Måste avliva hunden vid skilsmässan, smärtar mer än själva skilsmässan...
Jag och sambon ska separera. Vi ska sälja vårt hus och skaffa varsitt boende. Vi har gemensam 2 hundar. De är införskaffade gemensamt men det är jag som sköter om dom. Promenerar, utfodrar och lite andra aktivieteter.
Den ena hunden är sjuk och har varit det sen han var strax under 1 år. Han har epilepsi och kraftigt nedsatt syn. Han är på pappret blind men jag har märkt att han i viss mån kan undvika och se skuggor.
Vi flyttade för några år sedan till vårt nya hus och det tog hårt på den blinda hunden. Han mådde riktigt dåligt av flytten. Han blir rädd och osäker när det är mycket folk och rörelse runt omkring och blir väldigt stressad.
Nu måste jag flytta till en lägenhet och där kommer det vara ännu mer liv och rörelse än vårt nuvarande boende och jag vet att hunden inte kommer hantera det hela bra.
Har funderat på omplacering och hört mig för lite men när de hör vilka åkommor han lider av så backar alla. Vilket jag givetvis kan förstå. Tror inte heller han skulle klara av en omplacering eftersom han är väldigt beroende av mig. Jag är hans ögon och hans "mod".
Usch, att avliva känns verkligen hundra ggr värre än själva skilsmässan.
Hur hade ni gjort och tänkt?