• skraj

Göra slut när man egentligen behöver stöd?

Min älskade flickvän och fästmö sedan tre år tillbaka gick förra veckan i den ”berömda väggen” och blev till en början sjukskriven för stressrelaterad utmattning. Jag har flera gånger uttryckt min oro att något sådant här kan ske och bett henne att se över sin arbetssituation eller söka hjälp innan det blir akut, så helt överraskande var det inte. Något som däremot kom som en överraskning var när hon i helgen meddelade att hon inte längre har några känslor för mig och att hon gör slut. Vi har haft ett mycket kärleksfulltförhållande och har aldrig vare sig bråkat eller grälat det har varit en fantastisk tid med många framtidsplaner såsom gemensamt husköp då vi varit särbo med varsitt hus, giftermål mm.
    Hon säger att det inte är ett rationellt beslut för då skulle vi fortsätta vårt förhållande då jag är det bästa som hänt henne, men hon måste följa sina känslor och de finns inte längre kvar för mig. När jag frågar henne om detta är ett sätt i det livskaos hon befinner sig i just nu att ta kontroll över det hon kan kontrollera dvs vårt förhållande. Svarar hon att hon inte vet, men säger samtidigt att om hon tar ett beslut om att göra slut när hon mår så dåligt som hon gör så måste det ju betyda att något i sig självt och hon har tänkt på det en längre tid utan att nämna något för mig. Jag har försökt förklara att i det tillstånd hon befinner sig så tar man vare sig rationella eller emotionell beslut som kan sägas vara riktiga. Men hon tycker då att jag är anklagande mot henne. Naturligtvis är jag det, detta är ju inget beslut som på något sätt diskuterats eller tagits gemensamt, jag vill ju inget hellre än att fortsätta vårt förhållande. Vi diskuterar en hel del under helgen och hon är mycket bitter och inser att hon mycket tidigare skulle tagit tag i sin arbetssituation eller sökt hjälp för då skulle hon ha haft kraft för att kämpa för vårt förhållande. Men nu är hon helt kraftlös och måste följa sina känslor.
    Jag är helt förtvivlad och vet inte om jag skall våga hoppas på en framtida fortsättning eller inte, vi har talats vid per telefon ett par ggr efter helgen och hon har verkligen ansträngt sig för att vara helt neutral. Fram till idag när hon ringde i ett praktiskt ärende och samtidigt frågade hur jag mådde, jag svarade att jag är helt knäckt, hon berättade då att hon heller inte mår bra.
    Finns det någon mening med att vi båda går och mår dåligt, det finns ju en lösning även om du kanske inte vill höra den just nu frågade jag henne. Nej det vill jag inte, som jag sa har jag tänkt på detta en längre tid. Jag vet att det bästa just nu är att låta henne få vara ifred och inte ligga på när hon känner sig som hon gör, men hur lätt är det?
    Är det normalt att man väljer att göra slut när man behöver som mest stöd?
    Någon som har erfarenhet av något liknande?
    Förtvivlad man.

• Svar på tråden Göra slut när man egentligen behöver stöd?
  • Anonym (jag)

Jag har liknande erfarenhet men det kommer inte vara roligt för dig att höra. Det är dock inte säkert att detta stämmer på din kvinna. Jag hade det stressigt och kämpigt en längre tid i arbetet innan jag gick in i väggen, men det som fick mig att "tippa över" och bli sjuk var att jag inte mådde bra i min relation.

Jag hade en fin karl på alla sätt och vis men känslorna försvann och jag såg honom inte längre som den rätte för mig. Jag mådde så dåligt över detta att jobbet var tio gånger tyngre än vanligt och jag kände mig superstressad. Jag ville vara kär i honom för han var verkligen en fin människa men jag kunde inte tvinga fram känslorna.

Till sist gjorde jag slut, efter att ha gått in i väggen. Sedan började resan tillbaka. Relationer behöver inte innehålla misshandel eller bråk för att vara stressande, det räcker att det inte känns rätt och att man får ångest över tanken på att såra en annan människa och därför drar ut på det.

När man är lycklig i en relation känner man att man är stark nog att klara ALLT, men om man känner sig stressad över situationen hemma behövs inte mycket för att man ska bli deprimerad, utbränd och utmattad.

Hoppas du kan gå vidare.

• skraj

Nej, det var väl inte direkt det svaret jag ville höra.
    Nu är det ju inte vårt förhållande som lett till att hon gått i väggen utan arbetssituationen som varit accelerande under en lång tid. Hon hade i princip ångest hela sommarledigheten för att börja jobba igen och hon har hela tiden sett mig som sitt stora stöd. Inte bara hennes utan också hennes barn och för mitt egna barn har hon varit det närmaste en mamma hon haft efter jag varit ensampappa i över tio år, så det finns fler som bli berörda av hennes beslut. Jag har berättat för min dotter om vad som hänt och hon gråter, jag har förstått att hon berättat för sin dotter och hon gråter, jäkla soppa alltihop.
    Varför skall alltid kvinnor hålla på och älta sina känslor hela tiden, allt går upp och ned men man måste kunna försöka att kämpa! Det enda jag vill är att hon tar sitt förnuft till fånga (ja jag vet att det låter illa, men jag är för känsloässigt engagerad för att bry mig...).

