• Angel in sight

Bra rengöringsmedel som ni rekommenderar!

Jag tycker ibland att det är träligt att städa för att jag inte har bra rengöringsmedel samt trasor att torka med. Så jag söker lite tips på vad ni tycker fungerar bra.

Hur gör ni rent duschkabin och badkar?
    Hur gör ni rent ugnen?
    Vad använder ni när ni torkar golvet?

• Svar på tråden Bra rengöringsmedel som ni rekommenderar!
  • Pikku Enkeli

Såpa, såpa och såpa.. =)

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • zeebra

Cillit Bang är super bra, låt verka nån minut och sen bara torka av med trasa. Brukar finnas att köpa 2-pack en för fett och en för kalk.

• ikafika

Såpa suger...

Det enda jag tycker funkar till ungnen är svinto. Glöta med svinto och massa vatten och gno som en idiot, sen får man torka bort att lödder med en disktrasa.

Till att få bort kalk i badrummet behövs något riktigt surt, typ ph 1. Jag har ett medel som heter kalcinex som är riktigt bra. Finns ett som heter kalkbort med som är lika bra. Här kan man köpa det på Bipart, men man kan nog köpa det på rätt många ställen där företag köper städgrejor. Fast så starka medel ska man ju inte köra så ofta utan bara när det verkligen behövs, annars fräter det på emaljen på porslinet och då blir det mer svårstädat sen.

Till att torka golvet tycker jag att ett vanligt allrent funkar bra, typ ajax eller vad som. Såpa är bra om man har stengolv eller obehandlade trägolv, annars gör det bara golven flötiga.

• Suzy QX

Till ugnen finns kraftiga medel man måste ha handskar och gärna ventilerat när man använder. Tror det är mr muscle på sprayburk. Men då är det för riktigt inbrända (tjär/kåd-liknande) fläckar.

Super10 är också bra på möbler o golv.

En väninna som har städfirma pratar sig dock varm för mirakelsvampar.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Impega

Cilitbang... fungerar på allt. Kan inte leva utan min cilitbang.

• Joico

Ajax Shower Power Spray

Hur gör ni rent ugnen?
    Nåt skum, MrMuscle tror jag

Nåt koncentrerat som jag blandat med vatten i handfatet, luktar apelsin.

• Tecken

Hur gör ni rent duschkabin och badkar? Kalkosan
    Hur gör ni rent ugnen? Mr Muscle ugnsrengöring
    Vad använder ni när ni torkar golvet? Det är olika, oftast Ajax.

Min mamma har en burk som heter Universalstein. Den är fantastisk! Det är en burk med en hård massa i. Det funkar banne mig på allt. Det finns att köpa på mässor och på nätet. Vill köpa, men tror jag kommer få det i julklapp av henne

• flanderz

Här kommer tips från proffset.

Jag använder ättika blandat med vatten, doftar ganska starkt men resultatet blir otroligt bra!
    Om man inte klarar doften så är Cilit Bang mot kalk (orange) nästan lika bra men kan lämna ränder om du glömmer att eftertorka. Använd helst inte såpa eftersom det består av en del olja vilket gör ytor som speglar och glas (duschkabiner flammiga.

Hur gör ni rent ugnen?

Jag använder såpa blandat med vatten i en sprayflaska, och sedan sprayar jag hela ugnen med det så det nästan flyter... Efter det sätter jag ugnen på 100 grader tills det börjar bubbla.
    I ugnen bör man använda så milda saker som möjligt eftersom man lagar mat i denna.
    Såpa är dessutom bra för miljön.

Jag använder ett medel som jag köper från Spanien, det heter "fregasuelos" och betyder typ golvskur. Det är ungerfär som sköljmedel för golven. Ganska starkt parfymerat (finns i massor av olika dofter) innehåller glansmedel och lämnar inga ränder på tex klinkers. Finns ibland i arabaffärer.

Lycka till!

• Angel in sight

ikafika: rispar inte svinto upp ugnen? Trodde att man bara fick använda svinto i diskhon.

tecken: är universalstein något man smetar på och sedan torkar bort? Ska det vara på ett tag innan man torkar bort?

flanderz: när man städar med ättika, försvinner lukten snabbt eller sitter den kvar så det luktar illa i duschennästa gång man duschar?
    När medlet i ugnen sedan bubblar och man stänger av, hinner inte det torka då innan man kan torka av eftersom man måste låta ugnen svalna?

• Tecken
    Angel in sight skrev 2010-10-11 10:08:42 följande:

ikafika: rispar inte svinto upp ugnen? Trodde att man bara fick använda svinto i diskhon.

tecken: är universalstein något man smetar på och sedan torkar bort? Ska det vara på ett tag innan man torkar bort?

flanderz: när man städar med ättika, försvinner lukten snabbt eller sitter den kvar så det luktar illa i duschennästa gång man duschar?
    När medlet i ugnen sedan bubblar och man stänger av, hinner inte det torka då innan man kan torka av eftersom man måste låta ugnen svalna?

Min mamma gör så att hon "gräver runt" i burken med en fuktig svamp. Svampen drar hon sedan över ytan hon vill rengöra, sköljer sedan av med vatten. Om du Googlar på Universalstein så får du fram tillverkarens hemsida. Enda nackdelen är att det är rätt dyrt, tror det går loss på ca 200kr/burk - men då har hon haft sin burk i flera år. Det är alltså väldigt drygt.
  • ikafika
    Angel in sight skrev 2010-10-11 10:08:42 följande:

Nejdå svinto repar inte om det är ordentligt blött. Annars skulle det ju repa diskhon med. men kan tänka mig att vanlig stålull repar.
  • flanderz

Doften av ättika försvinner snabbt tycker jag, ättika kan användas i alla rum där man behöver få bort dålig lukt eftersom det sägs neutralisera lukter,

Svar på tråden Bra rengöringsmedel som ni rekommenderar!