• Takhiza

Du har en treåring och en nyfödd och ska lämna stora barnet på dagis. Hur gör du om lilla barnet sover i bilen?

Ponera att du inte har något smidigt som tex ISOfix utan för att ta med barnstolen med bebisen måste du koppla loss stolen och det är sen höst/vinter. De tar 5-10min att lämna de stora barnet (MAX) och bilen står på dagisets parkering nästintill precis utanför dörren.

Tar du med dig den sovande bebisen in i famnen?
    Kopplar du loss stolen och tar med in?
    Går du in och lämnar stora barnet och har de lilla sovande barnet kvar i bilen?

Hur gör du??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 20:35
    Eftersom de görs många påhopp på mig personligen (klassiskt FL) så kanske jag ska förtydliga att denna tråd startats för att ämnet ska disskuteras så många gör olika.

Personligen har jag aldrig varit i situvationen då jag bara har ett barn men då folk verkar intresserade kan jag säga att jag hade tagit med barnet in.

• Svar på tråden Du har en treåring och en nyfödd och ska lämna stora barnet på dagis. Hur gör du om lilla barnet sover i bilen?
  • Ejin

alltså.. om jag tänker på hur min dotters dagis ser ut och hur parkeringarna är så skulle jag lungt kunna lämna medan hon sov i bilen... man ser ju bilen hela tiden.. det är ju bara ett par steg in till dagiset...

• lilla hej

Sover barnet hade jag nog gjort en snabb lämning/hämtning och lämnat den lilla i bilen. 
    Jag funderade senast innan idag att ta nog ha babyvakten i bilen, även om det oftast går fort vid hämtning och lämnng kan det ju ta längre tid någon gång och då känns det tryggare med babyvakten.

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • Jungblom

Jag skulle aldrig lämna ett barn ensamt i bilen, jag kopplar loss stolen och tar med barnen in.
    Det tar inte mig mer än 10 minuter att lämna på förskolan hemifrån inte sjutton lämnar jag kvar sonen (4 månader) hemma ensam när jag lämnar dottern på förskolan.

• Takhiza
    Ejin skrev 2010-10-07 19:17:16 följande:
    alltså.. om jag tänker på hur min dotters dagis ser ut och hur parkeringarna är så skulle jag lungt kunna lämna medan hon sov i bilen... man ser ju bilen hela tiden.. det är ju bara ett par steg in till dagiset...
    Ungefär som vid vårat dagis då.
  • vi och pyret

Skulle nog lämna i bilen om jag hade babyvakten med, om parkeringen ligger nära och känns "säker" ( alltså lugnt läge inte, inte en p-ficka längs vägen. )

• Ejin

alltså det brukar inte ta mig 10 min att lämna.. snarare typ 2 min,,,, man tar av kläderna. säger hej då och går...

• Takhiza

I vårat fall så är det stängsel runt om parkeringsplatsen till dagiset och där är alltid lediga rutor när jag lämnar sonen. Nu har jag inte en bebis ännu och ska ha en stol med ISOfix så de kommer vara lätt att klicka i och ur (tror jag?) så jag kommer ta med mig bebis, men frågan är vad jag gjort om jag haft sonen som liten och ett större barn då sonen inte hade någon sådan stol. Sen bor vi i en liten by också och vägen används endast av de som lämnar/hämtar barnen på dagis, men ändå. Jag är kluven till hur man skulle gjort

• Tygtiiger

Tagit med stolen med bebisen i eller burit bebisen. Jag skulle få spatt av att lämna en bebis i bilen. Inte skulle jag ha tid att säga ett vettigt hejdå till stora då?

När det blir aktuellt för oss kommer vi iofs ha så nära till skola/förskola att det blir vagn och inte bil.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Takhiza
    Tygtiiger skrev 2010-10-07 19:29:29 följande:
    Tagit med stolen med bebisen i eller burit bebisen. Jag skulle få spatt av att lämna en bebis i bilen. Inte skulle jag ha tid att säga ett vettigt hejdå till stora då?

När det blir aktuellt för oss kommer vi iofs ha så nära till skola/förskola att det blir vagn och inte bil.
    Om bebisen sover i vagnen, tar du med den in innomhus eller låter den stå på gården?
  • Comtesse
    Takhiza skrev 2010-10-07 19:15:44 följande:
    Ponera att du inte har något smidigt som tex ISOfix utan för att ta med barnstolen med bebisen måste du koppla loss stolen och det är sen höst/vinter. De tar 5-10min att lämna de stora barnet (MAX) och bilen står på dagisets parkering nästintill precis utanför dörren.

Tar du med dig den sovande bebisen in i famnen?
    Kopplar du loss stolen och tar med in?
    Går du in och lämnar stora barnet och har de lilla sovande barnet kvar i bilen?

Hur gör du??
    Jag tar med mig den lilla in, hon/han kan somna om senare.
    You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
Svar på tråden Du har en treåring och en nyfödd och ska lämna stora barnet på dagis. Hur gör du om lilla barnet sover i bilen?