Hästkläder på stan - livshotande för allergiker!
Att ha hästkläder i en galleria, på en stormarknad, det ser en del vuxna som en rättighet.
Det är alltid vuxna som gör det. Aldrig barn.
Jag ser det inte så. Det innebär att jag närsomhelst kan få ett svårt astmaanfall.
Alltså har jag ingen rättighet att vistas där samtidigt.
Det händer ganska ofta att jag råkar ut för detta p.g.a att någon inte har bytt om.
Känner jag doften, då går jag undan, men ibland är det redan försent då.
För någon månad sedan blev jag fruktansvärt sjuk. En kvinna i kön på stormarknaden hade med sig sina båda döttrar,
alla iförda hästkläder. Jag stod och lassade på bandet, och var inte medveten om att de stod bakom mig.
De stod där kanske någon minut.
Det räckte.
Jag fick svår astma.
Åkte hem överdoserade medicin, slängde alla mina kläder i tvättmaskinen, duschade, övermedicinerade igen.
Varför övermedicinera? Ja, bättre att skaka som biverkning än att inte kunnna andas och eventuellt dö.
Allt under denna rädsla. Skulle det gå bra? SKulle jag behöva åka till sjukhuset, skulle jag kunna häva anfallet själv???
Sedan efter denna match, fick jag gå och lägga mig. Klockan var halv åtta en fredagkväll.
Middagen och allting som skulle mysas blev avblåst.
Lördagen var jag så trött att jag inte orkade göra så mycket.
Jag ska väl vara glad. Jag överlevde ju. Slapp åka till sjukhuset och bli inlagd. Vilket i och för sig hade blivit en dyr utgift,
men om det är fara för mitt liv, då är det ingen kostnad att tala om.
På jobbet var det en kvinna som bytte om till sina ridkläder på kontoret. Jag blev sjuk ofta.
Hon var totalt oförstående när jag pratade med henne.
Chefen sade då till henne, och då slutade hon i alla fall.
En del tar bussen till stallet också. I ridkläder förstås.
Den dagen jag eventuellt får allergiska barn, då kommer jag att skrika rakt ut på varenda människa jag ser som har hästkläder på sig i affärer.
Då hoppas jag att någon blir rädd att bli påhoppad igen och därför tar förnuftet till fånga och byter om.
Har aldrig sett en pappa med sina söner i träningskläder som stinker svett i en stormarknad. Detta är ju äckligt då, men ingen kan väl
i alla fall avlida av det.
Det är ju det med ridkläder också - äckligt. Det är ju träningskläder. Svettig blir man ju när man rider och mockar också!
Någon enstaka gång har jag sett en bonde i ladugårdskläder, men då har det varit på en bensinmack.
För övrigt tycker jag att det är okej att köpa en liter mjölk och tidningen i ridkläderna på en bensinmack. Det kan jag förstå.
Men att springa runt på Lindex i ridkläder, eller på stormarknaden, det finns inget försvar för det.
Den som gör så offrar faktiskt livet på människor varje gång!
Jag vill härmed försöka få någon att ta sitt förnuft till fånga!
Innan du bestämmer dig för att svara att det inte är så farligt, läs igen om hur jag får tillbringa kvällen under ett astmaanfall!
// Morticia - hästallergiker