• MamaJay

Fotboll vs bebis

Säg gärna till om jag bara är korkad, för det är möjligt att jag är.
    Vi ska ha en liten i maj nästa år och ja, jag är medveten om att det är lite väl tidigt att diskutera sånt här redan nu, jag är mest ute efter en åsikt på ämnet.

Pappan till barnet är fotbollssupporter och älskar fotboll och yadayada.. Ikväll slängde han ur sig att det är bäst för ungen att den inte kommer samma dag som derbyt är och då säger jag att han ändå inte kan gå på något derby i maj pga av jag behöver honom hemma,- antingen med bebisen och mig eller som standby på om den skulle komma.
    Då säger han att han faktiskt tänker skita i det och då ber jag honom dra åt helvete(jag får lägga till att jag är lite extra känslig nu, även om jag inte direkt ångrar att jag sa så).
    Vad tycker ni? Är jag elak som tycker att han ska offra ett derby eller borde han faktiskt stanna hemma med mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 10:33
    Tack för alla svar och jag börjar väl inse att jag får kompromissa lite :) Mycket hjälpsamt!

• Svar på tråden Fotboll vs bebis
  • JessyIbo

Jag tycker du gjorde helt rätt.. Jag gjorde samma sak, när min man sa att han kanske inte kunde följa med på förlossningen om det sker på helgen, för då har han som mest att göra, han har egen resturang... men jag sa oxå åt honom att han kunde fara och flyga.

Men jag tror bara det är något män säger, att dem väljer annat före.. men när dem väl är i situationen, så ställer dem upp till tusen, annars kommer jag bli chokad!!

• Pirum

Hur långt bort är ett derby? Jag är helt fotbollsclueless.

Jag tycker inte det är rimligt att han ska stanna hemma hela sista månaden innan bebisen föds. Det är sällan barn föds helt out of the blue och det räcker väl om han hela tiden kan bli nådd och åka hem ifall det behövs?

Ni behöver båda tänka flexibelt angående detta. I synnerhet ang. tiden efter förlossningen. För om du och bebis mår kanonbra och allt flyter finemang så måste ju du kunna vara ensam med bebis en stund. Om det däremot inte funkar så bra så måste han kunna tänka om och stanna hemma och stötta. Och hur det kommer bli, det vet ni inte förrän i maj. Att redan nu låsa positionerna och kanske lägga prestige i frågan så ingen vill ge sig verkar lite onödigt.

• MamaJay

Oj :O Det skulle jag också gjort om jag var du! Fast det kanske är ganska uppenbart ;D Förlossningen är ju ändå det största som kommer hända, det får han ju inte missa.

Jo, det kan du ha rätt i. Det är lätt att slänga ur sig saker bara för att bevisa en poäng också.

Tack Skrattande

• MamaJay
    Pirum skrev 2010-10-07 23:24:04 följande:
    Hur långt bort är ett derby? Jag är helt fotbollsclueless.

Jag tycker inte det är rimligt att han ska stanna hemma hela sista månaden innan bebisen föds. Det är sällan barn föds helt out of the blue och det räcker väl om han hela tiden kan bli nådd och åka hem ifall det behövs?

Ni behöver båda tänka flexibelt angående detta. I synnerhet ang. tiden efter förlossningen. För om du och bebis mår kanonbra och allt flyter finemang så måste ju du kunna vara ensam med bebis en stund. Om det däremot inte funkar så bra så måste han kunna tänka om och stanna hemma och stötta. Och hur det kommer bli, det vet ni inte förrän i maj. Att redan nu låsa positionerna och kanske lägga prestige i frågan så ingen vill ge sig verkar lite onödigt.
    Det är i samma stad, men vad det gäller förlossning så vet man ju aldrig hur fort det går och just när det är derby så är det så jäkla svårt att ta sig fram någonstans alls. Det är i samma stad.

Jo, det är väldigt sant det du säger.. Känner mig så grinig ang detta men samtidigt så känns det ändå som om vi har satt oss i detta tillsammans och om jag då vill att han är hemma med mig och det vi gjort tillsammans första månaden.. För mig känns det inte som så mycket begärt att stanna hemma med sitt nyfödda barn. Jag har lite svårt att se det ur hans synvinkel antar jag
  • trollotta

Men ett derby är ju i samma stad/ nära varandra? Så länge du inte har förvärkar ser jag faktiskt ingen anledning alls till att han inte skulle gå förutsatt att han inte blir drängfull och att han kan ta sig hem till dig om du skulle behöva honom. Blir du lykligare av att han sitter hemma och önskar att han skulle vara på fotbollen? Om bebisen kommit ut och allt går bra så klarar väl du och abrnet er i nittio minuter plus resväg?

Rent spontant så tror jag inte att du behöver oroa dig, de flesta blivande pappor brukar omprioritera ju närmre förlossningen det blir. Om du tar ett steg tillbaka och låter han "hållas" tror jag att du gör dig själv en tjänst.

