• Anonym

sno andras mat

jag är anonym för ja vet att min partner är här på fl och klikar ibland.

såhär är de, varje gång vi går ut och beställer mat så köper min parter inte så mycket mat utan nöjer sig med något litet, de få gånger vi går ut så köper jag det jag är sugen på!

Han äter alltid upp hälften av min mat! oftast har han ätit upp sin mat innan jag är klar, För han beställt så lite och sen sitter och äter på min innan ja ens hunnit dit, som tex sist åt han upp hälten av mina strips och all min dip! ska vi äta på resturang så tar han alltid halva min köttbit, inte allt på engång utan en liten bit i taget och säger sen de var så gott o fortsätter, ja har gett så många pikar, försökt få han att beställa in mer mat tillsig själv, vi har råd... han håller på att banta, hemma är de inga problem men varje gång vi går ut, börjar bli så arg att ja kokar och är irriterad under hela middaen istället, när ja säger åt han så säger han, men vardå sluta svulla ja tar ju bara en är de så farligt!!! ja de är farligt för ja vill ha min mat SJÄLV!

tec om ja inte ger han en bit kött så tittar han på mig som han aldrig sett mat förut och är super tjurig så för husesynens skull ger ja han en liten bit o en till för ja vill inte bråka på resturangen., men ja vill aldrig mera i mimtt liv gå ut och äta med aset ! (sorry mena inte aset)

• Svar på tråden sno andras mat
  • stariz

Men säg åt han att du vill ha det du beställt i din mage. beställ åt honom elle nått. Han är säkert bara snål.

• MissLillan

Säg till honom att du tar samma som honom när ni beställer=)

• crazy mom

Pikar lär ingen hund att sitta!

Det är väl bara att tala klarspråk och säga att du vill att han ska ge fan i din mat. Hatar när folk pillar i min mat utan att fråga...

• Anonym

Är väl för han bantar . Då har han liksom inte beställt massa mat och ätit EGENTLIGEN . Förstår det är störigt. Säg nej nästa gång han vill gå ut och äta. Förklara varför och om han inte slutar ändå så boka in middagsdejter med goda vänner istället .

• 7 små apor

Jaha så du matar din sambo och skyller allt på honom. Och ditt eget ansvar, vart finns det menar du?
    Dialog är en utmärkt liten uppfinning som flera borde testa, kanske vore något för er?
    Använder du sådana uttryck för din sambo bör ni inte bo ihop.

• Anonym

om han är snål? tror inte de, tror bara att han tycker de e mysigt att äta och mata varandra, ja tycker det är pinsamt, plus beställer ja in en älg eller så, som man aldrig äter hemma vill ja njuta.!

kanske ska ja beställa samma som han, men då kommer ja ju gå hungrig från bordet, tex om vi är på resturang beställer ja en förätt, huvudrätt och lite glass till efterätt.

då betäller han in 3 tallrikar tapas för 150 kr, tappas är inget alls... sen så säger han, vi delar ju som alltid på efterrätten, säger ja nej så säger han jo du vet de är inte lördag idag så då ska vi inte äta så mycket socker.

han är överviktig och har de sisa¨året mist 20 kg i vikt. han är jätte duktig,mn ja är nästan underviktigt så om ja vill äta en hel glass till maten ska ja behöva ha dåligt samvete då?

är rädd om ja tar upp detta problem att de ska liksom bli ett hinder som ligger o gror länge han är så känslig som en 12 årig flicka, ja älsakr han just därför,men detta problem går mig på nerverna, och vi har de riktigt bra ekonomiskt!

• Anonym
    7 små apor skrev 2010-10-07 22:02:21 följande:
    Jaha så du matar din sambo och skyller allt på honom. Och ditt eget ansvar, vart finns det menar du?
    Dialog är en utmärkt liten uppfinning som flera borde testa, kanske vore något för er?
    Använder du sådana uttryck för din sambo bör ni inte bo ihop.
    matar!!! han tvingar ju mig...

och dialog, å många gånger försiktigt talat om att ja vill ha min mat för mig själv, han fattar inte...!!! vad mer ska ja göra?

hahah nä vi borde absolut flytta isär för ja kallade honom de, de var lite ironi därför ja skrev sorry direkt!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-07 22:01:47 följande:
    Är väl för han bantar . Då har han liksom inte beställt massa mat och ätit EGENTLIGEN . Förstår det är störigt. Säg nej nästa gång han vill gå ut och äta. Förklara varför och om han inte slutar ändå så boka in middagsdejter med goda vänner istället .
    ja tror de är för han bantar som han gör så!!!

vet du nästa gång borde ja kanske beställa in 2 tallrikar o ge han en... menar vill han inte ha så äter ja gärna båda själv,... kom just på de... haha tänk o se hans min! så smart ja e

funkar de inte så får vi helt enkelt sluta gå ut men igentligen är de så mysigt o göra sånt, vad annars ska man hitta på om man vill gå ut med sin partner`?
  • NadiaMi

Prata med honom innan ni går ut och säg att du vill göra något annorlunda denhär gången och äta din egen efterrätt så får han köpa en egen om han vill ha.

