• Morticia

Hästkläder på stan - livshotande för allergiker!

Att ha hästkläder i en galleria, på en stormarknad, det ser en del vuxna som en rättighet.

Det är alltid vuxna som gör det. Aldrig barn.

Jag ser det inte så. Det innebär att jag närsomhelst kan få ett svårt astmaanfall.
    Alltså har jag ingen rättighet att vistas där samtidigt.

Det händer ganska ofta att jag råkar ut för detta p.g.a att någon inte har bytt om.

Känner jag doften, då går jag undan, men ibland är det redan försent då.

För någon månad sedan blev jag fruktansvärt sjuk. En kvinna i kön på stormarknaden hade med sig sina båda döttrar,
    alla iförda hästkläder. Jag stod och lassade på bandet, och var inte medveten om att de stod bakom mig.
    De stod där kanske någon minut.
    Det räckte.

Jag fick svår astma.
    Åkte hem överdoserade medicin, slängde alla mina kläder i tvättmaskinen, duschade, övermedicinerade igen.
    Varför övermedicinera? Ja, bättre att skaka som biverkning än att inte kunnna andas och eventuellt dö.
    Allt under denna rädsla. Skulle det gå bra? SKulle jag behöva åka till sjukhuset, skulle jag kunna häva anfallet själv???

Sedan efter denna match, fick jag gå och lägga mig. Klockan var halv åtta en fredagkväll.
    Middagen och allting som skulle mysas blev avblåst.
    Lördagen var jag så trött att jag inte orkade göra så mycket.

Jag ska väl vara glad. Jag överlevde ju. Slapp åka till sjukhuset och bli inlagd. Vilket i och för sig hade blivit en dyr utgift,
    men om det är fara för mitt liv, då är det ingen kostnad att tala om.

På jobbet var det en kvinna som bytte om till sina ridkläder på kontoret. Jag blev sjuk ofta.
    Hon var totalt oförstående när jag pratade med henne.
    Chefen sade då till henne, och då slutade hon i alla fall.

En del tar bussen till stallet också. I ridkläder förstås.

Den dagen jag eventuellt får allergiska barn, då kommer jag att skrika rakt ut på varenda människa jag ser som har hästkläder på sig i affärer.
    Då hoppas jag att någon blir rädd att bli påhoppad igen och därför tar förnuftet till fånga och byter om.

Har aldrig sett en pappa med sina söner i träningskläder som stinker svett i en stormarknad. Detta är ju äckligt då, men ingen kan väl
    i alla fall avlida av det.

Det är ju det med ridkläder också - äckligt. Det är ju träningskläder. Svettig blir man ju när man rider och mockar också!

Någon enstaka gång har jag sett en bonde i ladugårdskläder, men då har det varit på en bensinmack.
    För övrigt tycker jag att det är okej att köpa en liter mjölk och tidningen i ridkläderna på en bensinmack. Det kan jag förstå.

Men att springa runt på Lindex i ridkläder, eller på stormarknaden, det finns inget försvar för det.

Den som gör så offrar faktiskt livet på människor varje gång!

Jag vill härmed försöka få någon att ta sitt förnuft till fånga!

Innan du bestämmer dig för att svara att det inte är så farligt, läs igen om hur jag får tillbringa kvällen under ett astmaanfall!

// Morticia - hästallergiker

• Svar på tråden Hästkläder på stan - livshotande för allergiker!
  • Minne

Hej Monica!
    Vad fruktansvärt jobbigt! Jag har någon gång haft ridkläder på mig när jag har handlat( några år sedan jag red nu), men då bodde jag 1,5 mil från stallet och affärerna, och fattades det en liter mjölk så stannade jag och köpte det, i ridkläder...Dumt, det förstår jag nu, hade inte en tanke på att det kunde finnas människor som var allergiska runt mig.
    Men en fråga, du är inte allergisk mot andra pälsdjur? Jag har både hund och katt och det är naturligtvis en massa sådana hår i mina kläder, det är ju svårt att få bort det...
    Hoppas att människor som är aktiva inom ridsporten tänker en gång extra när de har läst ditt inlägg!
    Minne

• Themis

Och apropå grannar och katter i den andra tråden här så finns det de som reagerar lika häftigt på katt.

Hur ska man då ställa sig till att grannen tycker att deras katt får springa som den vill, t o m in i vår lägenhet? Där jag bodde då kunde man inte ha dörren öppen för att vädra på en loftgång på tredje våningen utan att få en katt in i lägenheten, och de i markplanet kunde inte ha köksfönstret på glänt ens utan att få besök...