• trollotta

Att oroa sig över att han inte kommer att kunna ta sig fram för att det är drby är löjligt så länge du bor i Sverige i alla fall.

• Pirum

Det är klart att det kan ta olika lång tid men de absolut flesta åtminstone förstföderskor har ett ganska långt öppningsskede som man märker av i god tid innan det är dags att åka till sjukhuset. Så att han kan gå på fotboll i samma stad tycker jag fortfarande är rimligt, även ganska nära inpå förlossningen.

Sedan får du tänka på att för dig som är gravid 24 timmar om dygnet och liksom alltid har bebistankar i bakhuvudet är det hela väldigt mycket mer verkligt än för honom. Jag kan också tänka mig att sättet han sa det på, typ " bäst för bebisen att den inte kommer när jag ska gå på derby" så blir man provocerad när man är den som är gravid. Det var inte helt smidigt om man säger så.

Hur hade du reagerat om han istället sagt något i stil med "jag köper biljetter till derbyt så kan jag gå om allt är lugnt med bebismagen, men jag är nykter och har mobilen påslagen, skulle det vara ok med dig?" 

• SailorGirl

Min fotbolls- och hockeytok frågade om jag trodde det skulle funka att han gick på match 11 dagar före BF. "Sålänge du kan komma loss och vara hos mig inom 12h, för då lär du inte missa något viktigt. Dessutom föder de flesta första barnet senare än BF, så det är nog ingen fara på taket" sa jag. Matchen är på lördag, jag har inga känningar (ta i trä) av att något skulle vara på G och han kommer att vara 7km hemifrån i andra änden av stan. I snitt tar det 24 h från första värk tills barnet är ute, så även om det går på halva tiden och min man promenerar genom stan, så kommer han att hinna komma fram. Rent teoretiskt skulle han kunna vara i ett annat land utan problem.

Min man var mycket noga med att påpeka att det var absolut viktigast att vara med när det gällde och det är jag glad för. Å andra sidan är vi så nära nu att det känns att det är på riktigt för oss båda två nu och så har det inte varit hela vägen. Jag tar graviditeten med större ro och han tar den mer på allvar. Innan var det mer tvärt om

• gemigsinnesro

Jag väntar det tredje barnet nu och hade nog blivit lite sur om sambon sagt så. Nu är det ju så att alla förstföderskor inte tar så lång tid på sig. Min första förlossning började  3 veckor för tidigt  med att vattnet gick vid kl 0700 och sen kom bebisen kl runt 10-tiden. Inte så många timmar att ta sig fram och tillbaka på med andra ord.  Den andra förlossningen började 2 veckor för tidigt och höll på i ca 4 timmar...så jag vill nog ha sambon i närheten hela sista månaden...det är ju inte bara mitt barn heller.

• humlan1978

Hej. Jag bara undrar om ni bor i Sverige för spelschemat för nästa säsong är nog inte klart ännu eftersom man inte vet vilka lag som är kvar i allsvenskan. För hur vet han att det är derby just i maj?
    Min man och även jag är fotbollsintresserade så han hade fått gått om jag inte hade värkar. eller kände att det var på G. Jag hade dock haft som krav han han svarade i telefon.

Själv funderade jag att gå på Djurgården - AIk när jag hade en vecka kvar men stannade hemma och tittade på matchen på tv p.g.a. att det brukar bli bråk runt Råsunda och att det är så mycket folk på tunnelbanan. Tur det för jag fick min första värk i andra halvlek. :) Däremot kom hon inte förrens ett och ett halvt dygn senare.

• MamaJay

Tja, ni som skrivit på slutet här kanske har rätt.

Pirum skrev 2010-10-08 00:02:27 följande:
    Det är klart att det kan ta olika lång tid men de absolut flesta åtminstone förstföderskor har ett ganska långt öppningsskede som man märker av i god tid innan det är dags att åka till sjukhuset. Så att han kan gå på fotboll i samma stad tycker jag fortfarande är rimligt, även ganska nära inpå förlossningen.

Sedan får du tänka på att för dig som är gravid 24 timmar om dygnet och liksom alltid har bebistankar i bakhuvudet är det hela väldigt mycket mer verkligt än för honom. Jag kan också tänka mig att sättet han sa det på, typ " bäst för bebisen att den inte kommer när jag ska gå på derby" så blir man provocerad när man är den som är gravid. Det var inte helt smidigt om man säger så.

