• Anonym

Dricka alkohol tillsammans med SSRI preparat??

Kommer antagligen (förhoppningsvis) bli insatt på någon form av stämningshöjande i morgon. Nu undrar jag om man kan/får dricka alkohol under tiden man äter dessa?? Ska iväg med en vännina i slutet på denna månad. Vi har sett fram emot detta länge och skulle så gärna vilja ta ett glas vin eller två.

Hur ligger det till??

• Svar på tråden Dricka alkohol tillsammans med SSRI preparat??
  • Majsan70

Min son tar SSRI preparat samt mediciner för sin ad/hd. Hans läkare har bett honom vara försiktig med alkoholen. Alltså inget totalförbud. Några öl "får" sonen dricka, men helst inte mer.

• Anonym (x)

Något glas vin är nog ingen större fara men personligen skulle jag undvika allt för mycket alkohol. Jag kunde reagera väldigt konstigt på alkoholen ibland när jag åt mina SSRI.

• Anonym (TS)

Jag dricker väldigt sällan, och då väldigt lite. Kan sitta med ett vinglas en hel kväll
    Så jag kommer nog inte dricka mer än typ 2 glas vin och en öl. Dricker långsamt så jag borde hinna med och känna om det blir allför konstigt. Min vännina vet hela "storyn" så hon får väll hålla koll.

Tack för svar

• Jesper f

Du kan nog i detta fallet inte gå på vad någon annan känner, eller personligen upplevt. Prepparaten fungerar inte generellt, utan individuellt, beroende på vad doktorn har skrivit ut det för. Jag skulle fråga doktorn istället, för att få ett säkert svar. Så att det inte blir någon "knas" som förstör er ute kväll. Vore tråkigt, nu när ni sett fram emot det båda två. Och i slutändan är det i sådana fall inte värre än att man har kul utan alkohol också ;) Alkoholfri kväll behöver numer inte bestå av ett glas vatten å två tandpetare =)

• Anonym

Jag drack ingenting de första veckorna, då det är då man mår sämst, det var först när jag kom med näsan ovanför vattenytan igen jag började ta ett glas vin till maten då och då. Efter ytterligare ett tag drack jag på samma sätt som innan, dvs till fredagsmiddagen då och då, precis som jag dricker idag, numera är jag medicinfri och har varit det ett längre tag.

• Anonym (TS)

Nä jag hoppar över det lilla jag hade tänkt att dricka. Jag kan ha lika skoj  utan att dricka. Det var väll mest det att få komma ut och vara "vuxen" och ledig från barn och sambo. Bara rå om sig själv och få fnittra med en vännina. Men det kan jag göra utan vin

• Anonym (Mia)

Jag äter citalopram sedan flera år tillbaka. Har aldrig haft problem med alkohol, inte mått sämre eller liknande. Inte heller andra jag känner som äter det.

Tilläggas ska att jag dock är ganska måttlig när jag dricker, ungefär som du, det blir några glas vin.

• Anonym

Ett eller två glas vin funkar för mig. Men dricker jag mer flippar jag ur. Blir jättefull, beter mig mycket märkligt och har stora minnesluckor efteråt, så nu undviker jag att dricka "för mycket"

Svar på tråden Dricka alkohol tillsammans med SSRI preparat??