• Lindreas

Jag skriver bara ett kort inlägg nu, men jag vill säga att min erfarenhet säger mig att du är inne på rätt spår. Sitt förhållande kan man kontrollera på ett annat sätt än sin arbetssituation, och att hon väljer att göra slut med dig kan mycket väl vara ett uttryck för hennes hälsotillstånd! Jag återkommer i morgon, när jag har datorn och kan skriva längre och mer utförligt till dig!

• skraj

Tack Lindreas
    kanske kan man hoppas att få lite sömn efter det vänliga meddelandet.

• Lindreas

Sådär.

Jag gjorde precis som din flickvän, gick in i väggen och mådde rejält dåligt. Samtidigt försökte jag göra slut med min dåvarande pojkvän, eftersom jag inte ville dra ner honom. Jag litade inte på att han skulle orka med att ta hand om mig och samtidigt klara av resten av livet. Jag var så himla rädd att han skulle lämna mig för att jag var för sjuk och dålig, och därför tyckte jag att det var ett bra alternativ att själv göra slut, innan han hann före.

Jag trodde jag hade tappat förmågan att älska, förmågan att ens tycka om. Jag var inte kär längre. Och hur ska man hinna med att känna kärlek när man kämpar med att bara vara vaken och ta sig genom dagen? Det orkar man inte.

Naturligtvis kan jag inte svara för hur just din flickvän tänker och känner, och jag vet inte om jag kan ge dig några råd heller, men du kan få mina erfarenheter. Jag vet inte om det är normalt att agera som hon och jag har gjort, men jag tror inte att det är så ovanligt heller. Det är så himla mycket som snurrar i skallen på en när man är slutkörd (eller så står allting stilla) att man absolut inte tänker rationellt.

Jag säger inte att hon absolut gjort fel, eller att hon kommer ångra sig, och jag säger inte att det är kört heller. Kanske behöver hon lite distans? Om du orkar tycker jag att du ska visa henne att du verkligen finns där för henne, utan krav på att hon ska fatta nya beslut eller ge dig några svar. Hjälp henne att få hjälp.

Om det visar sig att hon verkligen har bestämt sig och inte vill fortsätta tillsammans med dig så hoppas jag att du orkar gå vidare.

Kram på dig!

• skraj

Hej igen Lindreas, tack för ditt svar.

Jag hoppas att det är en liknande situation som du beskriver och förstår att hennes liv är ett kaos just nu. Även efter diskussionen i helgen har jag förklarat att jag finns för henne som ett stöd, senast igår. Men jag vet inte hur mycket eller lite jag skall trycka på det just nu då hon helst verkar vilja avskärma sig helt från mig.
    Precis som du säger så kanske hon mår bästa av att jag håller en viss distans en period. Jag pratade av en händelse med en anhörig till henne tidigare idag och passade då på att fråga vad hon hört eller vet (vilket jag kanske inte skulle gjort) hon var väldigt förvånad men inte helt överraskad då min flickvän för henne tidigare i somras berättat att hon börjat tvivla på ett fortsatt förhållande. Anledningen var den stress/ångest hon upplevde och kände sig då kvävd i vår relation. Hon hade uttryckt att hon behövde tid för sig själv för att få fundera och bearbeta sin situation, detta har hon också sagt till mig men inte med ett ljud antytt att det är vår relation som står på spel. En kort period innan sommarledigheten var det därför inte självklart att vi träffades varje helg, behövde hon egen tid skulle hon få det för jag tyckte ärligt talat synd om henne som var så stressad. En annan del av mig förstod inte helt hur man kan ha ett så stort behov av egen tid att man inte kan träffas varje helg. Till saken hör att hon har sina barn varannan vecka och därmed har en hel del ”egen tid”. Jag har varit ensam förälder i över 10år där det överhuvudtaget inte existerar någon kontakt mellan mitt barn och mamman. Jag arbetar i snitt +50 timmar i veckan och längtar ständigt till helgerna där vi kan umgås. Detta är något som hon hela tiden sett som unikt med tanke på hennes egen situation, jag är inte unik men jag har ett stimulerande arbete och jag trivs med det och då är det lättare att hantera en hög arbetsbelastning och en stressig vardag.
    Även det faktum att jag hanterar denna situation verkar så här i efterhand ha gjort henne stressad och känt sig otillräcklig. Efter sommaren berättade hon dock för den anhöriga jag nämner ovan att vi hade haft det väldigt bra och mysigt på alla sätt under ledigheten där vi umgåtts på ”heltid” och att tiden tillsammans uppväger allt annat och att tvivlen var borta.
    Tillbaka på jobbet efter ledigheten kommer dock hennes nu uttalade tvivel tillbaka…
    Kan tyckas vara märkligt att skriva om sådant här men jag är inte helt beredd på att diskutera detta med vänner eller familj ännu, vilken tyder på att man hoppas på att det är en övergående fas men efter att ha hört hennes uttalande till den närstående idag så vette ju tusan. Nu känns det bottenlöst...

Svar på tråden Göra slut när man egentligen behöver stöd?