Hur hade du reagerat om han istället sagt något i stil med "jag köper biljetter till derbyt så kan jag gå om allt är lugnt med bebismagen, men jag är nykter och har mobilen påslagen, skulle det vara ok med dig?" 
    Usch, vad rätt du har i precis allt du skriver! Jag får väl låta honom gå, men jag hade nog inte vart lika anti om han sagt det på ett bättre sätt. Ibland säger han saker på värsta möjliga sätt bara för att bevisa för sig själv att det är han som bestämmer. Men jag får väl låta honom gå om det inte är några problem, jag vill egentligen ha honom där från början till slut.
    Ja, jo, det där med nykter skulle jag väl inte lita på om han sa. Det säger han varje gång han ska på derby så kommer han hem och har druckit 15 öl, får hoppas att han gör annorlunda när det verkligen gäller.
  • MamaJay
    humlan1978 skrev 2010-10-10 17:09:37 följande:
    Hej. Jag bara undrar om ni bor i Sverige för spelschemat för nästa säsong är nog inte klart ännu eftersom man inte vet vilka lag som är kvar i allsvenskan. För hur vet han att det är derby just i maj?
    Min man och även jag är fotbollsintresserade så han hade fått gått om jag inte hade värkar. eller kände att det var på G. Jag hade dock haft som krav han han svarade i telefon.

Själv funderade jag att gå på Djurgården - AIk när jag hade en vecka kvar men stannade hemma och tittade på matchen på tv p.g.a. att det brukar bli bråk runt Råsunda och att det är så mycket folk på tunnelbanan. Tur det för jag fick min första värk i andra halvlek. :) Däremot kom hon inte förrens ett och ett halvt dygn senare.
    Ja, det är i Göteborg! Tja, jag har ingen koll alls! Men det blir väl GAIS - IFK eller något. Hahahahha, vilken tur då! Skrattande Grattis till lillan, blev hon också fotbollstokig?
  • MamaJay
    gemigsinnesro skrev 2010-10-10 15:02:06 följande:
    Jag väntar det tredje barnet nu och hade nog blivit lite sur om sambon sagt så. Nu är det ju så att alla förstföderskor inte tar så lång tid på sig. Min första förlossning började  3 veckor för tidigt  med att vattnet gick vid kl 0700 och sen kom bebisen kl runt 10-tiden. Inte så många timmar att ta sig fram och tillbaka på med andra ord.  Den andra förlossningen började 2 veckor för tidigt och höll på i ca 4 timmar...så jag vill nog ha sambon i närheten hela sista månaden...det är ju inte bara mitt barn heller.
    Oj :O Det gick fort, det var det jag tänkte från början också, han åkte själv ut fort som bara den på hallgolvet, men det är många som säger att det är så sällan förstföderskor har en snabb förlossning.
    Jag vet inte, känner mig kluven, jag tror att jag for kompromissa med honom. Kanske att han inte går och dricker öl efteråt och inte värmer upp innan? Då är han ju bara borta matchtid+restid. Usch, jag blir nervös redan och det är ändå så många månader kvar...
  • Pirum
    MamaJay skrev 2010-10-11 10:40:29 följande:
    Oj :O Det gick fort, det var det jag tänkte från början också, han åkte själv ut fort som bara den på hallgolvet, men det är många som säger att det är så sällan förstföderskor har en snabb förlossning.
    Jag vet inte, känner mig kluven, jag tror att jag for kompromissa med honom. Kanske att han inte går och dricker öl efteråt och inte värmer upp innan? Då är han ju bara borta matchtid+restid. Usch, jag blir nervös redan och det är ändå så många månader kvar...
    Det låter väl som en jättebra kompromiss!  Jag minns inte hur långt in i grav. du kommit men efter ultraljudet i v 18 när man får se bilder på bebis i magen, och det har fått sjunka in lite så tror jag att det kan vara ett bra läge att diskutera saken igen. Att det då har blivit mer verkligt för honom.

Hoppas allt går bra resten av grav! Glad
  • humlan1978
    MamaJay skrev 2010-10-11 10:35:53 följande:
    Ja, det är i Göteborg! Tja, jag har ingen koll alls! Men det blir väl GAIS - IFK eller något. Hahahahha, vilken tur då! Skrattande Grattis till lillan, blev hon också fotbollstokig?

Jag tror att dottern gillar fotboll hon säger i alla fall Heja Djurgården eller så kommer hon verkligen HATA fotboll när hon blir större  efter alla matcher hon sett. Hittills har hon varit på 5 allsvenska matcher. Hon har precis fyllt två.  

Jag tror att din sambo/man fatta att fotbollen inte betyder nåt i förhållande till förlossning och att få barn. Det kan ju vara så att han inte riktigt fattar att han ska bli pappa ännu. Glad

• Färna

Humlan1978 ; beror på vilken sida man står på, norr eller söder?

• gemigsinnesro
    MamaJay skrev 2010-10-11 10:40:29 följande:
    Flertalet av mina väninnor har haft snabba första förlossningar de med så för mig känns det inte så ovanligt :). 
    Men som du säger om han bara går på matchen och håller sig nykter kanske det kan kännas ok för er båda. 
  • Färna

Vår son föddes som tur var före guldfinalen förra året (dagen före) och jag åkte iväg på match på morgonen (ej fotboll) och sen såg jag matchen på tv och tog en krogrunda med polarna och "yadayada" lite!:)

Men jag hade inte gjort det om han inte var född, eller föddes på samma dag.. Skulle inte missa födseln, speciellt inte den första, för ett allsvenskt derby!

Svar på tråden Fotboll vs bebis