Tycker du att dementa ska låsas in?!
Som rubriken lyder:- Tycker du att det är rätt eller fel att dementa människor ska vara inlåsta?
Då menar jag alltså att Entrèdörren ska vara låst så dom inte kan ta sig ut på gatan.
Socialstyrelsen har bestämt att INGA dörrar ska vara låsta.
Dementa ska kunna gå ut precis när dom vill & känner för det.
Berätta vad du tycker och varför, och dela gärna med dig av dina egna erfarenheter om demenssjuka...
Min personliga åsikt som har erfarenhet inom demensvården är att entredörren SKA vara låst p.g.a deras enga säkerhet,
samt att det tyvärr inte finns tillräckligt med personal i vården som kommer hinna ta hand om alla som går/smiter ut.
Det kommer bli polisens uppgift att skjutsa hem dom till sina äldreboenden ett X antal gånger per dag.
Jag vet att en demenssjuk person lätt kan förvirra bort sig & råka ut för hemska olyckor!
Detta är bara 3st punkter som jag tar upp som exempel, finns säkerligen fler till.
Gå ut på gatan utan att se sig för & bli påkörd gå vilse i skogen och frysa ihjäl, Vissa demenssjuka personer är aggressiva och kan lätt hamna i bråk ute på stan med fel personer som inte vet eller förstår att han/hon är dement. etc. etc.
Däremot tycker jag att det borde vara ETT KRAV att de äldre kan gå ut med personalen 2ggr per dag eller när de själva VILL gå ut.