Om han är överviktig och du nästan underviktig så har ni väldigt olika näringsbehov.
    Än mer om han bantar och försöker gå ner i vikt.

Men se till att ta diskussionen INNAN ni går ut istället för att säga emot först när ni sitter på utestället.
    Och skulle han ta upp det där - ja då är det ju lättare att säga "Du kommer väl ihåg vad vi kom överens om innan vi kom hit?".
    Förnekar han det då och går på övertalningsförsök så res dig upp och gå med orden "jaha, då blir det väl ingen utekväll då".

Hårt mot hårt.
    Så länge du är lugn, samlad och inte visar någon som helst upprördhet så blir det ingen "scen" heller, och har ni hunnit beställa när han börjar tjafsa så är det bara att säga till er kypare att det dök upp något på hemmaplan så skulle ni kunna få maten att ta med istället för att äta den på plats?

Har han problem med vikten och inte klarar av att hålla sin bantning när ni går ut och äter får ni hitta på andra saker.
    Ta promenader, träna tillsammans, gå på badhus, lokala fotbolls- eller hockeymatcher, sitt på ett fik där det inte finns så mycket mat att beställa och prata bort någon timme över en kopp kaffe eller te, se på film hemma eller med vänner, eller gå på bio, eller på teater osv...

• flickan85

Gör det ända rätta hugg honom i handen med gaffeln en gång för alla HÅRT och brutalt.Utan att blinka! Det ska gärna uppstå blodvite...

Han lär inte göra om det iaf...

• Anonym
    flickan85 skrev 2010-10-07 22:33:05 följande:

Gör det ända rätta hugg honom i handen med gaffeln en gång för alla HÅRT och brutalt.Utan att blinka! Det ska gärna uppstå blodvite...

Han lär inte göra om det iaf...

hahha vad ja skratta!!! ska beställa grillat så bestiken är vassare!
  • flickan85
    Anonym skrev 2010-10-07 22:35:04 följande:
    hahha vad ja skratta!!! ska beställa grillat så bestiken är vassare!
    RÄTTA TAKTER...
  • Niiskuneiti

Säg till innan ni beställer, att nu får han ta nåt han blir mätt på för du vill inte att han äter av din mat. Börjar han ändå göra det så säg nej! Då säger han "det är ju bara en bit" och då får du verkligen stå på dig och säga att det inte blir några fler bitar och att du vill få äta din egen mat själv innan han hugger in på den!

Men sen tycker jag det är rätt taskigt att beställa in efterrätt om han kämpar med vikten och inte kan äta det...

• Niiskuneiti

Det heter förresten husfrid, inte husesyn...förlåt, jag kunde inte låta bli... SkämsFlört

• Anonym
    Niiskuneiti skrev 2010-10-07 23:00:27 följande:
    Säg till innan ni beställer, att nu får han ta nåt han blir mätt på för du vill inte att han äter av din mat. Börjar han ändå göra det så säg nej! Då säger han "det är ju bara en bit" och då får du verkligen stå på dig och säga att det inte blir några fler bitar och att du vill få äta din egen mat själv innan han hugger in på den!

Men sen tycker jag det är rätt taskigt att beställa in efterrätt om han kämpar med vikten och inte kan äta det...
    vi köper aldrig hem onyttig mat längre ALDRIG!!! vi är super duktiga, att aldrig få unnasig något tycker ja är fel, han älskar glass, varför kan han inte med gottsamvete äta en kula glass när går ut en gång i månaden? o jag ska jag aldrig få äta något gott? bara för han bantar?  ja visar hänsyn alla dagar annars! till fredagsmyset blir de ett glass rött o lite nötter hemma liksom! mycket ja har slutat äta för mi älskade sambos skull, ostar o kex, min favorit. varför ska ja inte kunna beställa in n glass en gång i månaden för?
  • Anonym
    Niiskuneiti skrev 2010-10-07 23:01:11 följande:

Det heter förresten husfrid, inte husesyn...förlåt, jag kunde inte låta bli... SkämsFlört

min svenska är lika dålig som en som just flyttat till svergie fast ja aldrig varit utomlands=)
  • Niiskuneiti

Du får väl äta glass när han inte är med om han absolut inte kan äta det? Annars håller jag med om att det är ett bra tillfälle att äta glass just när man lyxar till det med ett restaurangbesök.

Det viktiga är att du nu är tydlig mot honom för han kanske inte förstår att du tycker att det här är ett problem? Lycka till med nästa besök och glöm inte att ge oss en uppdatering Flört

(Förresten är det är lätt hänt att blanda ihop uttrycken.)

Svar på tråden sno andras mat