• As mamma

Funkar namnet "Xavier/Javier" i Sverige??

Min sambo och jag har latinamerikansk bakgrund men har alltid velat ha namn som fungerar i Sverige för våra barn. Jag vill inte att de ska få problem med uttal, osv. Men nu har vi fastnat för namnet Xavier/Javier (kan stavas på båda sätten). Det uttalas ungefär "Chaviär" (går inte att skriva på något annat sätt?!).. det är egentligen inte svårt att uttala när man väl har hört det en gång, men ganska omöjligt att läsa om man inte kan spanska, antar jag.. Tänk på fotbollsspelaren "Javi" till exempel :) Tycker ni det är ett väldigt komplicerat namn att ha i Sverige? Tror ni barnet skulle tycka det var jobbigt pga att folk inte kan uttala det eller läser det fel, osv?

• Svar på tråden Funkar namnet "Xavier/Javier" i Sverige??
  • Stor mamma

Personligen skulle jag inte välja det-men å andra sidan skulle du kanske inte välja Saga som en av mina döttrar heter.

Vet en kille som heter Javier Uttalas Chavier.

Han är ett charmtroll på 4 år, så visst funkar det

• As mamma

Yay! :P Det kanske är lite tufft... :)

• MariaElionora

Personligen tycker jag det är skitfult men det är ju en smaksak.

• As mamma
    Stor mamma skrev 2010-10-07 17:18:13 följande:
    Personligen skulle jag inte välja det-men å andra sidan skulle du kanske inte välja Saga som en av mina döttrar heter.

Vet en kille som heter Javier Uttalas Chavier.

Han är ett charmtroll på 4 år, så visst funkar det
    Ja precis, så uttalas det! :) Nej jag skulle inte välja Saga men smaken är ju som baken :P Men frågan är väl mer om det är FÖR komplicerat och "utländskt".. jag har ett halv-komplicerat namn och har stört mig lite på att folk inte kan uttala det.
  • nurken

Javier är väl den stavning jag gillar bäst. Om ni tycker om namnet får väll folk lära sig hur det uttalas. I dag är det ju inte så ovanligt med utländsk klingande namn. 
    Sen så ha vi ju "svenska" namn med samma uttalsregel. Ingen uttalar Jeanette som det stavas vad jag vet. 

• Pussbah

Jag gillar namnet väldigt mycket!
    Dock tycker jag det är finast när man stavar det "Javier" =)

Jag letar spanska namn nu, Har du något förslag?
    Kommer inte bli Javier för min del, Tyvärr :(

• noggis

Hade en kille i klassen som hette Javier! Asballt!

• As mamma
    Pussbah skrev 2010-10-10 19:25:56 följande:
    Jag gillar namnet väldigt mycket!
    Dock tycker jag det är finast när man stavar det "Javier" =)

Jag letar spanska namn nu, Har du något förslag?
    Kommer inte bli Javier för min del, Tyvärr :(
    Vår heter Antonio :) Sen gillar jag Andrés, Matías, José, Miguel, Juan, Nicolás... det finns ju en massa, många är "latinska" så de finns på olika språk. Till flickor har vi funderat på Teresa, Elena, Angélica, Isabel..
  • Bellbox
    MariaElionora skrev 2010-10-07 17:19:37 följande:
    Personligen tycker jag det är skitfult men det är ju en smaksak.
    Håller med...
  • LillaLoppanT

Jag tycker det funkar, absolut. Fast för enkelhetens skull så skulle jag valt stavningen Javier.

Jag vet en (svensk) tjej som heter Xavier i efternamn. Och folk, tror till och med hon som heter det gör det, uttalar det ex-avier.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • As mamma
    LillaLoppanT skrev 2010-10-10 22:12:53 följande:
    Jag tycker det funkar, absolut. Fast för enkelhetens skull så skulle jag valt stavningen Javier.

Jag vet en (svensk) tjej som heter Xavier i efternamn. Och folk, tror till och med hon som heter det gör det, uttalar det ex-avier.
    Ja alltså på franska uttalar man det så, så det beror på var man kommer ifrån.
  • LillaLoppanT
    As mamma skrev 2010-10-11 09:53:11 följande:
    Ja alltså på franska uttalar man det så, så det beror på var man kommer ifrån.
    Jaha, där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt
  • As mamma
    LillaLoppanT skrev 2010-10-11 18:04:36 följande:
    Jaha, där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt
    Japp :D Var kommer hon ifrån egentligen, eller vad har hon för påbrå?
  • LillaLoppanT
    As mamma skrev 2010-10-11 18:44:23 följande:
    Japp :D Var kommer hon ifrån egentligen, eller vad har hon för påbrå?
    Ingen aning var namnet kommer ifrån.. hon bytte till sig det för ett par år sedan. Så det måste ju finnas i hennes släkt nånstans. Men vad jag vet, så är hon svensk.
Svar på tråden Funkar namnet "Xavier/Javier" i Sverige??