Enkla recept med vit fisk, tack!
Äter alldeles för lite fisk, och undrar om någon kan ge mig lite inspiration!
Äter alldeles för lite fisk, och undrar om någon kan ge mig lite inspiration!
Här är en jättegod och enkel soppa!
www.ica.se/recept
Jag har en hejdundrande god fisk i ugn som du kan variera
Valfri fisk torsk tex.
Citron
Dill
Grädde
Citruskrydda (Kryddburk)
Antingen gör du i långpanna, skala potatis & dela på mitten.
Lägg folie i botten på långpannan så att den är helt täckt..Och upp på kanterna
Lägg potatis runt hela formen,i med fisken,salta&peppra lite,på med dill,pressa citron,krydda efter eget tycke med citruskryddan,i med grädde & in i ugnen c.a 60 min
Eller så gör du fisken för sig & kokar ris till :)
Valfri fisk, lägg i en smort ugnsform
Rör ihop grädde och mjukost (kräftost tycker jag är godast, men räkost funkar precis lika bra)
Häll över fisken och in i ugnen.
Serveras nog helst med potatis, vanligt kokt eller pressad.
Hur varm ugnen ska vara och hur länge fisken ska vara inne beror ju på om det är tex fryst torskblock eller tinade fileer, så där får du prova dig fram.
Valfri vitfisk i form
Så har man i delade tomater eller så har man körsbärtomater,
champinioner, skivad lök ev de grönsaker man är sugen på.
Brukar ha den i ca 15-20min
Serverar med kokt potatis och sås.
Gräddfil hackad rödlök persilja och citron salt och peppar...
brukar ta ca 30min
Skär fisken (använder oftast hoki) i bitar när den är halvtinad. Ha i olivolja, flytande margarin, pyttesalt, svartpeppar och dragon i en stor teflonpanna och vrid upp värmen till max , när det börja fräsa sänk till medelvärme och lägg i fisken och stek tills den är genomvit. Ta ur fisken och lägg på serveringsfat eller likn. Häll i oatley matlagningsgrädde och (frusen) persilja i stekpannan. Vispa runt lite och låt koka upp, häll i mer oatley till önskad konsistens (jag brukar ha rätt tunn sås).
Gott till kokt eller ugnstekt potatis med kokt broccoli, ärter, gurka och råa morotsslantar.
Lägg 2 block frysta hokifileer i smord form. Häll i 5 dl matlagningsgrädde och strö 1 tsk trocomare på varje block.
50 min i 200 grader, servera med kokt potatis och gröna ärter.
Denna är supergod!
- Torsk, dela i lagom portionsbitar, lägg i ugnsform
- ringla över olivolja, salta och peppra
- in i 10minuter i ugnen, 200grader
Ta ut ur ugnen
- Smeta på ICA's gröna pesto, lägg på en skiva tomat, ett basilikablad och en skiva mozzarella på varje bit. För fyra personer räcker absolut en burk pesto. Ringla över lite mer olivolja.
- In 10minuter till i ugnen
Servera med pasta, gärna bandspaghetti, och en grön sallad, brukar göra utav ruccola, babyspenat, ngn annan salladssort som jag finner. Sen koka gröna ärtor, låt dem svalna. Supergod sallad.
Är gott att ta lite utav "såsen" som blir i ugnsformen och ringla över pastan samt grönsalladen.
Bra rätt, snabb, men samtidigt lyxig!
Fiskfilé i grädde och purjolök i ugnen. Salt och peppar. Potatis till. Mmmmm.
Tacofisk.
Blanda tacosås med grädde el. creme fraiche. Ev krydda, majschips som krossas och in i ugnen. Till ris ex.