• Längtande mamma

Vad har ni under barnstolen???

Har en 1-åring som ska få börja äta själv, och då är ju risken överhängande att det blir en del på golvet... Till saken hör att bordet står på en gammal ekparkett (som är dåligt underhållen och i behov av slipning och därför suger upp det mesta som landar på den). 

Jag har funderat på en plastmatta typ Pappelina, men vätska lär ju rinna igenom ändå mellan väven.

En idé jag fick var att göra en egen matta av gummigolvplattor limmade på något underlag men efter att jag sett att de kostar 500-800 kr/m2 så föll den idén...

Mamma berättade att de hade en sådan där bilbagagerumsmatta i plast med höga kanter under mig när jag var liten, men efter att vi tittat på dem så är de ju så förskräckligt fula att jag aldrig skulle använda en sådan!

Så frågan är alltså, vad har ni under era barnstolar som håller tätt för väta och är lätt att städa av? 

• Svar på tråden Vad har ni under barnstolen???
  • katastrofvarning

Jag brukar lägga en vaxduk under sonens stol när vi ska äta.. Tar bara bort den och torkar av mellan måltiderna.

• La Lola

Inget alls.
    Har aldrig haft nåt till min äldsta heller o aldrig saknat......

Om jag skulle ha nåt skulle jag nog köpa en bit billig vaxduk o lägga där.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Houdini

En sån där plastmatta man har under diskmaskiner kan inte det passa.

Hade vi under hundarnas matbarer förut.

• Mizz Turko

Gammalt övergivet påslakan som jag lätt kan tvätta när det behövs. Efter måltiden är det bara att "tömma" i diskhon.

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Längtande mamma

Tack för alla tips!

Det blir nog ett sådant där underlägg till skrivbordsstol, för det verkar mest tåligt. Golvet har redan fått flera fettfläckar av leverpastejsmackorna som hamnat på det trots att vi plockar upp allt direkt.  
    Trist, men samtidigt känner vi inte för att slipa om golvet just nu då det är ett orginalparkettgolv från 60-talet som aldrig slipats, och just nu är vi inne i en "banka/kasta/slå allt hårt i golvet"-period med lillen... Bättre att vänta tills han är färdig med det också! 

• Ann Nelly

Jag brukade ha en bit plastad frotté under sonens stol när han var liten. Köpte på metervara (i samband med att jag ändå köpte tills hans säng) och klippte stora fyrkanter, funkade perfekt att kasta i tvättmaskinen med jämna mellanrum.

Svar på tråden Vad har ni under barnstolen???