• Dr Mupp

vad ska vi göra med alla de oönskade barnen?

Tråd efter tråd kan man läsa om att abort är mord och borde förbjudas. Min fråga är vad ska vi göra med alla de oönskade barnen om abort förbjuds?

I dagsläget görs ca 38 000 aborter om året i Sverige. Om abort förbjuds och preventivrådgivningen förbättras så kan vi säkert få ner antalet oönskade graviditeter med säg 10%

De skulle betyda att det blir kvar 34200 oönskade graviditeter. Ta bort 15% för missfall så är vi nere på 29070 oönskade graviditer. Ungefär hälften skulle nog klara och vilja ta hand om sin avkomma. Men vad ska vi göra med de restrerande 14535 oönskade barnen som kommer födas per år i Sverige? Hur får vi fram nästan 15 000 nya adoptivföräldrar per år?

Ska vi ha 15 000 nya barnhems barn varje år?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden vad ska vi göra med alla de oönskade barnen?
  • Bedan

Jag tycker Jonathan Swift hade en bra idé om det år 1729.

Ja, jag skojar. 

• Dr Mupp
    Bedan skrev 2010-10-07 22:31:31 följande:
    Jag tycker Jonathan Swift hade en bra idé om det år 1729.

Ja, jag skojar. 
    Ja det skulle ju onekligen lösa en hel del problem.
  • spuff

Alla skulle nog inte överleva eftersom barnamord var betydligt vanligare förr. Såna, vad hette de, änglamakerskor?

• spuff

Eller änglamakerska är väl en sak och att modern dödar barnet en annan? Ja, ja, många oönskade döda barn i alla fall.

• Dr Mupp

Så lösningarna hitills är att ha ihjäl barnen efter att de är födda. På vilket sätt är det mindre mord än att göra abort på dem medan de är cellklumpar.

• ComicBookGuy

Kan inte vi göra så att alla som vill förbjuda aborter får ta hand om dom? Hade det förslaget i en av trådarna, men det var ingen som var så på på den idén...

• fruis

Jag tror att en mycket högre siffra än 50% skulle kunna och vilja ta hand om sina barn om de fick hjälp med de omständigheter som lett till aborten exempelvis ekonomi, arbete, hjälp med relationen, avlastning osv.

• Åsiktskvinnan
    fruis skrev 2010-10-08 06:08:52 följande:
    Jag tror att en mycket högre siffra än 50% skulle kunna och vilja ta hand om sina barn om de fick hjälp med de omständigheter som lett till aborten exempelvis ekonomi, arbete, hjälp med relationen, avlastning osv.
    Säkerligen, och alla skulle få mat varje dag om det regnade ris från himlen.
  • cloudberry79

Du glömde en viktig siffra, nämligen illegala aborter. Tusentals av de där kvinnorna som inte får missfall och som inte "gillar läget" kommer att försöka sig på en illegal abort. Förhoppningsvis hos en läkare i ett annat land, men många kommer att försöka själv eller gå till någon skum klinik där hygien och kunskap är bristfällig.

Alltså:

Några kommer att ta hand om sina barn.
    Några kommer att få missfall.
    Några kommer att försöka adoptera bort barnet.
    Några kommer att ta livet av sina födda barn
    men ett stort antal kommer också att riskera sina egna liv för att göra illegal abort.

Varför är fostrens liv mer värda än de vuxna kvinnornas?

If you love me - please don't feed me!
  • Här och nu

Om folk lär sig hur man skyddar sig kommer vi att ha väldigt få som inte kan ta hand om sitt barn.

Svar på tråden vad ska vi göra med alla de oönskade barnen?