• Anonym (Villr­ådig)
    Äldre 7 Oct 21:27
    725 visningar
    1 svar
    1
    725

    Vilket preventiv medel kan jag använda?

    Hej hej!

    Jag är en tjej på 35 år. Har tidigare provat kopparspiral men hade så stora blödningar att jag fick ta ut den tyvärr.
    Har nu börjat äta MIni-Pe som jag ätit tidigare, men som jag befarade mår jag inte så bra på dem. Har tagit dem i fem dagar nu. Jag får en allmän olust känsla,ångest samt känner mig lite dämpad och nere. Min MVC sköterska skrev ut Exklutena (inte säker på stavningen) o bad mig prova om det skulle bli bättre.
    Ska hämta ut dem tänkte jag.
     Är det vanligt att få dessa biverkningar? Vilket preventiv medel skulle kunna passa mig?
    Ska inte äta vanliga p-piller då jag är överviktig o röker. Å ja...jag har tänkt att banta o jag har tagit kontakt med en rökavvänjare... Flört

    Tanken har slagit mig om sterilisering då vi inte önskar fler barn. Samtidigt känns det lite drastiskt om man kunde hitta en preventiv medels form som passade mig.

  • Svar på tråden Vilket preventiv medel kan jag använda?
  • Farmac­euten
    Äldre 8 Oct 15:28
    #1

    Hej!
    Det en hel mängd olika preventivmedel att välja mellan och det är jättebra att diskutera med en barnmorska eller läkare hur du ska hitta något som passar dig. Både Mini-Pe och Exlutena är sk minipiller som innehåller gulkroppshormon. De biverkningar du beskriver kan man tyvärr få när man äter minipiller. Mini-Pe och Exlutena innehåller olika sorters gulkroppshormon så om du inte mår bra av den ena sorten kan det vara idé att du provar den andra. Om du inte tycker att det fungerar så föreslår jag att du tar en ny diskussion med din barnmorska om vad som skulle passa dig.

    Hälsningar Farmaceuten

Svar på tråden Vilket preventiv medel kan jag använda?