    Nej det finns ingen chans, kranen sitter på andra sidan huset... :)
  • MammaG

Haft liknande problem; jag öppnade helt enkelt dörren och skrek rätt ut. Några gånger har jag till och med morrat. Katten (och förmodligen grannar som ev hört mig) tror jag är galen, men det har fungerat.
    Brukar även tillrättavisa mina egna katter genom att morra åt dem

• Samsmamma
    MammaG skrev 2010-10-07 08:15:39 följande:
    Haft liknande problem; jag öppnade helt enkelt dörren och skrek rätt ut. Några gånger har jag till och med morrat. Katten (och förmodligen grannar som ev hört mig) tror jag är galen, men det har fungerat.
    Brukar även tillrättavisa mina egna katter genom att morra åt dem
    Jag ska ge det ett försök om inte lillen ligger och sover just utanför altandörren ;)
  • Lisa1976

man kan ju ha en sprayflaska med vatten i beredskap. En gång råkade jag ha en hel bringare med vatten som jag öste över en "dum" katt som bråkade min katt. Han flög 1,5m upp i luften och blev helt genomblöt! Undra vad hans ägare sa när han kom hem blö som en katt en varm sommardag ha ha

• Buster78
    Samsmamma skrev 2010-10-07 08:12:27 följande:
    Nej det finns ingen chans, kranen sitter på andra sidan huset... :)
    slang och munstycke i form av en pistol, då är det bara att "skjuta" när katten kommer......Om du har vattnet på då vill säga!
  • Samsmamma
    Lisa1976 skrev 2010-10-07 08:32:58 följande:
    man kan ju ha en sprayflaska med vatten i beredskap. En gång råkade jag ha en hel bringare med vatten som jag öste över en "dum" katt som bråkade min katt. Han flög 1,5m upp i luften och blev helt genomblöt! Undra vad hans ägare sa när han kom hem blö som en katt en varm sommardag ha ha
    huu, ja det funkar ju på sommaren men frågan är om jag vill göra något sånt idag.... tror nog att sprayflaskan är mer aktuell i såna fall. VIll inte på något vis skada katten, bara visa att denna tomt är off limits :)
  • Katthataren

Min granne har tre katter som absolut ska in på min tomt och ta fåglar eller gräva i rabatterna.
    Nu har en kompis sagt att det bara finns ett säkert medel för att få bort katterna och detta medel säljs av Gyttorp och stoppas i en hagelbössa som sedan används.

Svar på tråden Hur skrämma bort grannkatt, vill inte ha bråk mellan katterna