• amathea

Är man allergisk mot häst och andra pälsdjur är man oftast mycket känsligare mot häst!!
    Vet inte va det e men..... oftast är det så.
    Angående tråden med katter.... då tycker jag kattägarna får hålla koll på sina katter.
    Min katt är innekatt just pga att jag inte vill att den ska hälsa på andra, som kan va allergiska, eller tillochmed hälsa på i hammocken.

Min katt får va ute när jag är det!

• CeNedra

Min storasyster är hyperallergisk mot pälsdjur och katter. Jag kanske verkar väldigt egoistisk när jag nu har valt att ha en katt. Men det var något vi diskuterade igenom länge innan vi skaffade vårt underbara lilla djur som har varit som vårt barn innen vi lyckades få lilla Linus med IVF.

Men varje gång vi ska och hälsa på henne så blir det stortvätt hemma och tvättmaskinen går varm i en vecka. För även om vi har rena kläder så måste de tvättas igen för eventuella katthår som har hamnat på dem. När vi sedan kommer till min syster så duschar vi och byter kläder. Gör vi detta så går allt bra.

Jag hade med mig en gravidbok av Lenart Nilsson en gång som hon tänkte läsa på kvällen, men det räckte för att hon genast skulle känna av asman.

• stinafina

Hej. Jag håller med dig Monica. Min 6 årige son är jätteallergisk mot just häst (han tål inte övriga pälsdjur heller men häst är värst) och jag har fått gå ut ur affärer flera gånger pga folk i hästkläder. Man tror inte det är sant att vuxna människor inte kan använda sin hjärna. Det har hänt att jag sagt nåt, men folk verkar inte förstå hur allvarligt det är med astma o allergier. Jag blir sååååååå förbannad....

Kram på dig

• Trump

Jag haller med dig Morticia. Jag red mycket nar jag var yngre och det skulle aldrig falla mig in att ga ute med mina smutsiga hastklader - jag vet att det finns allergiker och jag tycker det ar brist pa att visa hansyn. Sta pa dig!!!

• MissOsbourne

Det finns folk som är parfymallergiker-ska vi förbjuda alla människor att ha parfym på sig då?

Ska jag inte kunna gosa med mina katter här hemma och gå ut i samma kläder för det kanske står en kattallergiker efter mig i kön?

Ska man inte få röka utomhus för det kanske kommer en allergiker runt hörnet?

Förstår om du tycker det är jobbigt men man kan inte skydda sig mot allt=)

Däremot skulle JAG aldrig handla i ridkläder om det inte var ett nödfall.Men vad gör man om man tagit bilen till stallet och kommer på på hemvägen att man ska handla något t.ex?Nöden har ingen lag.

• liten ior

jag tycker det verkar vansinnigt att gå på t ex lindex klädd i ridkläder... jag menar vadå, kom de på efter en ridlektion att vi behöver en ny tröja??
    däremot så förstår jag om en bonde eller varför inte någon efter en stund i stallet uppsöker granngården, en bensinmack osv

jag har hund o, därför har jag säkert en massa hundhår o, annat på kläderna som kan irritera en allergisk person, men tyvärr hjälper det inte om jag byter kläder innan jag ska handla eftersom även nytvättade kläder har diverse hundartiklar på sig o, under tiden jag byter om i mitt hus där min hund är blir det mera hundhår på kläderna...

själv är jag allergisk/överkänslig mot parfym o, rökning, jag blir dålig, får andningsbesvär o, behöver min astmaspray

vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg...

• Scatcat

Usch vad jobbigt med astma! Jag kan inte föreställa mig hur det är, men som du beskriver det....jag ryser!

Ändå måste jag hävda att det är omöjligt att säga något om att folk har hästkläder på stan...det är inte förbjudet! Dessutom...hur många "hästmänniskor" tänker på att det kan vara en astamtiker i närheten? Att visa hänsyn är en sak, men vi kan inte förbjuda människor att gå klädda som de vill.

Det finns många som lider av olika saker, parfym, rök, pälsdjur, mat, nötter osv. Vi kan ju inte förbjuda nötter (flyger omkring i luften på varje bageri och konditori) t ex därför att det finns många som inte tål dem.

Det här ämnet kan man nog älta hur länge som helst, men det hjälper inte dig och din allergi. Att kasta sig över "hästtjejer" pga dina eventuella allergiska barn löser heller inget....det orsakar bara rädsla och ångest hos de du ämnar kasta dig över.

• Morticia

Miss Osboourne, läste du verkligen igenom vad jag skrev???

Att det handlar om häst. Har inte tagit upp vare sig katt, parfym eller rökning.

Är så innerligt trött på dessa nonchalanta människor som är så korkade att de inte ens kan försöka sätta sig in i min situation.

Nöden har ingen lag visst serru, men är det värt att riskera livet på de människor man möter?

Det är kallt allvar alltså.

Svar på tråden Hästkläder på stan - livshotande för allergiker!